ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

تجربه بتل رویال به سبک کانتر استرایک

فورتنایت، پابجی و  برخی دیگر از بازی‌های بتل رویال به چنان محبوبیتی رسیدند که این روز‌ها هر سازنده‌ای را وسوسه می‌کنند تا در بازی جدیدش نیم نگاهی هم به این سبک جدید داشته باشد. کمپانی ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

فورتنایت، پابجی و  برخی دیگر از بازی‌های بتل رویال به چنان محبوبیتی رسیدند که این روز‌ها هر سازنده‌ای را وسوسه می‌کنند تا در بازی جدیدش نیم نگاهی هم به این سبک جدید داشته باشد. کمپانی بزرگ اکتیویژن برای اضافه کردن نبرد بتل رویال امسال بخش داستانی دوست داشتنی سری کال آو دیوتی را فدای آن کرد و اوایل سال میلادی جدید مود Firestorm هم به Battlefield V اضافه می‌شود.

تعجبی هم ندارد، سبک بتل رویال در یکی دو سال اخیر به یک شگفتی عظیم در دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل شده. اینکه بازی‌های شوتر جدید به این مود محبوب چنگ بندازند طبیعی بود اما فکر کنم هیچ کدام از ما فکرش را هم نمی‌کردیم که حتی کمپانی والو هم روزی تشویق شود تا بتل رویال را به عنوان قدیمی اما بسیار پرطرفدارش یعنی کانتر استرایک بیاورد.

در حال حاضر Counter Strike: Global Offensive سومین عنوان پرطرفدار روی فروشگاه استیم است در حالی که 6 سال از عرضه آن می‌گذرد. در این شش سال بازی تغییرات ریز و درشتی به خود دید اما باید اعتراف کرد که اضافه شدن حالت جدید Danger Zone جاه‌طلبانه‌ترین و مهم‌ترین قابلیتی است که به آخرین نسخه شوتر قدیمی و نوستالژی ما ایرانی‌ها اضافه شده.

خبر خوب و خوشحال کننده دیگر این است که همزمان با اضافه شدن بخش بتل رویال (که Danger Zone نام دارد)، بازی کاملا رایگان شده و تنها برای دریافت آن کافیست نرم‌افزار استیم را روی کامپیوتر خود نصب کنید. والو برای راضی نگه داشتن مخاطبان قدیمی خود هم به آن‌ها نشان وفاداری یا Loyalty و همچنین یک اسکین سلاح MP5 هدیه داده است. در ادامه می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به این بخش جدید و اینکه بتل رویال به سبک کانتر استرایک چه طعمی دارد.

سریع، تاکتیکی و عجیب

کانتر استرایک به خودی خود با دیگر شوترهای امروزی متفاوت است، از نوع خاص ریکویل یا همان لگد سلاح‌ها گرفته تا نوار سلامتی قدیمی آن. همچنین این شوتر محبوب در مقایسه با رقیب‌های امروزی خود چون کال آو دیوتی و بتلفیلد به مراتب کند‌ و تاکتیکی‌تر است. اما با اضافه شدن دنجر زون، برخی از ویژگی‌های اصلی و مهم کانتر استرایک تا حدودی تغییر یافته‌اند و احتمالا در چند ساعت اول حس عجیبی از تجربه بازی خواهید داشت.

نوار سلامتی حالا در این حالت به 120 افزایش پیدا کرده و جالب‌تر از آن که حالا با استفاده از سرنگ‌ می‌توانید در صورت آسیب دیدن دوباره نوار سلامتی را پر کنید، قابلیتی که پیش از این در سری کانتر دیده نشده بود. اما سلاح‌های بازی همان قدرت سابق را دارند و بنابراین اگر از کانتربازی‌های قدیمی هستید، احتمالا مدت زمانی طول می‌کشد تا به روند جدید عادت کنید.

در کنار اضافه شدن المان‌های خاص بازی های بتل رویال مثل همین سرنگ‌های قابل استفاده و از بین رفتن برخی مناطق بازی، والو المان‌های مخصوص و اصلی این سری را هم حفظ کرده که مخلوط این دو به نتیجه‌ای جالب ختم شده است. برای مثال مانند تقریبا تمامی بازی‌های بتل رویال دیگر، با گشتن ساختمان‌ها یا همان لوت کردن سلاح و مهمات مختلفی پیدا خواهید کرد اما همه این تجهیزات به سلاح‌های ضعیفی چون انواع کلت محدود می‌شود.

برای خرید سلاح‌های دیگر و گرفتن تجهیزاتی چون جلیقه ضد گلوله درست مانند مودهای دیگر کانتر باید از پول داخل بازی استفاده کنید. هر بازیکن در Danger Zone تبلتی با خود به همراه دارد که هم از طریق آن می‌تواند سلاح و مهمات بخرد و هم نقشه بازی را از طریق آن مشاهده کند. در نتیجه خبری از مینی‌مپ نبوده و باید با زدن دکمه Tab از تبلت استفاده کنید.

سلاح‌های بتل رویال بازی نیز مشابه نسخه اصلی بوده با این تفاوت که در راند گلچینی از آن‌ها انتخاب می‌شود. بعد از خرید هر کدام باید چند ثانیه‌ای صبر کنید تا پهپادی آن را برایتان بیاورد. این موضوع علاوه بر اینکه کمی از سرعت بازی می‌کاهد، فرصتی در اختیار بازیکنان دیگر قرار می‌دهد تا با دنبال کردن پهپاد از موقعیت شما اطلاع پیدا کنند.

برای کسب پول هم روش‌های زیاد و عجیبی وجود دارد. بدیهتا با کشتن هر بازیکن می‌توانید وسایل او از جمله پول‌هایش را جمع کنید، گروگان‌هایی در نقشه نسبتا کوچک بازی وجود دارند که با رساندن آن‌ها به منطقه نجات حدودا 500 دلار عایدتان می‌شود و در نهایت گاو صندوق‌هایی در جای جای بلک سایت (نقشه بازی) پیدا می‌شود که می‌توانید آن‌ها را بمب معروف بازی منفجر کنید. البته برای باز کردن جعبه‌‌های دیگر شامل سلاح‌ها و نارنجک‌ها هم باید از مشت و در مواردی از سلاح یا تبر استفاده کنید.

مکانیزم‌های جدید و خاص دنجر زون همچنان به موارد بالا ختم نمی‌شود، این بار به جای طوفان مناطق بازی به ندرت و با کم شدن تعداد بازیکن‌ها می‌سوزند و از دسترس خارج می‌شوند و تقریبا هر چند دقیقه یکبار موشک‌هایی بخش‌هایی از نقشه را به صورت اتفاقی نشانه می‌روند.

مهمات حرف اول را می‌زند

در کانتر استرایک 1.6 با خرید هر سلاح کافی بود تا دو دکمه کنار M‌ را فشار دهید تا در ازای مقدار کمی پول چندین خشاب کلت و 120 تیر کلاشینکوف همراه خود به میدان مبارزه ببرید. Counter Strike Global Offensive هم که به طور خودکار نهایت مهمات هر سلاح را در اختیارتان قرار می‌دهد اما در مسابقات Danger Zone شرایط دقیقا برعکس است.

مهمات در بازی به قدری مهم است که در بیشتر درگیری‌ها حرف اول را می‌زند. با پیدا کردن یا خرید هر سلاح تنها یک خشاب در اختیار دارید و حتی اگر جعبه مهماتی پیدا کرده یا با پرداخت 1000 دلار از منوی خرید سفارش مهمات دهید، در هر جعبه کمتر از 20 گلوله برایتان کنار گذاشته شده است.

راه حل دیگر که البته خطرات و ریسک‌های خاص خودش را دارد، از بین بردن سلاح‌های اتوماتیک و روباتیکی است که در بعضی از فضاهای بسته بازی قرار دارند. این تیربارها به محض دیدن شما بی‌وقفه به سمتتان شلیک می‌کنند اما اگر موفق شوید آن‌ها را از بین ببرید، مهمات نسبتا خوبی نصیبتان می‌شود.

در نتیجه دنجر زون پیوسته شما را تشویق می‌کند تا به دنبال مهمات باشید و در درگیری‌ها چون گذشته دیگر به راحتی دست خود را روی ماشه نگه ندارید. شاید این ویژگی در نگاه اول آزار دهنده به نظر آید اما به خوبی با گیم‌پلی تاکتیکی و مهارت محور کانتر هماهنگی دارد و رقابت را سخت‌تر و در عین حال هیجان‌انگیزتر می‌کند.

موتور گرافیکی سالخورده و محدودیت‌هایش

با وجود تمام ویژگی‌های مثبت و المان‌هایی که تازه اضافه شدند، دنجر زون با یک مشکل مهم و البته قابل انتظار مواجه است. این مود شاید جدید باشد اما 6 سال از خود عرضه گلوبال آفنسیو می‌گذرد و این بازی از بسیاری جهات قابل مقایسه با بازی‌های امروزی نیست.

نقشه بازی که بلک سایت نام دارد، به مراتب بسیار بزرگتر از نقشه‌های اصیل بازی چون Dust 2‌ است اما در برابر دنیای بزرگ فورتنایت، نقشه‌های مختلف پابجی و بلک آوت کال آو دیوتی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. نهایت 18 بازیکن (در حالت تیمی) هم می‌توانند در بلک سایت حضور داشته باشند که احتمالا موتور گرافیکی بسیار قدیمی کانتر توان پردازش تعدادی بیشتر از این را ندارد.

مشابه بازی‌های دیگر نمی‌توان روی سلاح‌ها تجهیزاتی چون دوربین و لیزر نصب کرد و تنها ارتقای بازی محدود به تبلت می‌شود که با خریدن چیپ‌هایی می‌توانید از موقعیت پهپاد بازیکنان دیگر و خودشان اطلاع پیدا کنید. از لحاظ گرافیکی هم بدیهتا Global Offensive با وجود تمام بروزرسانی‌هایش همچنان حکم یک بازی نسل قبلی را دارد.

نقشه بلک سایت از دیگر نقشه های کانتر بزرگتر است اما به هیچ وجه قابل مقایسه با بازی های امروزی نیست.

در نتیجه برگ برنده اصلی Danger Zone رایگان بودن آن و ویژگی‌های متفاوت گان‌پلی کانتر است که بسیاری به خاطر آن‌ها سال‌هاست بیشتر زمان خود را به تجربه بازی اختصاص می‌دهند. مورد اول نیز خاص کانتر استرایک نبوده و بسیاری دیگر از بازی‌های بتل رویال امسال از فورتنایت گرفته تا Ring of Elysium و Darwin Project رایگان هستند.

رایگان شدن خود کانتر بدون شک افراد زیادی را به سمت تجربه این شوتر رقابتی سوق می‌دهد اما مود بتل رویال آن یا همان Danger Zone برای جذب مخاطب راه بسیار پر پیچ و خمی پیش روی خود دارد. نظر شما در مورد اضافه شدن بتل رویال به کانتر استرایک چیست؟‌ اگر موفق به تجربه آن شدید، حتما تجربه‌های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Hosein Nouri
    Hosein Nouri | ۷ دی ۱۳۹۷

    دوستان کسی میدونه چطور باید بازی رو بیاریم
    من نصب کردم ولی تو منو دنجر زون رو میزنم نمیاره
    شاید باید از نرم افزار تغییر آی پی استفاده کرد کسی میدونه با چه برنامه ای درست کار میکنه؟

  • I'mSully
    I'mSully | ۲۰ آذر ۱۳۹۷

    روز اول که اومد آپدیت ۴،۵ دست بازی کردم
    بعدش برگشتم به همون کامپتیتیو عادی
    رایگان شدن بازی هم مسخره ترین تصمیم ممکن بود، ۱۵ دلار دادیم برا یه بج؟!
    هک و چیت هم بیداد میکنه اینجوری دیگه، کمااینکه کلی هکر همین الان هم پرایم شدن با این تصمیم مسخره

  • mo13deh
    mo13deh | ۲۰ آذر ۱۳۹۷

    من کلا با این سبک حال نمیکنم.... و با رایگان شدنش به نظرم تعداد هکرها و بچه ها تو بازی خیلی زیاد میشه...

مطالب پیشنهادی