ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دی اکسید کربن در سال ۲۰۱۹ به بیشترین حد طی ۶ دهه اخیر می‌رسد

محققان موسسه Met Office به ساکنین زمین هشدار دادند که امسال میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر شدیداً افزایش خواهد یافت و به بیشترین میزان آن طی شش دهه‌ی اخیر خواهد رسید. تغییرات آب و هوایی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

محققان موسسه Met Office به ساکنین زمین هشدار دادند که امسال میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر شدیداً افزایش خواهد یافت و به بیشترین میزان آن طی شش دهه‌ی اخیر خواهد رسید.

تغییرات آب و هوایی ایجاد شده در اقیانوس آرام، توانایی طبیعت برای جذب دی اکسید کربن توسط جنگل‌ها و مراتع را کاهش داده و بدین ترتیب میزان گازهای گلخانه‌ای موجود روی کره زمین افزایش خواهد یافت.

به این اتفاقات، بالا رفتن سرعت تولید آلاینده‌ها توسط فعالیت‌های انسانی نظیر استفاده از سوحت‌ها فسیلی را هم باید اضافه کرد. کارشناسان تخمین می زنند همزمانی تمامی این رخداد‌ها با یکدیگر موجب شده که میزان دی اکسید کربن موجود در سال ۲۰۱۹ میلادی به شدت افزایش یابد و به بیشترین حد آن طی ۶۲ سال گذشته برسد.

الگو‌های آب و هوایی باعث ایجاد نوسانات دمایی در اقیانوس آرام شده و این مسئله تاثیر به سزایی در نرخ جذب دی اکسید کربن توسط گیاهان می‌گذارد. به همین دلیل مناطق گرمسیری اقیانوس آرام سال ۲۰۱۹ گرمتر خواهند شد. بدین ترتیب بسیاری از مناطق خشک تر می‌شوند و در نتیجه گیاهان کمتری نسبت به گذشته خواهند رویید.

Richard Betts سرپرست موسسه‌ی تحقیقاتی Met Office در اینباره می‌گوید:

«با تغییرات آب و هوایی به وجود آمده در اقیانوس آرام، ما انتظار داریم که نرخ جذب و تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن کاهش پیدا کند. از سوی دیگر، روند تولید گازهای گلخانه‌ای در حال افزایش است. این مسئله در کنار هم موجب می‌شود که میزان آلاینده‌هایی نظیر دی اکسید کربن در اتمسفر، رکورد ۶۰ سال قبل را بزند و به بیشترین میزان آن برسد.»

البته خبر‌های زیادی درباره تغییرات جوی و تاثیر آنها در زندگی انسان مدرن منتشر می‌شود. چندی پیش گزارش شد که میانگین دمای کره‌ی زمین روز به روز بیشتر می‌شود و پدیده‌‌های مختلف موجب شده که یخ‌های قطب شمال شش برابر بیشتر از قبل، آب شوند. باید دید این پدیده‌ها در کنار هم چه سرنوشتی برای بشر روی کره زمین رقم خواهند زد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی