ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توسعه اینترنت اشیاء
تکنولوژی

وزیر ارتباطات وضعیت پیشرفت اینترنت اشیا در کشور را تشریح کرد

سال گذشته قرار شد تا وزارت ارتباطات در راستای تحریک تقاضا و همچنین توسعه بازار IoT گام‌هایی بردارد. به گفته وزیر ارتباطات این موضوع در حال پیگیری است و در برخی حوزه‌ها به نتیجه رسیده‌ ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۵

سال گذشته قرار شد تا وزارت ارتباطات در راستای تحریک تقاضا و همچنین توسعه بازار IoT گام‌هایی بردارد. به گفته وزیر ارتباطات این موضوع در حال پیگیری است و در برخی حوزه‌ها به نتیجه رسیده‌ است.

به گزارش دیجیاتو «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در اولین روز از هفته دیجیتال ایران در خصوص نتایج تنظیم اسناد مشترک با دستگاه‌های مختلف گفت که اکنون زمان ورود به حوزه اینترنت اشیا است و اگر این زمان از دست برود، دیگران بازار ایران را در اختیار خواهند گرفت. او در همین رابطه گفت:

«ما در نقشه اقتصاد و تحول دیجیتال، چند تفاهم نامه را در دستور کار قرار دادیم که ۴ تا از آنها به صورت ویژه بود. اولین مورد با شهرداری تهران بود که با «محمد علی نجفی» شهردار سابق تهران صحبت کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم. اما بعد از تغییر و تحولاتی که در شهرداری به وجود آمد، موضوع از اولویت خارج شد و ما نتوانستیم به جمع‌بندی و نقشه راه مشترکی برسیم. البته فکر می‌کنم حضور «پیروز حناچی» شهردار کنونی تهران باتوجه به دیدگاهی که به این عرصه دارند، فرصت مناسبی باشد که ما بتوانیم نقشه راه و اکوسیستم را در حوزه خدمات شهری فعال کنیم.»

توسعه اینترنت اشیاء

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه موضوع دوم سلامت بود، تشریح کرد: «در همین راستا با وزیر بهداشت صحبت کردیم و این مذاکرات همچنان ادامه دارد. حوزه سوم حوزه نیرو است که با وزیر نیرو مذاکره شد. در نتیجه مجموعه پژوهشگاه وزارت نیرو و پژوهشگاه ارتباطات، سند را نهایی و تبادل کردند. در این سند استفاده از ظرفیت‌های IoT برای تحول دیجیتال در صنعت آب و برق، مطرح شده است. جلسات ابتدایی برگزار و شده و این موضوع در حال انجام است تا یکی از استان‌ها به عنوان پایلوت انتخاب شود.»

جهرمی معتقد است که باید در اینجا تعیین تکلیف جدی انجام گیرد چراکه استراتژی اپراتورها که برای سرمایه‌گذاری‌ روی Narrowband IoT است. به گفته او در حال حاضر فعال سازی لایسنس‌ها در حال حاضر با مانع فرکانسی روبرو شده است و در صورتی که مانع فرکانسی برداشته نشود، توسعه شبکه اینترنت اشیا با هزینه مجوزها به صرفه نیست:

«فرکانس‌هایی که باید آزاد شوند و در دسترس ما قرار بگیرند در دسترس ما نیستند و اگر بخوایم روی باند ۹۰۰ سرمایه‌گذاری کنیم باید به ازای هر مشترک ماهانه یک دلار پول لایسنس Narrowband IoT بدهیم. این بدین معناست که ما نه تنها برای راه اندازی Narrowband IoT صرفه جویی نخواهیم کرد بلکه ضرر هم خواهیم داد. نکته دوم این است که ما باید یک منطقه‌ای را به صورت ویژه پیاده سازی کنیم و دستاوردهای اقتصادی آن راه هم مطالعه کنیم. به همین دلیل باید ابتدا به صورت پایلوت آن را انجام داد. این موضوع هم در بودجه سال ۹۸ و هم در بودجه وزارت نیرو دیده شده و بنا نیست این کار به صورت دولتی انجام شود. طبق توافقاتی که با وزارت نیرو داشتیم یکی از مهمترین بندهای توافق نامه این است که آزادسازی داده و منابع داشته باشیم تا بخش خصوصی سرمایه‌گذای کند و تلاش ما این است تا سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی اقتصادی باشد.»

توافق نامه بعدی در حوزه کشاورزی بوده است. به گفته وزیر ارتباطات، بنابر صحبت‌های وزیر کشاورزی آبیاری هوشمند می‌تواند تا ۳۵ درصد در منابع آبی کشور صرفه‌جویی ایجاد کند و این موضوع برای کشور ما که دچار بحران منابع آبی است بسیار اهمیت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • abbasalifix
    abbasalifix | ۱۹ آذر ۱۳۹۷

    ای بابا هرکی اومد شعار داد و هرچی چرندیات توی ذهنش بود رو درست مثل موش های آزمایشگاهی روی مردم خالی کرد و رفت

  • ح.کامکار
    ح.کامکار | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

    دیجیاتو یه گزارش از وضعیت رجیستری بده، انگار دیگه حتی گوشی مسافری هم رجیستر نمیشه

مطالب پیشنهادی