ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هوشمند سازی سطوح داخل کابین خودرو؛ ایده ای جالب از شرکت فنلاندی کاناتو

یک شرکت فنلاندی به نام کاناتو (Canatu) معتقد است نسل بعدی اتومبیل ها باید هوشمندتر از مدل های فعلی باشند، به همین خاطر مهندسین آن به دنبال راه هایی هستند تا بخش اعظمی از سطوح ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۵

یک شرکت فنلاندی به نام کاناتو (Canatu) معتقد است نسل بعدی اتومبیل ها باید هوشمندتر از مدل های فعلی باشند، به همین خاطر مهندسین آن به دنبال راه هایی هستند تا بخش اعظمی از سطوح موجود در داخل کابین را به سطوحی هوشمند تبدیل کنند. طراحی و ساخت یک کابین هوشمند حالا تبدیل به هدف تازه مهندسان این شرکت فنلاندی شده است.

کاناتو قصد دارد با استفاده از ماده ای اختصاصی به نام کربن نانوباد (Carbon nanoBud) به ایده خود مبنی بر طراحی و ساخت یک کابین هوشمند جامه عمل بپوشاند. این ماده تا 200 درصد حالت کشسانی داشته و از انعطاف بالایی برخوردار است.

کابین هوشمند

پیش از نانوباد، کمپانی 14 ساله فنلاندی راهکارهای دیگری ارایه کرده که برخی از آنها اینک در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال هنوز تکنولوژی جدید مشتری خود را پیدا نکرده و مشخص نیست که کدام خودروساز برای اولین بار از آن بهره خواهد برد.

192d1a33-canatu-wants-to-make-3d-smart-surfaces-3

آقای یوها کوکونن (Juha Kokkonen) مدیرعامل شرکت کاناتو در این باره گفته:

برداشت ما این است که هر سطحی را می توان هوشمند کرد و به همین جهت نیز طراحی و ساخت یک کابین هوشمند به هیچ عنوان غیر قابل دسترس نیست.

بد نیست اشاره کنیم کاناتو همکاری های نزدیکی با شرکت آلمانی کانتیننتال دارد. در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی امسال (CES 2018) این دو کمپانی از یک سطح حساس به لمس سه بعدی رونمایی کردند که توانست توجهات زیادی را به سمت خود جلب نموده و در نهایت موفق به کسب جایزه شود.

همکاری مهم دیگر کاناتو با شرکت فرانسوی Faurecia جریان دارد. این دو کمپانی با همکاری دایملر در حال کار بر روی یک پنل مفهومی برای درها هستند که در آن صفحات لمسی وظیفه کنترل شیشه پنجره ها و عملکرد صندلی ها را بر عهده دارند. این صفحات در حالت عادی با بدنه یکپارچه دیده می شوند، اما با اولین لمس خود را نمایان می کنند.

2ea76b78-canatu-wants-to-make-3d-smart-surfaces-2

به غیر از تکنولوژی های برشمرده شده، کاناتو بر روی لمسی کردن سطوح چرمی داخل خودرو و جلوگیری از یخ زدگی یا کثیف شدن سنسورهای مربوط به فناوری لیدار هم مشغول به تحقیق است. از آنجایی که در خودروهای برقی حدود 10 درصد از انرژی باتری صرف یخ زدایی شیشه ها می شود، نتایج این تحقیق می تواند برای چنین اتومبیل هایی بسیار مفید و کاربردی باشد.

با وجود نوآوری های زیاد، در حال حاضر کاناتو سخت در تلاش است تا به یک شرکت سودآور تبدیل شود. مدیر عامل این کمپانی فناوری فنلاندی افزوده:

سال قبل ما بیش از 30 پروژه مرتبط با صنعت خودروسازی داشتیم. اما همانطور که می دانید سه الی چهار سال زمان لازم است تا یک محصول در خودرویی مورد استفاده قرار بگیرد. من سودآوری در عرض 2 سال آینده را برای خودمان پیش بینی می کنم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی