جمعبندی 2018؛ نگاهی به کارنامه نینتندو سوییچ در سالی که گذشت
وقتی نینتندو سوییچ برای نخستین بار در سال 2017 روانه بازار شد، به نظر میرسید که قرار نیست هیچ اشتباهی داشته باشد. این کنسول جدید بود، هیجانانگیز بود و دروازههای تازهای را به روی گیمرها ...
وقتی نینتندو سوییچ برای نخستین بار در سال 2017 روانه بازار شد، به نظر میرسید که قرار نیست هیچ اشتباهی داشته باشد. این کنسول جدید بود، هیجانانگیز بود و دروازههای تازهای را به روی گیمرها باز میکرد. لاینآپ سوییچ در سال 2017 خارقالعاده بود و دو بازی Super Mario Odyssey و The Legend of Zelda: Breath of the Wild به تنهایی این کنسول را نویدبخشتر از هر زمان دیگر کردند. اما سوییچ هم با تمام عظمتش وقتی وارد سال دوم عرضه شد نتوانست روند شگفتانگیز قبلی را ادامه دهد و بازیهای اورجینال کمتر و پورتهای وی یو بیشتر، راه حل نینتندو برای سرگرم نگه داشتن گیمرها بود.
در سالی که گذشت نینتندو سوییچ مثل پارسال لاینآپی شدیداً سلطهجویانه نداشت و تا حدی زیر سایه نامهایی مانند God of War و Marvel's Spider-Man ماند. البته صرفاً تا ماههای پایانی سال، چرا که در این برهه و در زمانی که انحصاریهای مایکروسافت و سونی ته کشید، نینتندو دو برگ برنده Pokemon و Super Smash Bros را رو کرد.
خوشبختانه توسعهدهندگان مستقل شدیداً برای عرضه بازیهایشان روی سوییچ هیجانزده هستند و هر روز عناوین جدید و قدیمی خود را به به این پلتفرم میآورند؛ مسئلهای که به شکلی اجتناب ناپذیر به رشد سریع کاتالوگ بازیهای نینتندو سوییچ کمک کرده است. در این بین اما توسعهدهندگان شخص ثالث به همان اندازه هیجانزده نبودهاند و ظاهراً در حال بررسی گزینههای خود برای استفاده از ویژگیهای منحصر به فرد سوییچ -در کنار قدرت سختافزاری کمتر آن- هستند. در سال 2018 ضمناً سرویس Switch Online شروع به کار کرد.
- جمعبندی 2018؛ نگاهی به کارنامه ایکس باکس وان در سالی که گذشت
- جمعبندی 2018؛ نگاهی به کارنامه پلی استیشن 4 در سالی که گذشت
- جمعبندی 2018: نگاهی به کارنامه پی سی گیمینگ در سالی که گذشت
- جمعبندی 2018: نگاهی به کارنامه نینتندو سوییچ در سالی که گذشت
بازیها
در حال حاضر بیش از 1400 بازی در استور سوییچ یافت میشود و در میان این عناوینT هرچیزی که فکرش را کنید، از عناوین مستقل تحسین شده تا برخی از بهترین کلانبودجههای چند سال اخیر، به چشم میخورد. این موضوع با توجه به خروجی نه چندان باثبات سوییچ از نظر انحصاری، نکته مهمی محسوب میشود.
مورد انتظارترین بازیهای نینتندو طی سالی که گذشت -اعم از سوپر ماریو پارتی، Pokemon Let's Go: Eevee and Pikachu و Super Smash Bros. Ultimate- همگی در سه ماهه پایانی سال عرضه شدند. تا پیش از آن، نینتندو عملکردی بالاتر از متوسط نداشت. بعد از یک شروع انفجاری در سال 2017 با بازیهایی مثل زلدا، ماریو کارت، اسپلتون 2 و ماریو ادیسه و کسب موفقیت پی در پی، هدفگذاری نینتندو برای سال جدید، بازیهای کلانبودجه کمتر و بازیهای مستقل بیشتر بود.
نینتندو سوییچ سالش را با پورتهای کنسول Wii U شروع کرد. نخستین نمونه در ماه فوریه و زمانی بود که کالکشن Bayonetta برای سوییچ عرضه شد. عرضه این بازی بهصورت خاص اهمیت فراوان داشت؛ چون بایونتا به مراتب بازی بهتری نسبت به آن است که همراه با وی یو به زبالهدان تاریخ بپیوندد. این روند سپس با Donkey Kong Country Tropical Freeze و Hyrule Warriors در ماه مه و سپس Captain Toad: Treasure Tracker در ماه ژوئن ادامه یافت.
نینتندو سوییچ چند انحصاری تماماً جدید هم داشت، اما هیچ یک از این عناوین شاهکار نبودند و احتمالاً در بهترین حالت بتوان متوسط خواندشان. در ماه مارس بازی Kirby Star Allies نخستین حضور فرنچایر کربی را روی سوییچ رقم زد. دو ماه بعد هم Mario Tennis Aces عرضه شد که گرچه یک بازی فوقالعاده برای جمعهای خودمانی به حساب میآید اما گیمپلیاش به نظر بسیاری کشش و سادگی لازم را نداشت. در نهایت کار با Sushi Striker به پایان رسید.
در دوران بهروزرسانیهای پس از عرضه و Game as Service ها، این موضوع به امری رایج تبدیل شده که یک بازی ابتدا عرضه شود و سپس مشکلات آن برطرف. نینتندو در پیوستن به این ترند اندکی کند بود. اما بعد از عرضه چند بازی که به اندازه مورد انتظار موفق نبودند، نینتندو بهروزرسانیهایی برای آنها منتشر کرد که برخی از رایجترین مشکلات گیمرها را برطرف ساختند. Mario Tennis Aces به عنوان مثال از چند کاراکتر جدید و یک حالت مولتی پلیر کوآپ برخوردار شد.
دوستداران کربی هم با یک آپدیت، شاهد اضافه شدن یک کمپین داستانی جدید و رایگان بودند که برخی از مشکلات نسخه ابتدایی را برطرف کرد. اسپلتون 2 هم بسته گسترشدهنده «Octo Expansion» را داشت. اما در این بین بستههای الحاقی چندان مهمی برای بازیهای بزرگ سال 2017، مثل زلدا و سوپر ماریو ادیسه عرضه نشد.
اواسط سال 2018، نینتندو دست به حرکتی زد که هیچکس جز نینتندو جرئت انجامش را ندارد. این کمپانی به جای عرضه بازیهای رایجاش، جعبهای پر از مقوا به نام Labo عرضه کرد و آن را «ماشین خلاقیت» نامید. نینتندو لبو به بازیکن اجازه میدهد که اسباببازیهای مختلفی -از یک کوله پشتی رباتیک گرفته تا چوب ماهیگیری و پیانو- را با مقوا بسازد و سپس از آنها در مینی گیمهایی مشخص استفاده کند.
نینتندو در سال 2018 چند قرارداد با ناشران شخص ثالث هم داشت تا قادر به پر کردن حفرهای باشد که انحصاریهایش نتوانستند پر کنند. مهمترین خروجی این قراردادها بازی نقشآفرینی Octopath Traveler بود که توسط اسکوئر انیکس ساخته شد اما بازیهای Go Vacation ،Dragon Quest Builders و The World Ends with You هم از دیگر نمونههای ارزشمند هستند.
با فرا رسیدن ماه اکتبر، انحصاریهای مورد انتظار سوییچ از راه رسیدند. سوپر ماریو پارتی دقیقاً به همان زیبایی و احمقانگی بود که انتظارش را داشتیم. مینی گیمهای این بازی به شکلی هوشمندانه از قابلیتهای سوییچ استفاده کردند. با این وجود اما به دلیل نامگذاری ساده و بدون پسوند بازی، انتظار میرفت شاهد بزرگترین سوپر ماریو پارتی تاریخ باشیم که چنین اتفاقی نیفتاد.
در ماه نوامبر، Pokemon Let's Go Eevee and Pikachu این سری بازی قدمتدار که برای نزدیک به یک دهه از تب و تاب همیشگی افتاده بود را از نو متصور شد. بعد در ماه دسامبر نوبت به Super Smash Bros. Ultimate رسید که با ویژگیهایی مثل 76 کاراکتر قابل بازی و بهروزرسانیهای مداوم و باکیفیت، بهترین Smash تاریخ به حساب میآید.
بنابراین در مجموع سال 2018 سالی بزرگ برای انحصاریهای سوییچ نبود، به جز چند ماه آخر.
فضای خالی میان تمام عناوینی که بالاتر به آنها اشاره کردیم نیز با از راه رسیدن آهسته اما پیوسته پورتهایی مهم پر شد. بازیهای کلان بودجه مهمی مثل دیابلو 3، دراگون بال فایترز، فورتنایت، وارفریم و دارک سولز به سوییچ آمدند و در اکثر مواقع، پورتهایی عاری از مشکلات اساسی بودند. نیازی به اشاره نیست که سوییچ حالا بعد از پی سی به سرزمین موعود بازیهای مستقل تبدیل شده و عناوینی مثل Celeste ،Into the Breach ،Dead Cells و Hollow Knight همگی در سال 2018 به سوییچ آمدند تا هرکدام به یکی از پرفروشترین عناوین سوییچ تبدیل شوند.
سختافزار
سوییچ کنسولی خارقالعاده است که عملکردی به مراتب بهتر از آنچه به نظر میرسد دارد، اما احتمالاً بسیاری بر سر این موضوع توافق نظر داشته باشند که با مشکلات سختافزاری اساسی عرضه شد. خوشبختانه در سال 2018 شاهد راه حلهایی برای این مشکلات بودیم.
در سالی که پشت سر گذاشتیم نینتندو از استند شارژ قابل تنظیمی برای سوییچ رونمایی کرد که امکان تجربه بازیها را در حالت Tabletop فراهم میکند. کمپانی هوری هم جویکانهایی عرضه کرد که در آنها D-Pad جایگزین دکمههای چهار جهت شده و تجربهای دلچسبتر از بازیهای دوبعدی کلاسیک به ارمغان میآورد. FlipGrip هم پروژهای بود که با سرمایه عمومی محقق شد و به شما اجازه میدهد با نصب کردن جویکانها به بخش بالایی و پایینی سوییچ، بازیهای عمودی را به شکلی متفاوت تجربه کنید.
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، نینتندو تصمیم به عرضه یک آداپتور لن رسمی گرفت که به گفته کارگردان Smash، به صورت خاص برای طرفداران Super Smash Bros Ultimate ساخته شده؛ زیرا بسیاری از گیمرها از لگ در بازیهای خود ناراضی بودند. این آداپتور 30 دلار قیمت دارد که در کنار قیمت 60 دلاری Smash و قیمت 20 دلاری سرویس سوییچ آنلاین، بالاخره تجربه خوبی از بازی آنلاین برایتان فراهم میآورد.
نرمافزار
به صورت کل نینتندو سوییچ در سالی که گذشت تنها یک بهروزرسانی نرمافزاری بزرگ دریافت کرد که آن نیز بر قابلیتهای آنلاین دستگاه متمرکز بود. اوایل سال 2018 نینتندو این امکان را فراهم کرد تا از طریق فیسبوک و توییتر قادر به دریافت پیشنهادهای دوستی باشید. این یکی از قابلیتهای فرمور 5.0 در ماه مارس بود و اپلیکیشن کنترل والدین هم از طریق همین بهروزرسانی در دسترس قرار گرفت. بعد از آن سوییچ چند آپدیت دیگر دریافت کرد که همگی صرفاً به بهبود ثبات سیستمی کمک میکردند.
در ماه نوامبر و با گذشت یک سال و نیم از زمان عرضه، سوییچ دومین اپلیکیشن خود، یعنی یوتیوب را دریافت کرد؛ نخستین اپلیکیشن هم Hulu بود. با این همه هنوز خبری از دیگر اپلیکیشنهای پخش ویدیو (مثل نتفلیکس) یا اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی نیست. کنسول نینتندو هنوز مدیا پلیر هم ندارد که به صورت خاص بسیار ناامیدکننده است؛ زیرا نمایشگر این کنسول میتواند در شرایط مختلف برای تماشای فیلم و سریال ایدهآل باشد.
سوییچ آنلاین
بعد از تاخیری نسبی، نینتندو سرویس آنلاین پولیاش را در ماه سپتامبر عرضه کرد. برای قیمت نهچندان کمرشکن 20 دلار در سال، گیمرها قادر به تجربه آنلاین بازیها، ذخیره سیو بازیها در فضای ابری و دسترسی به کالکشنی از بازیهای کلاسیک نینتندو روی کنسول NES هستند که آنها نیز حالا از قابلیتهای آنلاین پشتیبانی میکنند. اما این سرویس در مجموع هنوز قادر به تحقق ابتداییترین دلیل وجود خود نیست: یعنی کمک به گیمرها در تجربه آنلاین بازیها با یکدیگر.
نینتندو از آن شرکتهایی نیست که به خاطر ابداعاتش در حوزه آنلاین گیمینگ شناخته شود. در واقع تا پیش از آغاز به کار سوییچ آنلاین، کاربران بارها از این موضوع شکایت کرده بودند که به راحتی قادر به تجربه آنلاین اسپلتون 2 یا ماریو کارت 8 نیستند. سوییچ همچنین یک اپلیکیشن چت صوتی برای موبایل دارد که نهتنها مکالمه صوتی را پیچیده میکند، بلکه از نظر کارایی به هیچ وجه با اپلیکیشنهایی مثل دیسکورد یا حتی قابلیت چت داخلی مایکروسافت و سونی در ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 قابل مقایسه نیست.
سوییچ آنلاین نخستین سرویس آنلاین پولی نینتندو است و آن دسته از دارندگان خوشبین سوییچ امیدوار بودند اگر نینتندو برای یک سرویس پول دریافت میکند، احتمالاً در پیادهسازی آن هم نسبت به قبل بهتر عمل خواهد کرد. اما اینطور نشد. سرویس آنلاین سوییچ هنوز در اتصال آسان گیمرها به یکدیگر با مشکل مواجه است. خبری از قابلیت ارسال پیام برای دوستان نیست، امکان اتصال میکروفون وجود ندارد و اگر بخواهید یک دست Smash با دوستانتان بازی کنید باید از اپلیکیشنهای جداگانه مثل دیسکورد (روی پلتفرمی جداگانه) استفاده کنید. به بیان دیگر، سوییچ آنلاین بهدردنخور است و قیمت پایینتر آن در قیاس با سرویسهای مشابه سونی و مایکروسافت، کارکردهای محدودش را توجیه نمیکند.
سایر مسائل به صورت خلاصه
- بعد از یک عرضه موفقیتآمیز در سال 2016 و سپس لغو تولید در سال 2017، نینتندو مجدداً دست به افزایش موجودی مایکروکنسول NES Classic زد. این کمپانی تا به امروز بیش از 10 میلیون مایکروکنسول NES و SNES فروخته است.
- پنجمین بازی موبایل نینتندو، Dragalia در ماه سپتامبر برای اندروید و iOS عرضه شد. این بازی که در همکاری با Cygames ساخته شده چندان در جلب نظر منتقدان موفق نبود اما طی دو هفته نخست عرضه، بیشتر از سایر بازیهای موبایل نینتندو درآمدزایی کرد.
- تاتسومی کیمیشیما که بعد از مرگ ساتورو ایواتا مدیر عاملی نینتندو را برعهده گرفته بود در ماه ژوئن از سمت خود کناره گرفت. شونتارو فوروکاوا جایگزین او شد که پیشتر سمتهای مهمی در بخش مارکتینگ و برنامهریزی سازمانی نینتندو داشت.
- نینتندو در سال 2018 اعلام کرد که با استودیوی Illumination، سازنده سری انیمیشن Despicable Me وارد همکاری شده تا انیمشنی براساس سوپر ماریو بسازند. شیگرو میاموتو، خالق سوپر ماریو هم تهیهکننده این پروژه خواهد بود.
- در نهایت سال 2018 سالی بود که نینتندو سوییچ به صورت تمام و کمال هک شد. این هک به کمک یک نقص سختافزاری در پردازنده انویدیا میسر شد و بههیچوجه از طریق بهروزرسانی نرمافزاری امکان برطرفسازی این رخنه وجود ندارد.
جمعبندی
با در نظرگیری عرضه چند انحصاری قابل قبول، چند بازی شخص ثالث بزرگ و پشتیبانی نینتندو از بازیهای قدیمیتر، میتوان گفت که سوییچ در سال 2018 لاین آپ خوبی داشته است؛ هرچند که در نبود یک بازی عظیم مثل Breath of the Wild و Super Mario Odyssey فروش سختافزار با کاهش نسبی مواجه شد. سرویس شدیداً به تعویق افتاده نینتندو سوییچ آنلاین هم در وضعیت کنونیاش حرف خاصی برای گفتن ندارد؛ هرچند که با عرضه بازیهای کلاسیک و تخفیفهای انحصاری برای مشترکین میتوان امیدوار به بهبود آن در آینده نزدیک بود.
بعد از عملکرد بسیار ناامیدکننده Wii U، به نظر میرسد که نینتندو فرمول موفقیت را بازیافته و همهچیز حاکی از آن است که سال آتی، یکی از بهترین سالهای سوییچ خواهد بود. پیش از هر چیز خبرگزاری وال استریت ژورنال از توسعه یک مدل جدید از سختافزار سوییچ خبر داده است. هنوز مشخص نیست این دستگاه چه ویژگیهای داشته و به بهبود کدام ابعاد از سوییچ میپردازد؛ اما بعید نیست که شاهد مدلی تحت عنوان پرو باشیم که سختافزار اندک بهتر یا نمایشگر بزرگتر را در خود جای داده.
از سختافزار که بگذریم، نینتندو تاریخ عرضه برخی از موردانتظارترین بازیهایش را سال 2019 اعلام کرده: بازیهایی مثل New Super Mario Bros. U Deluxe، انیمال کراسینگ، لوییجیز منشن 3، فایر امبلم و Marvel Ultimate Alliance 3.
در این بین بایونتا 3 و متروید پرایم 4 هنوز تاریخ عرضه مشخصی ندارند ولی نمیتوان از احتمال عرضه آنها در سال 2019 چشمپوشی کرد. احتمالاً تنها ایرادی که هماکنون میتوان به لیست ابتدایی عناوین سوییچ در سال 2019 گرفت این باشد که هنوز خبری از یک بازی کژوال پرطرفدار (مثل Wii Fit یا Wii Music) نیست؛ هرچه نباشد همین بازیهای کژوال بودند که فروش افسانهای کنسول Wii را رقم زدند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.