ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اعتراض آمریکا به اپلیکیشنی که کنترل زنان عربستان توسط شوهرانشان را ممکن می کند

رون ویدن به عنوان یکی از سناتورهای ایالات متحده از اپل و گوگل درخواست کرده تا یک برنامه دولتی عربستان سعودی به نام ابشر را از فروشگاه‌های خود حذف کنند. رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که مردان ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۶

رون ویدن به عنوان یکی از سناتورهای ایالات متحده از اپل و گوگل درخواست کرده تا یک برنامه دولتی عربستان سعودی به نام ابشر را از فروشگاه‌های خود حذف کنند. رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که مردان عربستانی می‌توانند با استفاده از این اپ همسران و دختران خود را از راه دور کنترل کرده و مانع خروج آن‌ها از کشور شوند.

مدتی پیش و با انتشار گزارشی، ابشر در سطح جهان به یک موضوع رسانه‌ای تبدیل شد. در آن گزارش آمده بود که مردان با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند از زنان خانواده خود که در ابشر ثبت نام کرده‌اند، «نگهبانی» کنند.

اگرچه ممکن است والدین به شکلی منطقی‌تر از این سیستم برای نظارت بر مسافرت‌های فرزندان خود استفاده کنند اما ظاهرا ابشر بیشتر از همه چیز به خاطر جلوگیری از تلاش‌های زنان و دختران برای پناهندگی در خارج از عربستان سعودی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امکان را برای حکومت عربستان فراهم می کند تا این زنان را قبل از ترک کشور دستگیر کند.

عربستان سعودی

جدا از آن که سرویس ابشر از طریق یک سایت قابل استفاده است، اپلیکیشن آن‌ هم روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS منتشر شده و به همین دلیل رویدن طی نامه ای رسمی از مدیرعامل‌های دو کمپانی گوگل و اپل درخواست کرده تا اپ ابشر را از روی اپ استور و گوگل پلی پاک کنند.

از سوی دیگر ماجرا، برنامه ابشر به شکل رسمی توسط مرکز اطلاعات ملی دولت عربستان سعودی منتشر شده و مطابق با قوانین این کشور است. حتی در صورت جلوگیری از انتشار این اپلیکیشن، برنامه‌های دیگری مانند Find My Friends وجود دارند که امکان به اشتراک گذاری موقعیت مکانی بین افراد در آن‌ها وجود داشته و می‌تواند به عنوان جایگزینی برای ابشر مورد سو استفاده قرار بگیرد.

در همین راستا، پیش از این اپل یک برنامه ضد اسپم توسعه یافته توسط دولت هند را پس از مدتی توقیف دوباره در اپ استور این کشور قرار داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

    خراب بشه این خاورمیانه نکبت

  • ali_unique
    ali_unique | ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

    درک ما پایینه
    اسلام دین کاملی هست ما داریم افراط و تفریط رو در پیش می گیریم باید از خودمون ایراد بگیریم نه از دین

مطالب پیشنهادی