ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پوسیده اما مُدرن؛ آشنایی با عملکرد شرکت آیکان برای تزریق تکنولوژی به خودروهای فرسوده

در میان عاشقان خودرو افرادی وجود دارند که شیفته مدل های قدیمی و کلاسیک هستند. این دسته معمولا به بازسازی چنین اتومبیل هایی علاقه وصف ناپذیری داشته و وقت و زمان زیادی را صرف آن ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

در میان عاشقان خودرو افرادی وجود دارند که شیفته مدل های قدیمی و کلاسیک هستند. این دسته معمولا به بازسازی چنین اتومبیل هایی علاقه وصف ناپذیری داشته و وقت و زمان زیادی را صرف آن می کنند. جاناتان وارد (Jonathan Ward) یکی از این افراد است که در عین حال به تکنولوژی های مدرن نیز علاقه وافری دارد. برای ترکیب این دو حس، آقای وارد شرکتی به نام آیکان (ICON) را پایه گذاری کرده است.

آیکان

مقر آیکان در کالیفرنیا واقع شده؛ مهندسین این شرکت تازه تاسیس با تجهیز اتومبیل های کلاسیک به پیشرانه ها و امکانات پیشرفته، پیوندی بین گذشته و آینده ایجاد می کنند. محصولات آیکان در چند دسته توسعه می یابند. سری Derelict را می توان جذاب ترین دسته نامید، چرا که مدل های حاضر در این سری بدون بازسازی بدنه از آخرین تکنولوژی های روز بهره می برند.

51 Chrysler wagon

آقای وارد در این باره گفته:

ایده اصلی سری Derelict به این شکل است که ما نمی خواهیم کارها و زحمات زیادمان در ظاهر مدل ها نمود پیدا کند. ما خواهان این هستیم که زیباییِ جِرم های سبز رنگی را که با گذشت سال ها زمان ایجاد شده، به نمایش بگذاریم. بنابراین این پوسیدگی های طبیعی، خراش ها، حفره ها و تمامی رنگ های موجود همگی یک سرگذشت را حکایت می کنند.

icon-derelict-oldsmobile-proflie-2

هر یک از سفارش های شرکت آیکان در نوع خود منحصر به فرد است. جالب اینکه نایب رئیس ارشد بخش طراحی صنعتی اپل یعنی جاناتان آیوی معروف یکی از مشتریان آیکان به شمار می رود.

آیکان با فرایندی جالب مدل های قدیمی پوسیده را پیدا می کند. به گفته آقای وارد پس از دریافت و تایید نهایی یک سفارش، وی مجموعه یا به عبارت بهتر شبکه ای از افراد را در جریان می گذارد. این افراد وظیفه دارند با چشمان تیزبین خود به دنبال خودروهای کلاسیک رها شده یا بدون استفاده بگردند، حال این خودروها ممکن است در یک گاراژ قدیمی باشند یا یک انباری.

icon-derelict-46-lincoln-f34-2

آنطور که آقای وارد افزوده در این شبکه کارکنانی از سرویس های مربوط به حمل و تحویل کالا و چند آتش نشان حضور دارند. در صورت معرفی یک مدل مناسب، از سوی آیکان حق الزحمه ای به فرد یابنده پرداخت می شود.

زمان لازم برای پیدا کردن مدلی مناسب به شانس مشتری وابسته است. این کار امکان دارد تنها 72 ساعت یا 2 سال طول بکشد، حتی مواردی بوده که جستجو برای مدلی خاص بدون رسیدن به نتیجه، ناتمام رها شده است.

1952 Chevy Styleline Coupe 2

به منظور دستیابی به نتیجه دلخواه آقای وارد، تکنسین ها و مهندسین آیکان از فرایندهای جالبی استفاده می کنند. در کارگاه اصلی این شرکت انواع مختلفی از دستگاه های گوناگون دیده می شوند که از جمله آنها می توان به تجهیزات ساخت هواپیما در اوایل قرن بیستم تا آخرین ماشین آلات تکنولوژی لیزر اشاره کرد.

پس از اتمام پروژه، نتیجه کار به شکلی است که گویی همین الان از یک انبار متروکه کشف شده! اما نگاهی دقیق تر به جزئیات، المان های مختلف و عملکرد خودرو زحمات تیم آیکان را آشکار می سازد.

1952 Chevy Styleline Coupe

ایده آقای وارد، یک ایده رادیکال در صنعت خودرو محسوب می شود. وی اعتقاد دارد "بسیاری از مردم مدل های سری Derelict را می بینند و بدون توجه از کنار آن رد می شوند. حال چرا فردی باید پول و زمان زیادی را برای چیزی که ظاهری خیلی بد دارد، صرف کند؟ به خاطر اینکه هر کسی نمی تواند مالک آن باشد."

icon-derelict-oldsmobile-dash-pass-view-2

آیکان هر ساله حدود 250 مدل مختلف در چند سری تولید می کند که از میان آنها سری Derelict جذاب تر و خاص تر از بقیه است. این کمپانی سالانه فقط سه یا 4 دستگاه از سری Derelict توسعه می دهد، به همین خاطر تعداد کل مدل های ارایه شده از آن بسیار محدود است.

1950_Buick_Roadmaster_Convertible_ICON_Derelict_front34

بنیانگذار آیکان در اظهار نظری جالب مدل تجاری و تولید اتومبیل های پوسیده از سری Derelict را احمقانه توصیف کرده و افزوده:

به لحاظ طراحی و مهندسی ما بر روی لبه تیغ حرکت می کنیم. ما باید بین توانایی های جاده ای و ظاهر خودرو تعادلی مناسب بوجود بیاوریم و این شکلی از هنر است که ما در عمل نشان می دهیم.

1950_Buick_Roadmaster_Convertible_ICON_Derelict_interior

ناگفته نماند در نمایشگاه خودروی سمای امسال، آیکان با یک دستگاه کوپه مرکوری 1949 حاضر شده بود. همانطور که پیش تر به اطلاعتان رساندیم، این خودرو علی رغم بدنه پوسیده خود از پیشرانه ای تمام الکتریکی با 400 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور بهره می برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • پوریا ماندگار
    پوریا ماندگار | ۸ دی ۱۳۹۷

    یه رنگ میزدن بهش ، چیه این ادم حالش به هم میخوره میبینه ! به لگش موتور الکتریکی ببندی از اینا بهتره که چه مدرنی !!!

مطالب پیشنهادی