ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شش برابر شدن میزان ذوب یخ‌های قطب جنوب

میانگین دمای کره‌ی زمین روز به روز بیشتر می‌شود و پدیده‌‌های نظیر گرمایش جهانی موجب شده که یخهای قطب جنوب و شمال، با سرعت بیشتری آب شوند. حال نتایج تحقیقی توسط ناسا منتشر شده که ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

میانگین دمای کره‌ی زمین روز به روز بیشتر می‌شود و پدیده‌‌های نظیر گرمایش جهانی موجب شده که یخهای قطب جنوب و شمال، با سرعت بیشتری آب شوند. حال نتایج تحقیقی توسط ناسا منتشر شده که نشان می‌دهد یخ‌های قطب شمال شش برابر بیشتر از قبل، آب می‌شوند.

بر اساس گزارشات ناسا، یخ‌های قطب جنوب به تنهایی هفت برابر بیشتر از تمامی منابع موجود است و در صورت آب شدن می‌تواند سطح اقیانوس‌ها را ۵۸ متر بالاتر ببرد.

حال نتایجی پژوهشی جدید از ناسا در مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد میزان آب شدن سالانه یخ‌های قطب جنوب، از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷، شش برابر شده است. در همین مدت نیز ۱.۳ سانتی متر به سطح آب اقیانوس اضافه شده است.

نویسنده‌ی اصلی این پژوهش و استاد دانشگاه کالیفرنیا «Eric Rignot» مدعی شده اگر سرعت آب شدن یخ‌های قطب جنوب با روند فعلی پیش برود، طی قرن‌های آتی سطح آب اقیانوس‌ها چند متر بالا می‌رود.

بر اساس داده‌های کشف شده، از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ سالانه به طور میانگین ۴۰ میلیارد تن از یخ قطب جنوب آب شده است. اما در همین بازه‌ی زمانی یعنی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، این رقم به ۲۵۲ میلیارد تن رسیده است. در واقع نرخ آب شدن یخ‌های قطب جنوب بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، ۲۸ برابر همین رقم طی بازه‌ی زمانی میان ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۱ بوده است.

این تیم برای پژوهششان از تصاویر گرفته شده توسط هواپیمای تحقیقاتی ناسا استفاده کرده‌اند و همچنین دیتای ماهواره‌ای بدست آمده توسط آژانس‌های مختلف نیز در اختیارشان گذاشته شده است.

بدین ترتیب آنها متوجه شده‌اند که آب شدن یخ‌های نواحی شرقی قطب جنوب، تاثیر به سزایی در بالا رفتن سطح اقیانوس‌ها گذاشته است. البته چندی پیش ناگهان دمای قطب شمال بالا رفت و  ۳۰ درجه سانتیگراد بیشتر شد. این مسئله نیز نمی‌تواند بی تاثیر بر بالا رفتن سطح اقیانوس‌ها باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی