ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

احتمال ابتلا به سنگ کلیه
علمی

احتمال ابتلا به سنگ کلیه در شما چقدر است؟

داشتن سنگ کلیه میتواند یکی از دردناک ترین و پر استرس ترین تجربیات در زندگی هر فرد باشد و دردسرهای آنهایی که خصوصا آن را به صورت مزمن تجربه می کنند میتواند از این هم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

داشتن سنگ کلیه میتواند یکی از دردناک ترین و پر استرس ترین تجربیات در زندگی هر فرد باشد و دردسرهای آنهایی که خصوصا آن را به صورت مزمن تجربه می کنند میتواند از این هم بیشتر باشد. با این حال اما محققان کلینیک Mayo به روشی برای تخمین احتمال ابتلا به سنگ کلیه دست پیدا کرده اند که از این استرس تا حدود زیادی کم می کند.

محققان این کلینیک نوعی ماشین حساب را توسعه داده اند که در اختیار عموم مردم قرار دارد و آنطور که ادعا کرده اند میتواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را بعد از دچار شدن به اولین سنگ تشخیص دهد.

همانطور که پیشتر در مطلب همه چیز در مورد سنگ های کلیه در دیجیاتو خواندید، این سنگ ها توده هایی از مواد پسماند هستند که بنابر دلایل مختلف شروع به ساخته شدن در کلیه می کنند و عاقبت راه خود را به مجاری ادراری باز می کنند.

اگر سنگ های کلیه کوچک باشند می توانید بدون آنکه حتی متوجه شوید آنها را دفع کنید اما در مورد سنگ های بزرگ تر قضیه کمی فرق می کند و ممکن است مجاری ادراری فرد را مسدود کنند که در این صورت درد، خون در ادرار و دیگر علائم را تا زمان دفع سنگ کلیه با خود در پی خواهند داشت.

احتمال ابتلا به سنگ کلیه

احتمال ابتلا به سنگ کلیه بعد از ایجاد اولین سنگ همواره وجود دارد اما علت این مساله و درصد ابتلای دوباره به سنگ کلیه در افراد مشخص نیست.

ماشین حساب توسعه یافته توسط این محققان مدل Recurrence of Kidney Stone یا به اختصار ROKS نام دارد و نخستین بار در سال ۲۰۱۴ توسط کلینیک Mayo به عنوان ابزاری آنلاین و اپ تلفن هوشمند ساخته شد اما نسخه اصلی از این ابزار تنها میتوانست احتمال ابتلا به سنگ کلیه دوم را بعد از سنگ اول پیش بینی کند.

در پژوهش جدید که همین ماه توسط کلینیک مذکور منتشر شد پژوهشگران از جزئیات ایجاد نسخه به روز شده ای از این ابزار خبر دادند. این نسخه ظاهرا میتواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه های بعدی که نیازمند انجام مراقبت های پزشکی هستند (فارغ از تعداد سنگ های قبلی فرد پیش بینی کنند).

احتمال ابتلا به سنگ کلیه های بعدی

در ساخت این مدل از دیتای مربوط به ۳ هزار بیمار که بین سال های ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۴ برای نخستین بار به سنگ کلیه دچار شده بودند استفاده گردید.

مشخص گردید که این بیماران مجموعا کمتر از ۵ هزار سنگ کلیه داشتند و در میانشان برخی افراد تا هشت مرتبه دچار این مشکل شده بودند. تیم محققان با استناد به سوابق پزشکی بیماران موفق شدند که بالغ بر ۱۲ عامل خطر را که در تکرار سنگ کلیه نقش دارد جداسازی نمایند. این عوامل به شرح زیر هستند:

  • جوان بودن
  • مرد بودن
  • سنگین وزن یا حامله بودن
  • و همچنین نوع سنگ هایی که فرد قبلا به آن دچار شده (سنگ های کلسیومی رایج ترین نوع هستند اما چهار نوع دیگر از این سنگ ها وجود دارد).

آنها در ادامه تمامی عوامل خطرزا را به مدل خود اضافه کردند تا مدل احتمال ابتلا به سنگ کلیه جدید را در ۵ تا ۱۰ سال آینده برای افراد تخمین بزند.

طبق تحقیقات اخیر سنگ کلیه در چند دهه اخیر در ایران رایج تر شده و با وجود آنکه مشخص نیست این مساله چه دلایلی دارد اما حدس زده  می شود که رژیم های غذایی مملو از نمک، چربی و شکر در این امر دخیل باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی