ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خودرو برقی یاس توسط دانشگاه علم و صنعت معرفی شد

امروز از نمونه مفهومی اولین خودرو برقی تولید شده در دانشگاه علم و صنعت ایران به نام «یاس» رونمایی شد. این درحالیست که قرار بود خودرو دیگری (یوز) با حمایت مرکز پژوهش های ریاست جمهوری ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۲۱

امروز از نمونه مفهومی اولین خودرو برقی تولید شده در دانشگاه علم و صنعت ایران به نام «یاس» رونمایی شد. این درحالیست که قرار بود خودرو دیگری (یوز) با حمایت مرکز پژوهش های ریاست جمهوری به تولید انبوه برسد اما ظاهرا این پروژه حالا در پیچ و خم صدور مجوز های تولید انبوه قرار گرفته است.
یاس، خودروی الکتریکی شهری طراحی شده توسط پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت است که فاز طراحی آن به پایان رسیده و آماده ساخت نمونه و تولید است.

خودرو برقی یاس

به گفته غلامرضا مولایی منش دبیر اولین همایش بین‌المللی قوای محرکه نوین این خودرو مناسب برای حمل و نقل شهری است که دارای ظرفیت دو سرنشین بوده و راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی و ترافیک شهری به شمار می رود. حداکثر سرعت این خودرو ۴۵ کیلومتر در ساعت بوده و با یک بار شارژ باتری قادر به پیمودن ۱۰۰ کیلومتر است.

قابلیت پیمایش شیب خودرو برقی یاس 15 درصد به طور متوسط تعیین شده است. ارتفاع خودرو تا زمین نیز  با توجه به پستی و بلندی های شهر تهران محاسبه شده است. اما مشخصات ایمنی و قابلیت شماره گذاری آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. بدنه خودرو نیز به صورت سازه فضایی است که در پوشش آن از کامپوزیت استفاده شده است.

ابعاد و اندازه های یاس بین موتور سیکلت و خودرو معمولی است و براساس ادعای طراحان، می توان سه دستگاه از خودرو برقی یاس را در فضای پارک استاندارد یک خودرو معمولی پارک کرد.

در این خودرو امکان استفاده از هر دو نوع باتری لیتیوم یونی و سرب اسیدی فراهم  شده و شارژ آن نیز بسیار آسان است. این خودرو مجهز به آداپتور مخصوصی است و می توان در پارکینگ خانه آن را شارژ کرد. همچنین راننده می تواند با مراجعه به ایستگاه هایی که در شهرداری ها تعیین می شود، باتری خالی خود را تحویل داده و باتری شارژ شده را تحویل بگیرد.

خودرو برقی یاس

مراسم رونمایی از یاس با حضور «یکه زارع» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، «منطقی» رئیس ستاد حمل و  نقل پیشرفته کشور، «ذاکری» رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، برخی مدیران ارشد صنعت خودروی کشور، تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور و دانشگاه های برتر کانادا و آمریکا در پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شده است اما هنوز تصاویر و اطلاعات تکمیلی چندانی در مورد این خودرو انتشار نیافته و حتی قیمت احتمالی نسخه تولید انبوه یاس نیز مشخص نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • pishro
    pishro | ۷ اسفند ۱۳۹۷

    از پراید که بهتره

  • masoud_gh
    masoud_gh | ۷ اسفند ۱۳۹۷

    خوب دمشون گرم. ولی واقعا این خودرو ارزش تولید داره؟ . یک چیز ارزشمند در این خودرو وجود نداره که آدم حداقل بگه برای پیشرفت توی آن یک زمینه تلاش شده، انگار فقط نشستن با امکانات موجود مثل باتری ها ، موتورهای الکتریکی و غیره از نوع رایجش یک ماشین اسمبل کردند. سایزش هم خنده داره فکر کنم سایزش حتی در حد مرسدس اسمارت هم نیست . انگار هیچی تلاشی حداکثری برای طراحی و خلقش نشده. پیمایش خنده دار ، حداکثر سرعت خنده دار ، احتمال مدت زمان شارژ هم افتضاح هستش ، پیمایش شیب افتضاح. اول کامنت گفتم دمشون گرم ولی واقعا صادقانه بگم این یک فاجعه هستش حتی در حد همان مفهومی بودن هم، چه برسد به تولید.

  • molavy
    molavy | ۷ اسفند ۱۳۹۷

    حیف جمشید آرین
    هر زمان حرف خودرو برقی میاد یاد معصومه ابتکار میفتم

    • Tiger
      Tiger | ۷ اسفند ۱۳۹۷

      خدا خودشو و شوهرشو و بچه هاشو تکه تکه کنه،ان شاء الله خبر له شدن بچه هاش توی یک تصادف مرگبار با یک تریلی یا سقوط از دره به گوش اول خودش و دوم شوهرش و سوم جهانیان برسد،زنیکه حرامزاده...

    • مجید
      مجید | ۸ اسفند ۱۳۹۷

      یکی از اعضای کابینه ی مزخرف روحانی!

    • آریا
      آریا | ۸ اسفند ۱۳۹۷

      همون نیلوفر معروف سفارت نورد و دانشجوی پیرو خط امام رو میگی.؟
      خب آره خدا همه شون رو از بالا تا پایین لعنت کنه. هم خودشو و همپالگی هاشو و همفکراش رو

مطالب پیشنهادی