ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تشکیل کارگروه بین اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و پلیس فتا برای حل مشکل دیوار

«رضا الفت نسب»، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی خبر از تشکیل یک کارگروه میان این اتحادیه و پلیس فتا از هفته آینده می‌دهد. هدف این کارگروه، در حال حاضر حل اختلافات میان پلیس ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۵

«رضا الفت نسب»، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی خبر از تشکیل یک کارگروه میان این اتحادیه و پلیس فتا از هفته آینده می‌دهد. هدف این کارگروه، در حال حاضر حل اختلافات میان پلیس فتا و سایت دیوار است. به گفته الفت نسب، البته این اولین باری نیست که چنین کارگروهی تشکیل می‌شود. وی در همین رابطه به دیجیاتو گفت:

«چند ماه قبل از سردار هادیان‌فر، رییس پلیس فتای کشور خواستیم تا کارگروهی را در رابطه با حل‌وفصل مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین داشته باشیم. این درخواست به یکی از بخش‌های فتا ارجاع شد اما پس از چند جلسه، دیگر جلسات منظم تشکیل نشد. مجدداً درخواست دادیم که با توجه به موضوع سایت دیوار، به شکل ویژه جلسات را به شکل عملیاتی و هفتگی برگزار کنیم. در حال حاضر قرار است طی دو جلسه، مشکلات شناسایی شوند و پس از آن شرکت‌های خصوصی نیز در جلسات حضور پیدا کنند. احتمالاً نیاز است تا در آینده سازمان‌ها نیز در این جلسات شرکت کنند تا تعامل واقعی شکل بگیرد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اساساً پلیس فتا برای حل مسئله تمایلی به همکاری دارد یا درخواست می‌کند که دیوار کل مسئولیت‌ها را برعهده بگیرد، می‌گوید: «ما بعد از این جریان با پلیس فتای ناجای کشور مذاکره کردیم. این دوستان دغدغه‌هایی دارند و اعلام کردند که قصد از بین بردن کسب‌وکارهای آنلاین را ندارند، اما به هر حال دغدغه دارند و می‌گویند هدف‌شان کمک به مردم است. حالا قرار است در کارگروه مشترک، این موضوع را حل و فصل کنیم. از نظر من هم فتا و هم کسب‌وکارها باید شرایط همدیگر را بهتر درک کنند. ما در اتحادیه به دنبال آن هستیم تا تعامل را برقرار کنیم و در هفته آینده جلسات این کارگروه آغاز می‌شوند.»

الفت نسب همچنین از تدوین یک آیین نامه برای ارائه مجوز و نظارت بر سایت‌های نیازمندی آنلاین خبر می‌دهد و می‌گوید: «آیین نامه را تدوین کرده‌ و ۱۵ روز پیش آن را تحویل اتاق اصناف داده‌ایم. اتاق اصناف اگر متن را تصویب کند آن را به مرکز اصناف می‌فرستد و در نهایت ابلاغ خواهد شد. تصور من این است که ظرف مدت یک ماه این اتفاق می‌افتد.»

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر تاکنون آیین نامه‌ای وجود نداشته است، نحوه فعالیت سایت‌های نیازمندی آنلاین چگونه بوده است، می‌گوید: «آیین‌نامه‌ای وجود نداشته اما بعضی رسته‌های اتحادیه می‌توانند بر اساس قانون، ضوابط خاص داشته باشند. ضوابط خاص آنها نوشته شده بود. اما قبل از این آیین‌نامه‌ای نداشته‌ایم و اگر این آیین‌نامه تصویب شود، هم صدور مجوزهای جدید و هم نظارت بر اساس آیین‌نامه خواهد بود.»

الفت نسب بزرگترین مشکل فعلی در وب‌سایت‌های آنلاین آگهی را وجود شماره تلفن‌ با هویت نامعلوم و جعلی می‌داند و راه‌حل آن را نیز وجود دیتای لازم یا دریافت وب‌سرویس از سازمان‌های مختلف می‌داند؛ اتفاقی که هنوز رخ نداده است:

«جاهایی مثل ثبت احوال یا سازمان فناوری می‌توانند وب‌سرویس‌هایی بدهند، مثل سامانه شاهکار. همچنین از پلیس درخواست همکاری کرده‌ایم. برای مثال در بحث کسب‌وکارهایی که پیک موتوری آنلاین ارائه می‌دهند، فعالیت موتورسیکلت‌های سرقتی یک مشکل است که از پلیس درخواست کرده‌ایم وب‌سرویسی را برای شناسایی همین موارد ارائه دهد. بعضی از وب‌سرویس‌ها وجود دارند و برخی هم باید تهیه شوند. برای مثال در مورد شاهکار، حرف زیاد زده می‌شود اما خیلی عملیاتی نشده است. یا وقتی کسب‌وکارها به ثبت احوال مراجعه می‌کنند با این پاسخ مواجه می‌شوند که وب سرویس برای بخش خصوصی نیست. همه این‌ها در حالیست که وب سرویس‌ها می‌توانند کمک شایانی به کسب‌وکارها بکنند و جرم را کاهش دهند.»

هفته گذشته سرهنگ «تورج کاظمی» رییس پلیس فتای تهران بزرگ در مصاحبه‌ای با روزنامه جام جم درخواست مسدود شدن سایت دیوار را مطرح کرده بود. وی همچنین از تشکیل ۳ هزار پرونده تخلف در این پلتفرم از ابتدای سال تا کنون در پلیس فتا خبر داده و گفته بود تاکنون ۳۰ نفر در همین رابطه دستگیر شده‌اند. از سوی دیگر دیوار با انتشار بیانیه‌ای در وبلاگ خود، با اعلام اینکه این پلتفرم ۲۰ میلیون کاربر دارد، گفته بود:

«ما شرایط پلیس را در روزهای اخیر درک می‌کنیم و همواره تلاش کرده‌ایم در فضای همکاری مشکلات را حل کنیم. حتما مقامات پلیس هم تایید می‌کنند که در عمده پرونده‌ها دیوار نقشی نداشته و سهل‌انگاری و اعتمادهای بیجا در فضای معامله افراد با یکدیگر باعث بروز این مشکلات شده است.»

اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی همچنین در رابطه با درخواست رییس پلیس فتای تهران مبنی بر مسدودسازی سایت دیوار، بیانیه زیر را در اختیار دیجیاتو قرار داده است که به شرح زیر است:

«در پی انتشار مصاحبه فرمانده محترم پلیس فتا تهران مبنی بر درخواست آن پلیس برای مسدودسازی سایت دیوار، لازم است مطالبی به استحضار کاربران محترم فضای مجازی و مسئولان رسانده شود:

۱- بلاشک وجود حتی یک شکایت بواسطه استفاده از بستر وب سایت‌های نیازمندی آنلاین برای مدیران و دست‌اندرکاران کسب‌وکار آنلاین زیاد بوده و تمام تلاش خود را جهت امن‌تر شدن این فضا می‌نماید.

۲- وبسایت‌های نیازمندی می‌بایست مجوز لازم رو از نهاد ذی‌صلاح دریافت کنند که بر اساس قانون مرجع ذی‌صلاح صدور مجوز صرفاً اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی است.

۳- اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی بر اساس اختیارات خود و با همکاری وب سایت های نیازمندی آنلاین اقدام به تدوین آئین نامه برای ارائه مجوز و نظارت برای وب سایت های فوق نموده است که جهت تصویب به اتاق اصناف ایران ارائه و بزودی ابلاغ خواهد شد.

۴- همینک بیش از نیم میلیون آگهی به صورت روزانه در وب سایت‌های نیازمندی ثبت می‌شود که این آمار نشان از زیر ساخت‌های مناسب این وب‌سایت‌ها است.

۵- بلاشک تقویت نظارت بر ثبت آگهی ها از دغدغه های اصلی مدیران این وب سایت ها و نهادهای ناظر است که جهت تحقق آن نیاز به ابزارهای نظارتی از سوی سازمان های دولتی است.

۶- بزرگترین مشکل فعلی وجود شماره تلفن‌های با هویت نامعلوم و جعلی است که برای ممیزی نیاز به وجود دیتای لازم یا دریافت وب سرویس از سازمان های مرتبط بوده که تا این لحظه این مهم اتفاق نیفتاده است.

۷- فرهنگ‌سازی نحوه استفاده از فضای مجازی جز دغدغه های مهم فعالین این اکو سیستم بوده ولیکن جهت انتشار پیام های آموزشی و... نیاز به همراهی سازمان های مربوطه است و تاخیر در آن مخاطرات بسیاری برای عموم جامعه به همراه خواهد داشت.

۸- به طور قطع هم اکنون و در شرایط ناگوار اقتصادی وب سایت های نیازمندی بستر بسیار مناسبی برای کسب و کارهای آفلاین برای معرفی خود بصورت رایگان است که اتفاق بسیار مبارکی است که باید قدردان آن بود.

۹- بلاشک مسدودسازی کسب و کارهای ایرانی موجب هدایت کاربران به فضاهای نا امن غیر ایرانی خواهد شد که با سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی مغایرت دارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • reza3soot
    reza3soot | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

    نمیدونم چرا پلیس فتا داره تلاش میکنه چوب ندونم کاری و بیسوادی و دور از جون حماقت یه تعدادی رو به دیوار بزنه

    • sata
      sata | ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

      چون کار پلیس داره خیلی بیشتر میشه

      چون اگه همینجور پیش بره ممکنه از کنترل پلیس خارج بشه

      چون افراد ناآگاه خیلی زیادن

      چون آگاه کردن افراد ناآگاه خیلی سخت و هزینه بر هست!!

      مجبورن یه جوری جلوشو بگیرن، البته من با این کار موافق نیستم! ولی بلاخره باید یک راهکاری پیدا کنن

    • آریا
      آریا | ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

      چون یه پلیس ناکارامد و سیاست ده است. تنها کاری که ازش بر میاد پاک کردن صورت مساله است

      • آریا
        آریا | ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

        سیاست زده*

مطالب پیشنهادی