ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماموریت پلیس فتا برای سال ۹۸: «صلاحیت سایبری» برای کسب‌وکارهای آنلاین

یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های اختتامیه «جشنواره وب‌ و موبایل ایران» را سرهنگ «حسین رمضانی»، رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجای کشور انجام داد. او از لزوم ایجاد استانداردهای جدید برای حفظ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۴

یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های اختتامیه «جشنواره وب‌ و موبایل ایران» را سرهنگ «حسین رمضانی»، رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجای کشور انجام داد. او از لزوم ایجاد استانداردهای جدید برای حفظ امنیت مشتریانِ کسب‌وکارهای آنلاین خبر داد. وی همچنین عنوان کرد که پلیس فتا تلاش می‌کند نه در مقابل کسب‌وکارهای آنلاین از جمله سایت دیوار، بلکه در کنار آنها قرار گیرد.

او در این رویداد اشاره کرد که مهم‌ترین اولویت پلیس فتا، حفظ امنیت مردم است و به هیچ‌‌وجه به دنبال جلوگیری از فعالیت استارت‌آپ‌ها نیست: «وقتی مطالعه می‌کنیم و می‌بینیم در کشورهای غربی، استارت‌آپ‌ها ناجی اقتصاد کشورها بوده‌اند، مگر می‌توانیم جلوی این حرکت خوب اقتصادی را در کشور بگیریم؟ اگر اینکار را بکنیم، بی‌عقلی کامل است.»

به گفته او در سال ۹۸، پلیس فتا به دنبال واژه جدیدی تحت عنوان «صلاحیت سایبری» است. او البته خاطرنشان کرد که پلیس فتا به دنبال بروکراسی اداری و اذیت کردن کسب‌وکارهای آنلاین نیست اما الزاماتی را از لحاظ فنی و استاندارد اعلام خواهد کرد: «همکاری بخش خصوصی در حوزه مقابله با جرایم سایبری، بسیار مهم است و اگر بخش خصوصی نتواند با پلیس همکاری کند، فضا فقط به نفع مجرمین خواهد بود. برخی استانداردها باید در زیرساخت کسب‌وکار شما از نظر فنی و امنیت سایبری رعایت شود. برای مثال اینکه پیکربندی سرورها چگونه باشد و اطلاعات چگونه ذخیره شود.»

رمضانی همچنین بزرگ‌ترین دغدغه پلیس فتا را پایش جرایم سایبری بدون دخالت در حریم خصوصی کاربران عنوان کرد. به گفته او پس از مشورت با پلیس‌های سایبری اروپایی، پاسخ به این چالش استفاده از هوش مصنوعی بوده است: «باید از هوش مصنوعی در سامانه‌های هوشمند استفاده کنیم تا در درگاه‌های ورودی و خروجی، هوش مصنوعی بتواند جرایم را تشخیص داده و به پلیس گزارش دهد. اینجاست که حریم خصوصی نقض نمی‌شود. پس زیرساخت کسب‌وکار هم باید استاندارد داشته باشد. اینطور است که ما و شما می‌توانیم یک فضای امن را برای مردم ایجاد کنیم.»

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ضمن اشاره به این موضوع که پلیس فتا بزرگ‌ترین حامی کسب‌وکارها در زمینه امنیت سایبری است، خطاب به مدیران استارت‌آپ‌هایی که در مراسم اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران بودند، گفت: «ما با پلیس‌های سایبری دنیا ارتباط شبانه‌روزی داریم. باید با کسب‌وکارهای آنلاین هم ارتباط شبانه‌روزی داشته باشیم. پیشنهاد من این است که باید بین پلیس فتا و شما، یک ارتباط آنلاین به وجود بیاید تا به محض اینکه مشکلی رخ داد، بتوانیم مشکل را برطرف کنیم تا خسارتی به مردم وارد نشود.»

رمضانی از سوی دیگر اعلام کرد که «نظام ملی هشدار» در پلیس فتا راه‌اندازی خواهد شد: «در سند نظام پیشگری از حوادث رایانه‌ای در کشور، که توسط مرکز ملی فضای مجازی تصویب و ابلاغ شد، پلیس فتا مسئولیت امنیت کسب‌وکارهای اینترنتی را برعهده دارد و ما باید نظام ملی هشدار را راه‌اندازی کنیم که اخیراً اقداماتش انجام شده و به زودی، این نظام هشدار ملی در پلیس فتا ایجاد خواهد شد.»

او در خصوص درگاه‌های پرداخت بانکی نیز گفت: «تمام درگاه‌های پرداخت بانکی کشور در حوزه قمار آنلاین در خدمت قماربازان است. برای مثال من به عنوان یک فروشنده درگاه دریافت کرده‌ام و یک قمارباز هم با قیمت بالا درگاه را از من اجاره می‌کند. یا در روستاها افراد فقیر را پیدا و کارت‌های بانکی‌شان را اجاره می‌کنند. در شناسایی قمارباز، به یک پیرزن روستایی برخورد می‌کنیم.»

به گفته رمضانی، مسئله اصلی، حفظ امنیت مردم و احراز هویت است اما پلیس به تنهایی نمی‌تواند امنیت را ایجاد کند: «باید بتوانیم با استارت‌آپ‌ها حرف بزنیم و به یک ادبیات مشترک برسیم. جرم‌های سنتی مثل سرقت فیزیکی متفاوت بودند و نیازی به همکاری بخش خصوصی نداشت. من شخصاً از طرف ایران عضو کارگروه جهانی جرایم سایبری هستم. تنها چالش پلیس‌های سایبری در سطح جهانی، همکاری با بخش خصوصی است.»

به گفته سرهنگ رمضانی، بزرگ‌ترین مشکل پلیس سایبری در ایران سرعت نداشتن فرایندهاست. او گفت که در حوزه قمار آنلاین، می‌تواند در کمتر از ۱۰ ثانیه از یک کشور آسیایی استعلام بگیرد تا مجرم به سرعت شناسایی شود. اما در شبکه بانکی کشورمان، یک استعلام ۱۵ روز زمان می‌برد: «این‌ها مشکلاتی است که با آنها روبه‌رو هستیم و اگر حل شوند و بتوانیم فضای کسب‌وکارهای آنلاین را امن‌تر کنیم، قطعاً مردم هم استقبال بیشتری از استارت‌آپ‌ها می‌کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی