ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میکروربات هاروارد
علمی

پژوهشگران هاروارد میکرورباتی برای تعمیر موتور جت طراحی کردند [تماشا کنید]

موسسه مهندسی Wyss در دانشگاه هاروارد نوعی ربات حشره ای مینیاتوری را طراحی کرده که پاهای چسبناکی دارد و میتواند از سطوح مختلف بالا برود. این سازه که میکروربات متحرک هاروارد با قابلیت چسبندگی الکتریکی (به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

موسسه مهندسی Wyss در دانشگاه هاروارد نوعی ربات حشره ای مینیاتوری را طراحی کرده که پاهای چسبناکی دارد و میتواند از سطوح مختلف بالا برود. این سازه که میکروربات متحرک هاروارد با قابلیت چسبندگی الکتریکی (به اختصار HAMR-E) خوانده شده در اصل برای حرکت درون موتورهای جت و انجام بازرسی های دوره ای طراحی شده است.

طبق اعلام دانشگاه هاروارد رولز رویس در ابتدا وارد مذاکره با مهندسان آن شده و درمورد احتمال ساخت میکروربات های مختلف با قابلیت حرکت درون موتورهای جت سوال کرده. اما هدف از طراحی و ساخت ربات های کوچک پیچیدگی قطعات موتورهای جت است که حامل هزاران قطعه هستند و در نتیجه بازرسی و عیب یابی از آنها فرایندی بسیار پیچیده خواهد بود که البته نیازمند از هم باز شدن قطعات موتور است.

مینی ربات هایی مانند HAMR-E میتوانند به حذف فرایند از هم باز کردن موتور و در نهایت زمان لازم برای بازرسی آنها کمک شایانی کنند. این ربات تنها ۴.۵ سانتیمتر طول دارد و وزنش اندکی بیشتر از یک گرم اعلام شده؛ همانطور که در ویدیوی زیر مشاهده می کنید HAMR-E پاهای چسبناکی دارد که به آن در بالا رفتن و حرکت روی سطوح رسانا کمک میکنند.

HAMR-E برخلاف دیگر ربات های بالا رونده قادر است هم از سطوح عمودی بالا برود و هم از آنها پایین بیاید. این امر نیز تا حدود زیادی به خاطر پاهای چسبنده این ربات است که به الکترودهای مسی عایق بندی شده و میدان های الکتریکی مجهز هستند و بسته به شرایط قابلیت روشن و خاموش شدن دارند. از آنجا که این ربات پاهای انعطاف پذیری هم دارد می تواند به خوبی سطوح ناهموار و خمیده را هم مدیریت نماید.

در ویدیویی که در بالا می بینید الگوهای خاص حرکتی ربات به تصویر کشیده شده اند؛ همانطور که مشاهده می کنید به لطف این مکانیزم سه پای ربات همواره در جایشان ثابت خواهند بود چراکه اگر قرار بود HAMR-E همزمان دو یا تعداد بیشتر از پاهایش را از روی سطح جدا نماید آنگاه وزنش بیش از حد تحمل می شد و از سطح جدا می گردید. تا به حال این میکروربات در یکی از بخش های منحنی و وارونه جت مورد آزمایش قرار گرفته اما قرار است که تست های بیشتری را پشت سر بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی