ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مدیر عملیاتی اپل
تکنولوژی

اپل: کوالکام چیپ هایش را به ما نمی فروشد

روز گذشته اپل اعلام کرد که برای خرید و استفاده از چیپ های مودم کوالکام در آیفون های XS، XS Max و XR مدتی را صبر کرده اما بعد از آنکه از کوالکام به خاطر رفتارش در قبال ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

روز گذشته اپل اعلام کرد که برای خرید و استفاده از چیپ های مودم کوالکام در آیفون های XS، XS Max و XR مدتی را صبر کرده اما بعد از آنکه از کوالکام به خاطر رفتارش در قبال اعطای لایسنس به دادگاه شکایت کرده این شرکت از فروش مودم هایش به آن خودداری نموده.

جف ویلیامز مدیر ارشد عملیاتی اپل در جریان ادای سوگند خود مقابل کمیسیون تجارت دولت فدرال در این باره گفته:

در نهایت نیز آنها نه از ما حمایت می کنند و نه به ما چیپ می فروشند.

گفتنی است شرکت کوالکام هم اکنون به خاطر رفتارهای انحصارطلبانه خود از جمله دریافت حقوق امتیازی بالا، امتناع از ارائه لایسنس پتنت هایش به دیگر سازندگان چیپ و منوط نمودن شرط همکاری اش با شرکت ها به استفاده انحصاری از چیپ های تولیدی اش به دادگاه احضار شده است.

البته اشاره کنیم این اپل بود که نخستین بار آتش این نفرت و دشمنی را روشن کرد و بعد از مدت ها استفاده از مودم های کوالکام اعلام کرد که دیگر فقط از محصولات اینتل در موبایل هایش استفاده می کند.با این حال اما نماینده اپل در دادگاه مدعی شد که این اختلافات علت دیگری دارند و به این موضوع مربوط نمی شوند. براساس اعلام ویلیامز اپل پیشتر در نظر داشت که سفارش مودم های مورد نیازش را میان کوالکام و اینتل تقسیم کند اما بعد از آنکه کوالکام از فروش چیپ هایش به این شرکت امتناع کرد تصمیم گرفت که قرارداد را صرفا با اینتل منعقد کند.

اما وابستگی به اینتل می تواند شانس اپل برای عرضه زودهنگام تکنولوژی 5G به بازار را پایین بیاورد چراکه چیپ های 5G این شرکت طبق پیش بینی ها تا قبل از سال ۲۰۲۰ عرضه نمی شوند. چیپ های LTE  اینتل نیز طبق بررسی های انجام گرفته شده از نمونه های مشابه ساخته شده توسط کوالکام سرعت کمتری دارند. پیشتر که اپل چیپ های مودم مورد نیاز آیفون هایش را از هر دوی این شرکت ها تامین می کرد باید محدوده سرعت برای چیپ های کوالکام قرار می داد تا سرعت عملکرد همه آیفون ها در یک سطح قرار بگیرد.

اپل همچنین اعلام کرده که بابت هر چیپ کوالکام مبلغ ۷.۵۰ دلار را پرداخت می کند که این رقم پنج برابر میزانی است که شرکت کالیفرنیایی تمایل به پرداختش داشته (یعنی ۱.۵۰ دلار). با این حال ویلیامز در این باره گفته: ما نیازمند چیپ های این شرکت هستیم. اگر از آنها شکایت می کردیم آنگاه دستمان به این چیپ ها نمی رسید. ما گزینه های زیادی پیش رو نداشتیم.

اما این اختلاف نظرها در اصل از سال ۲۰۱۷ آغاز شد یعنی زمانی که اپل کوالکام را به خاطر رفتارهای غیرمنصفانه اش در ارائه لایسنس به دادگاه کشاند. کوالکام نیز در مرحله بعد به تلافی از این اقدام از اپل شکایت کرد و مدعی شد که این شرکت پتنت هایش را نقض کرده و اطلاعاتش را با اینتل به اشتراک گذاشته است. در اکتبر سال ۲۰۱۸ اما کوالکام اظهار داشت که اپل ۷ میلیارد دلار بابت حق امتیاز به آن بدهکار است. از آن زمان کوالکام این دعوی حقوقی را به دادگاه های بین المللی در آلمان و چین کشاند و حتی توانست حکم ممنوعیت فروش برخی مدل های آیفون را در این کشورها دریافت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MarShaL
    MarShaL | ۲۵ دی ۱۳۹۷

    من احساس میکنم وضعیت کل دنیا داره بهم می‌ریزه.? حالا ایران که به کنار که از روز اول که یادمون میاد بهم ریخته هست

مطالب پیشنهادی