ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کوتوله سفید
علمی

خورشید پس از بلعیدن زمین به گوی کریستالی تبدیل خواهد شد

خورشید در نهایت سرد شده و به کریستالی غول پیکر و شناور در فضا تبدیل خواهد شد؛ این سناریوی یک فیلم هالیوودی نیست بلکه تحقیقی جدید آن را ثابت کرده است. احتمالا تا کنون از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

خورشید در نهایت سرد شده و به کریستالی غول پیکر و شناور در فضا تبدیل خواهد شد؛ این سناریوی یک فیلم هالیوودی نیست بلکه تحقیقی جدید آن را ثابت کرده است.

احتمالا تا کنون از ماجرای تبدیل شدن خورشید به ستاره غول پیکر سرخ رنگ طی میلیاردها سال آینده و بلعیده شدن زمین توسط آن خبردار شده اید؛ اما این پایان ماجرا نیست و به گفته محققان دانشکده فیزیک «دانشگاه وارویک» بریتانیا، مدت زیادی پس از سر به نیست شدن زمین خورشید تبدیل به کوتوله ای سفید شده و به شکل کریستالی در خواهد آمد.کوتوله سفید«پی‌یر امانوئل ترمبلی»، سرپرست این مطالعه تاکید می کند که اخترشناسان نیم قرن قبل افزایش تعداد کوتوله های سفید با درخشش و رنگ خاص را به خاطر کریستالیزه شدن آنها پیش بینی کرده بودند و برای نخستین بار این تیم موفق به مشاهده و تایید این فرضیه شده است:

همه کوتوله های سفید در بخشی از تکاملشان به صورت کریستال در خواهند آمد و هرچه کوتوله بزرگتر باشد این فرایند زودتر آغاز می شود. به عبارت دیگر میلیاردها کوتوله سفید در کهکشان ما قبلا این مرحله را طی کرده و به شکل کره های کریستالی در آسمان درآمده اند. خورشید هم حدود ۱۰ میلیارد سال دیگر به این سرنوشت دچار می شود.

این دستاورد نتیجه مطالعه ۱۵ هزار کوتوله سفید بالقوه در فاصله ۳۰۰ سال نوری زمین است که توسط تیمی از محققان وارویک و با استفاده از ماهواره Gaia آژانس فضایی اروپا صورت گرفته است. این مطالعات پیش بینی های قبلی در مورد فرایند کند تبدیل شدن این ستاره از حالت مایع به جامد را تایید می کند.

شاید بلعیده شدن زمین توسط خورشیدی که زمانی حیات بخش بود وحشتناک به نظر برسد اما ظاهرا مرگ ستاره های غول پیکر بسیار زیبا و هیجان انگیز خواهد بود.

 

تماشا کنید: راکت فالکون 9 اسپیس ایکس برای اولین بار در فرود ناموفق عمل کرد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی