ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نمرات بازی Metro Exodus منتشر شد؛ فال اوت در روسیه

اواخر خرداد ماه بود که بازی Metro Exodus با نمایشی خیره کننده در جریان کنفرانس مایکروسافت در E3 2017 معرفی شد. این عنوان از همان زمان نه تنها در لیست خرید طرفداران قدیمی سری، بلکه در ...

سورنا رضایی
نوشته شده توسط سورنا رضایی | ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

اواخر خرداد ماه بود که بازی Metro Exodus با نمایشی خیره کننده در جریان کنفرانس مایکروسافت در E3 2017 معرفی شد. این عنوان از همان زمان نه تنها در لیست خرید طرفداران قدیمی سری، بلکه در لیست خرید بسیاری از علاقه مندان به عناوین شوتر اول شخص قرار گرفت.

با توجه به اطلاعاتی که تاکنون از بازی Metro Exodus منتشر شده، واضح است که این عنوان تغییرات قابل توجهی نسبت به نسخه‌های پیشین سری داشته. اگر نسخه‌های قدیمی را تجربه کرده باشید، احتمالاً به یاد دارید که اکثر مراحل آن‌ها در تونل‌های تو در توی مترو رخ می‌داد.

در نسخه‌ی جدید این شرایط تغییر کرده است و بخش اعظمی از ماجرا روی زمین دنبال می‌شود. طبق گفته‌های سازندگان، نقشه‌‌ی بازی جهان باز نیست اما محیط‌ها به قدری وسیع طراحی شده‌اند که برای جابجایی بین نقاط مختلف استفاده از وسائل نقلیه‌ توصیه می‌شود.

تغییر دیگری که در مقایسه با نسخه‌های پیشین در بازی Metro Exodus اعمال شده است، به سیستم شخصی سازی سلاح‌ها مربوط می‌شود. در 2 نسخه‌ی اول کاربر تنها می‌توانست پیش از آغاز هر یک‌ها از ماموریت‌ها، اسلحه‌ها را مطابق سلیقه‌اش شخصی سازی کند. در نسخه‌ی جدید سیستم تازه‌ای معرفی شده که به کاربر اجازه می‌دهد تا در هر لحظه طیف وسیعی از شخصی سازی‌ها را روی اسلحه‌اش اعمال کند.

بازی Metro Exodus

ساعاتی قبل امبارگو نقدهای بازی Metro Exodus برداشته شد و وبسایت‌های فعال در حوزه‌ی گیم اجازه پیدا کردند تا نقدهای خود از این عنوان را منتشر کنند. در حال حاضر، میانگین امتیازات نسخه‌ی جدید مترو با ثبت 28 نقد مثبت و 2 نقد متوسط، به عدد 84 از 100 رسیده است.

تاکنون هیچ وبسایتی نمره‌ی کامل را به بازی Metro Exodus اعطا نکرده و اما یکی از بالاترین نمره‌ی این عنوان 90 از 100 بوده است. مارک استاینر که برای وبسایت DarkStation می‌نویسد، یکی از 6 نویسنده‌ای بوده که چنین نمره‌ای به بازی داده است. استاینر در نقد خود است این بازی حتی روی درجه‌ی سختی نُرمال به اندازه‌ی کافی چالش برانگیز است و کاربر را برای پیشبرد ماموریت‌ها مجبور به برنامه ریزی می‌کند.

استاینر از داستان بازی Metro Exodus، به خصوص‌ شخصیت‌های فرعی آن، به عنوان یکی از اساسی ترین نقاط ضعف این عنوان یاد کرده است. او معتقد است شخصیت‌های فرعی داستان به خوبی معرفی نمی‌شوند و بسیاری از دیالوگ‌ها نیز بدون دقت کافی به رشته تحریر در آمده‌اند.

وبسایت معتبر IGN نمره‌ی 85 از 100 را به بازی Metro Exodus داده است. منتقد این وبسایت می‌گوید این نسخه توانسته فرمول ترس محور نسخه‌های قدیمی را به گونه‌ای با گیم پلی سندباکس ترکیب کند که هیچ یک از ویژگی‌های منحصر بفرد و به یاد ماندنی نسخه‌های قدیمی را از دست ندهد. او همچنین از طراحی محیط‌ها و اتمسفر آن‌ها به عنوان یکی دیگر از نقاط قوت بازی یاد کرده است.

گِیب گوروین که در وبسایت Digital Trends، نمره‌ی 80 از 100 را برای بازی Metro Exodus در نظر گرفته. گوروین پیش از هر چیز، از مشکلات فنی بازی گله‌ کرده. سپس از  نسخه‌ی جدید مترو به عنوان یک بازی فوق العاده یاد می‌کند که بدون فاصله گرفتن از ریشه‌ها، دچار تغییر عمده‌ای در سیستم شخصی سازی و محیط‌ها شده است.

گوروین در ادامه‌ی نقد خود گفت 4A گیمز در تبدیل کتاب‌های دیمیتری گلوخوفسکی به دنیایی زنده و پویا به منبع وفادار بود و توانست در داستانی ناراحت کننده، مضامینی امیدوار کننده را ارائه دهد. او همچنین از این بازی به عنوان یکی از بهترین عناوین داستان محور یاد کرده.

بازی Metro Exodus

مت گاسپر، نویسنده‌ی وبسایت Stevivor، ضمن در نظر گرفتن نمره‌ی 75 از 100 برای بازی Metro Exodus، از بازی به عنوان حاصل تلاش مستقل یاد کرده که قصد داشته است تا نسخه‌ی جدیدی از فال اوت را بسازد. طبق نظر او، گشت و گذار در نقشه‌های بازی سرگرم کننده است و سازندگان تلاش بسیاری کردند تا محیط‌ها از لحاظ داستانی و آیتم غنی باشند.

با وجود این، نسخه‌ی جدید مترو نمی‌تواند در بحث روایت داستان از طریق ماموریت‌های جانبی و جلوه‌های بصری موفق عمل کرده و کاربر را به سمت اکتشاف گوشه و کنار نقشه‌ی بازی سوق دهد.

دالتون کوپر که به عنوان خبرنگار و نویسنده در Gamerant فعالیت می‌کند، نقد متوسطی از بازی Metro Exodus نوشته است و نمره‌ی 70 از 100 را به آن اعطا کرده است. کوپر در نقد خود به این نکته اشاره می‌کند که جلوه‌های بصری زرق و برق دار بازی تحت تاثیر منفی مشکلات مربوط به کاراکترهای غیر قابل بازی (NPC) و برخی بافت‌ها قرار گرفته است.

در کنار این موارد، مشکلات دیگری از جمله عدم به کار گیری عنصر ترس به صورت خلاقانه و صدا پیشه‌های نه چندان مناسب، این بازی را از لحاظ کیفی در پشت سر نسخه‌های پیشین قرار می‌دهد. با وجود این، مترو اکسدس را به ترکیب شایسته‌ای از گیم‌ پلی سنتی تیراندازی/مخفی کاری و محیط سندباکس می‌داند.

نویسنده‌ی Digitally Downloaded با در نظر گرفتن نمره‌ی 60 از 100 برای بازی Metro Exodus، کمترین نمره‌ی این عنوان تا به این لحظه را ثبت کرده است. به نظر این نویسنده، بازی مترو به عنوان یک بلاک باستر شوتر هیچ نقصی ندارد اما نسخه‌های پیشین عناوین ارجینالی بودند که تازگی و نوآوری در آن‌ها دیده می‌شد اما چنین ویژگی در نسخه‌ی جدید دیده نمی‌شود.

در پایان، لازم به ذکر است که Metro Exodus فردا برای سه پلتفرم پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی