ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تفکر وارونه
کسب و کار

تفکر وارونه؛ تکنیک محبوب میلیاردرها برای موفقیت

موفقیت تنها یک راه ندارد اما اگر بخواهید پیرو میلیاردرهایی نظیر چارلی مانگر  باشید شکلی از اندیشیدن به نام تفکر وارونه دست کم می تواند شما را در چهارچوب و مسیر درست برای حرکت قرار ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

موفقیت تنها یک راه ندارد اما اگر بخواهید پیرو میلیاردرهایی نظیر چارلی مانگر  باشید شکلی از اندیشیدن به نام تفکر وارونه دست کم می تواند شما را در چهارچوب و مسیر درست برای حرکت قرار دهد. نکته اصلی در این شیوه تفکر چیست؟ به موفقیت فکر نکنید.

چارلی مانگر شریک تجاری وارن بافت و نایب رئیس شرکت خوشه ای Berkshire Hathaway است که حالا عنوان دهمین کمپانی بزرگ دنیا از نظر درآمد را دارد. ثروت خالص او برابر با ۲ میلیارد دلار براورد شده و با وجود آنکه پول تنها نشانه موفقیت نیست این رقم به خوبی جایگاه وی را نشان می دهد. مانگر یک جمله معروف دارد و آن اینکه:

تمام آنچه می خواهم بدانم این است که کجا قرار است بمیرم تا هیچوقت پایم را آنجا نگذارم.

البته این گفته در نگاه نخست اندکی ناراحت کننده به نظر می آید اما تمام منظور مانگر این است که باید از بدترین پیامدها جلوگیری کرد و این تاکتیکی است که وی از آن با نام وارونگی یاد می کند.

روش کار اینطور است: موفقیت رویایی خود را برای لحظه ای تصور کنید و سپس شرایطی عکس آن را در نظر بگیرید. روی تمام چیزی تمرکز کنید که نمی خواهید رخ دهد و تمام مسیرهایی را در نظر خود تداعی کنید که در صورت طی کردن شما را از هدف دور خواهند کرد. در مرحله بعد گام هایی را بردارید که از بروز این اتفاقات ناخوشایند جلوگیری میکنند. این روش تفکر در مورد شکست ها را کارل گوستاو جاکوب جاکوبی ریاضیدان آلمانی مطرح کرده. او یک جمله معروف دارد که می گوید: برعکس، همیشه برعکس. پیشنهادش هم این ست که بسیاری مشکلات زمانی حل می شوند که به صورت برعکس به آنها نگریسته شود.

کارل گوستاو جاکوب جاکوب

آنطور که جاکوب می گوید از این روش برای رسیدن به اهدافی بزرگ تر از آنچه مانگر دنبال کرده می توان استفاده نمود. بنابراین هر زمان با مشکل بزرگی روبرو شدید کافیست ابتدا به پیامدهای بد آن مساله فکر کنید. با این کار میتوان نکات مهمی که در وهله نخست به ذهنتان خطور نمی کند را شناسایی کنید. کایاک سواری در آب های خروشان را در نظر بگیرید.

تفکر وارونه: اگر اتفاق بدی بیافتد چه می شود؟

  • قایقم واژگون می شود و نمی توانم آن را درست کنم.
  • آب قایقم را می برد و در نهایت غرق می شود
  • سرم به یک صخره برخورد میکند
  • بی هوش می شوم و کاری از دستم بر نخواهد آمد.

با درنظر گرفتن این سناریوها فهرستی از مهارت ها به ذهنتان خطور میکند که برای جلوگیری از هرکدامشان باید آنها را فرا بگیرید. مثلا اینکه چطور قایق خود را در صورت واژگون شدن به حالت اولش برگردانید یا در زمان پارو زدن کنار صخره ها چه نکاتی را در نظر بگیرید یا در مورد مسیر رودخانه اطلاعات لازم را گردآوری کنید تا با اتفاقات پیش بینی نشده حین مسیر روبرو نشوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳ دی ۱۳۹۷

    تمام آنچه می خواهم بدانم این است که کجا قرار است بمیرم تا هیچوقت پایم را آنجا نگذارم
    من از این جمله در بازی های بتل رویال زیاد استفاده میکنم،در زندگی هم ترجیح میدم کارها خطرناک نکنم،مثل همین دیروز یکی از آشناهامون برای اینک خیلی سالم باشه و صد سال عمر کنه هر هفته میرفت کوه ک دیروز از کوه افتاد و فوت کرد.??

  • rad
    rad | ۲ دی ۱۳۹۷

    اگر جزو آن گروه از آدمها که مادرزاد استاد در همه چیز به دنیا میان نباشید از این مقاله میتونید بهره ببرید

مطالب پیشنهادی