ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رفع ممنوعیت واردات شاسی خودرو؛ احتمال باز شدن مسیر مونتاژ در شرایط تحریم

در آخرین روز خرداد ماه امسال، واردات خودرو به‌ طرزی ناگهانی و برق‌ آسا ممنوع اعلام شد. ممنوعیتی که تا امروز ادامه پیدا کرده است و باعث بیکاری چندین هزار نفر و برهم خوردن نظم ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

در آخرین روز خرداد ماه امسال، واردات خودرو به‌ طرزی ناگهانی و برق‌ آسا ممنوع اعلام شد. ممنوعیتی که تا امروز ادامه پیدا کرده است و باعث بیکاری چندین هزار نفر و برهم خوردن نظم بازار شده است. با این وجود مسئولان تاکید می کنند که ممنوعیت واردات خودرو دائمی نیست و این ممنوعیت برای شرایط بحرانی وضع و اجرا شده است. با توجه به برنامه دولت برای کم اثر کردن تحریم ‌ها و همچنین مدیریت منابع ارزی کشور، این ممنوعیت اعمال شد.
اما امروز دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ ای ممنوعیت ثبت سفارش و واردات 47 ردیف تعرفه کالایی را لغو کرد. بر این اساس واردات ثبت سفارش این کالاها از این پس طبق ضوابط آزاد خواهد بود.
پوشاک، سنگ مس، کنستانتره مس، سنگ سرب، سنگ قلع، چرم دوباره ساخته شده، پوست ‌های نرم بدلی، دستگاه تهویه مطبوع جدا از هم، باتری، قوه، شاسی موتوردار برای سواری، مینی‌ بوس، اتوبوس و کامیون، کنتور گاز و شیر خشک صنعتی برخی از کالاهایی است که ممنوعیت واردات آن لغو شده است.

ممنوعیت واردات

ممنوعیت واردات خودرو موجب انحصاری شدن بازار داخلی شده است و تولید کنندگان، محصولات خود را با قیمت‌ های بالا عرضه می ‌کنند. همچنین قیمت خودرو ‌های خارجی موجود در بازار، به شکل عجیبی بیشتر شده است در نتیجه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. براساس نرخ های بازار می توان گفت که قیمت خودروهای وارداتی بین 2 تا 3 برابر افزایش یافته است و این در شرایطی است که رکورد سنگینی بر بازار حکم فرماست.

اما لغو ممنوعیت واردات شاسی موتور دار در چنین شرایطی می تواند به معنای تسهیل شرایط مونتاژ برای برخی خودروها باشد، در واقع فارغ از مسائل تحریم ها این امکان وجود دارد که شرکت های وارد کننده، به جای واردات خودروهای کامل، با واردات شاسی و مونتاژ نهایی محصول در خاک ایران، ضمن افزایش اشتغالزایی، ارز کمتری را نیز از کشور خارج نمایند، اما با توجه به تحریم های سنگین اعمال شده برروی صنعت خودروسازی، این سوال مطرح می شود که آیا هیچ یک از خودروسازن بین المللی تمایلی نسبت به همکاری در راستای ارسال قطعات منفصله به کشور نشان می دهند یا خیر؟

همچنین مسائله تامین ارز برای واردات خودروهای مذکور، مسئله دیگری است که در هاله ای از ابهام قرار دارد، به خصوص که به گفته قطعه سازان فعال در کشور، بانک مرکزی برای تامین ارز لازم برای واردات قطعات یدکی دچار مشکل است و معمولا تامین ارز سامانه نیما به کندی انجام می شود.

بنابراین در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید که آیا رفع ممنوعیت واردات شاسی موتور دار می تواند به احیای شغل های از دست رفته و بهبود شرایط بازار منجر شود و یا مشکلات فعلی به قوت خود باقی خواهند ماند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • m rb
    m rb | ۱۱ دی ۱۳۹۷

    باوجود اون مسئولین اون مملکت همیشه محکوم به شکسته!

مطالب پیشنهادی