ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوالات مجلس از جهرمی
تکنولوژی

جهرمی: ۹۵ درصد دستگاه‌های کشور آماده تحول دیجیتال نیستند

​وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم زودتر از آنچه که فکر کنیم رخ می‌دهد، گفت که گزارش‌ها از وضعیت دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور برای ورود به ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۰

​وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم زودتر از آنچه که فکر کنیم رخ می‌دهد، گفت که گزارش‌ها از وضعیت دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور برای ورود به حوزه تحول دیجیتال نشان می‌دهد که ۹۵ درصد آنها آمادگی لازم را ندارند.

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهمترین چالش‌ها در عرصه تحول دیجیتال را افزایش شناخت مجموعه‌های مختلف نسبت به تحول دیجیتال دانست و اظهار کرد که مدیریت شهری، اداری، اجرایی، قضایی و قانونگذاری باید با مفهموم هوشمندی آشنا شوند. به گفته او در کنار توسعه فناوری یکی از مهمترین اقدامات افزایش شناخت‌های بین بخشی و دستگاهی با هوشمندسازی است چنانکه مفهموم دولت الکترونیک در گذشته به عنوان اتوماسیون اداری نهادینه شده بود و ممکن است که کلمه هوشمندسازی نیز با ابهام درک شود:

«پژوهشگاه ارتباطات دوره‌هایی را برای آشنایی بخش‌های مختلف با مفهموم تحولات (دیجیتالی و هوشمندسازی) رخ داده به زبان ساده آغاز کرده است. این اقدام اگرچه خوب است اما گزارش آن به شدت نگران کننده است چراکه بنا به این گزارش ۹۵ درصد دستگاه‌ها و سازمان‌های ما آمادگی ورود به این عرصه را ندارند.»

جهرمی معتقد است که شبکه ملی اطلاعات راهبردی است که به پروژه‌های بدون توقف تبدیل می‌شود. او به دستاوردهای متخصصان ایرانی مانند استارت‌آپ «ترگمان» اشاره می‌کند که اخیرا با ارتقا و توافقات با کشورهای دیگر توانسته به زبان‌های روسی و ژاپنی نیز ترجمه انجام دهد. وزیر ارتباطات عقیده دارد که بی‌تردید امروز قدرت ترگمان در ترجمه زبان فارسی از گوگل بیشتر است:

«در اینترنت اشیا، در حوزه کشاورزی نیز توسعه خوبی شکل گرفته است که نیاز به تجاری سازی دارد ضمن اینکه در هوشمندسازی نیز خیلی از مولفه‌های شهر تهران به سمت مدیریت هوشمند در حال حرکت است.»

انقلاب صنعتی چهارم

آذری جهرمی می‌گوید که بی‌تردید زمان وقوع انقلاب صنعتی چهارم بسیار سریعتر از انقلاب صنعتی سوم رخ می‌دهد و در آینده‌ای نه چندان دور دنیا را دچار تحول و تغییرات شگرفی می‌کند:

«زمانی جلوی توسعه نسل سه تلفن همراه و پهن باند در کشور گرفته شد اما با شروع دولت یازدهم به یکباره توسعه پیدا کرد. اگر الان برای این مسایل زمینه سازی نکنیم نمی‌توانیم اقتصاد ناشی از انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال را در کشور داشته باشیم. اثرات انقلاب صنعتی چهارم فراتر از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. وقتی فضای مجازی توسعه پیدا کند به تبع خود آثار فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای بوجود می‌آورد که ساده‌ترین راه برخورد با آن توقف توسعه است درحالیکه اگر توسعه همه جانبه رخ دهد مشکلی بوجود نمی‌آید چراکه در کنار توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید فرهنگ، مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز رشد کند.»

عضو کابینه دولت دوازدهم توجیه نبودن افراد مسئول در قبال تحولات رخ داده را کاریکاتوری از توسعه دانست که موجب شده‌است تا وزارت ارتباطات صیانت از کودکان و رسانه‌های نوین بپردازد؛ درصورتیکه دیگران در این زمینه‌ها مسئولیت اصلی را داشته‌اند ولی به آنها نپرداخته‌اند و حالا انتقاد می‌کنند.

وزیر ارتباطات می‌گوید که انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال یک اتفاق بسیار بزرگ است که م۴۵وجب ایجاد تغییر ناگهانی در مولفه‌های حاکمیتی کشور می‌شود. او تاکید می‌کند که امروز در ITU یکی از چالش‌های موجود همین مساله است و نشانه‌هایی از وجود یک جانبه گرایی از سوی برخی از اعضای ITU دیده می‌شود:

«عده‌ای در ITU علاقمند هستند که مقررات گذاری را به سمت بخش‌هایی چون ICANN ببرند که تحت سلطه آمریکا قرار دارد درحالیکه دنیا یکجانبه گرایی را نمی‌پذیرد. اروپا نیز در مورد این نوع از یکجانبه گرایی به صدا در آمده است، شاهدیم که روسای جمهوری اروپا نیز در مورد یکجانبه گرایی در توسعه ICT و همینطور اینترنت به دنبال راه حل هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی