ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قدرتمندترین کشورهای دنیا
تکنولوژی

قدرتمندترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۹ ؛ ایران در جایگاه سیزدهم

نشریه US News & World Reports (اخبار آمریکا و گزارشات جهانی) همه ساله اقدام به انتشار گزارشی در رابطه با قدرتمندترین کشورهای دنیا می کند و روز گذشته، در گزارش سال ۲۰۱۹ خود بار دیگر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

نشریه US News & World Reports (اخبار آمریکا و گزارشات جهانی) همه ساله اقدام به انتشار گزارشی در رابطه با قدرتمندترین کشورهای دنیا می کند و روز گذشته، در گزارش سال ۲۰۱۹ خود بار دیگر عنوان قدرتمندترین کشور دنیا به آمریکا داد.

این نشریه برای رتبه بندی قدرتمندترین کشورهای دنیا وضعیت سیاسی و تاثیر اقتصادی آنها را بررسی می کند و نیم نگاهی هم به جایگاه بین المللی، هم پیمانان، قدرت نظامی و عملکرد آن کشورها در عرصه بین المللی دارد.

رتبه بندی منتشر شده بخشی از گزارش دیگر تحت عنوان بهترین کشورهای سال ۲۰۱۹ است و طی همکاری این نشریه با دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده و برای تهیه آن از ۲۰ هزار داوطلب در ۸۰ کشور دنیا نظر سنجی شده است.

در ادامه فهرست قدرتمندترین کشورهای دنیا را براساس این رتبه بندی مشاهده می کنید.

۲۵- بلژیک

قدرتمندترین کشورهای دنیا / بلژیک
بلژیک در سال ۲۰۱۸ میلادی جایی در فهرست ۸۰ کشور قدرتمند دنیا نداشت اما در سال ۲۰۱۹ جایگاه ۲۵ام را در میان قدرتمندترین کشورهای دنیا کسب کرد. این کشور کوچک و به شدت پیشرفته یکی از شش عضو پایه گذار اتحادیه اروپاست که میزبانی سازمان های بین المللی نظیر ناتو و شورای اروپا را بر عهده دارد.

۲۴- قطر

پیشرفته ترین کشورهای دنیا / قطر
قطر که منابع عظیمی از نفت و گاز را در خود دارد یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست. آموزش و خدمات درمانی در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس رایگان است و میزبانی بازی های جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ نیز به قطر محول شده هرچند که انتقادات زیادی به خاطر رفتار بد این کشور با کارگران مهاجر در مجامع بین المللی مطرح می شود. از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون چهار همسایه قطر آن را تحریم اقتصادی و واردات از این کشور را بایکوت کردند. اما قطر اعلام نموده که این تحریم ها حتی باعث تقویت اقتصاد آن شده چراکه توانسته به این واسطه وارد بازارهای تازه ای شود. قطر در رتبه ه بندی سال ۲۰۱۸ جایگاه بیستم جدول قدرتمندترین کشورهای دنیا را در اخیار داشت و حالا چهار پله تنزل کرده است.

۲۳- اسپانیا

قدرتمندترین کشورهای دنیا / اسپانیا
اسپانیا علیرغم برخورداری از بازار صادراتی خوب و تغییرات ساختاری عمده ای که با کمک بودجه اتحادیه اروپا کلید زد، در سال های گذشته درگیر نوعی بحران اقتصادی عمده شد و حالا آنطور که US News گزارش داده توانسته این بحران را پشت سر بگذارد. اسپانیا به واسطه دستاوردهایش در زمینه هنر نفوذ فرهنگی گسترده ای در دنیا دارد هرچند جنبش های جدایی طلبانه ای که در منطقه کاتالونیا به راه افتاده وحدت آن را تهدید می کند.

۲۲- پاکستان

پاکستان یکی از پرجمعیت ترین کشورهای دنیاست و مردمانش در زمره جوان ترین جمعیت ها قرار دارند. با این حال اما درگیری هایی که نیروهای نظامی این کشور با گروه های افراطی دارند و افزایش تنش ها با هند برسر منطقه کشمیر مانع از توسعه آن شده است.

۲۱- سوئد

قدرتمندترین کشورهای دنیا /سوئد
سوئد در رتبه بندی قدرتمندترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۹ دو پله نسبت به سال قبل سقوط کرده است. سوئد که یکی از بزرگ ترین کشورهای اتحادیه اروپاست به خاطر احترام به حقوق انسان ها در سراسر دنیا شناخته می شود. خدمات درمانی و همچنین آموزش عالی در این کشور رایگان هستند و مردمانش امید به زندگی بسیار بالایی دارند. طبق گزارش US News تقریبا تمامی زباله های تولیدی در سوء بازیافت می شوند.

۲۰- سنگاپور

قدرتمندترین کشورهای دنیا / سنگاپور
سنگاپور یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست که نرخ اشتغال بالایی هم دارد. علیرغم افزایش قابل توجه هزینه زندگی در این کشور، US News خاطر نشان کرده که سنگاپور به عنوان یکی از چهار قدرت اقتصادی آسیا رشدی مبهوت کننده را در سال های اخیر تجربه کرده است که مسیر را برای نوآوری آن در صنایع الکترونیک و دارویی هموار کرده است.

۱۹- عراق

قدرتمندترین کشورهای دنیا / عراق
عراق در فهرست ۸۰ گانه قدرتمندترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۸ جایگاهی نداشت اما در سال ۲۰۱۹ جایی برای خود در این فهرست دست و پا کرد. بانک جهانی خاطرنشان کرده که عراق با وجود در اختیار داشتن یکی از بزرگ ترین منابع نفت خام دنیا اقتصاد پایداری ندارد. عراق یکی از اعضای سازمان های بین المللی و منطقه ای نظیر صندوق بین المللی پول و سازمان همکاری های اسلامی است.

۱۸- ایتالیا

قدرتمندترین کشورهای دنیا / ایتالیا
ایتالیا یکی از بزرگ ترین اقتصادها را در منطقه اروپا دارد هرچند که در پایان سال ۲۰۱۸ دچار رکود شد. ایتالیا به واسطه هنرمندان مشهورش و خانه های مد خود تاثیر فرهنگی گسترده ای در سطح دنیا دارد.

۱۷- هند

قدرتمندترین کشورهای دنیا / هند
هند بزرگ ترین جامعه دمکراتیک در دنیاست که نقشی بسیار مهم هم در صنعت تکنولوژی جهان ایفا می کند.
هند همچنین تاثیر فرهنگی بسیار عمیقی در جوامع دارد. صنعت فیلم این کشور که در بمبئی استقرار دارد و با نام بالیوود شناخته می شود از هر کشور دیگری در دنیا بیشتر فیلم می سازد.
هند در فهرست سال ۲۰۱۸ قدرتمندترین کشورهای دنیا دو رتبه پایین تر قرار داشت.

۱۶- ترکیه

قدرتمندترین کشورهای دنیا / ترکیه
ترکیه حکم پل میان اروپا و خاورمیانه را دارد؛ به این معنی که این کشور همواره درگیر منازعات منطقه ای بوده و با چالش های داخلی از جمله کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ دست و پنجه نرم کرده است. با این حال اما سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی پیش بینی کرده که در چند سال آینده ترکیه در زمره کشورهایی قرار بگیرد که سریع ترین رشد اقتصادی را دارند. ترکیه از اعضای بنیانگذار سازمان ملل متحد و از اعضای فعال ناتو به شمار می رود. این کشور در سال ۲۰۱۸ جایگاه ۱۴ام را در میان قدرتمندترین کشورهای دنیا در اختیار داشت.

۱۵- استرالیا

قدرتمندترین کشورهای دنیا / استرالیا
استرالیا کشوری ثروتمند با کیفیت زندگی بسیار بالاست و در بسیاری از سازمان های بین المللی پیشرو عضویت دارد.
این کشور نسبت به سال قبل یک پله صعود را در فهرست قدرتمندترین کشورهای دنیا تجربه کرده. در سال ۲۰۱۸ استرالیا جایگاه شانزدهم را در اختیار داشت.

۱۴- سوئیس

قدرتمندترین کشورهای دنیا / سوئیس
سوئیس در سال ۲۰۱۸ جایگاه هفدهم این جدول را در اختیار داشت و امسال سه پله صعود داشته است.
سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست و یکی از بالاترین درآمدهای ناخالص ملی را در سطح جهان دارد.
نکته جالب در مورد بانکداری سوئیس اینکه حریم خصوصی مشتریان بیشتر از هر جای دیگری در این عالم برای بانک های آن اهمیت دارد.
دفاتر بین المللی برخی از بزرگ ترین سازمان های جهانی از جمله سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس فعالیت می کنند.

۱۳- ایران

قدرتمندترین کشورهای دنیا / ایران
براساس گزارش US News ایران مدت های مدیدی است که به خاطر موقعیت استراتژیک خود در خاور میانه و البته ذخایر سرشار نفت و دیگر منابع طبیعی اش مورد توجه قدرت های جهانی قرار داشته است و به همین خاطر جایگاه سیزدهم این جدول به کشورمان اختصاص داده شده است.

۱۲- کانادا

قدرتمندترین کشورهای دنیا / کانادا
کانادا دومین کشور بزرگ دنیاست و پنجمین ذخایر نفتی عظیم جهان را در اختیار دارد.

۱۱- امارات متحده عربی

قدرتمندترین کشورهای دنیا / امارات
امارات متحده عربی نسبت به سال قبل یک پله در جدول قدرتمندترین کشورهای دنیا سقوط کرده است.
انجمن جهانی اقتصاد از امارات به عنوان رقابتی ترین اقتصاد در جهان عرب نام برده و آنطور که در اطلاعات نامه جهانی آمده به لطف ذخایر نفتی انبوه در امارات درآمد سرانه این کشور با کشورهای غربی پیشرو برابری می کند.
امارات متحده عربی همچنین یکی از لیبرال ترین کشورهای منطقه به شمار می رود و در جریان بهار عربی سال ۲۰۱۱ بسیاری از تنش های همسایگان عرب خود را نیز آرام نمود.

۱۰- کره جنوبی

قدرتمندترین کشورهای دنیا / کره جنوبی
کره جنوبی که در سال ۲۰۱۸ جایگاه یازدهم جدول قدرتمندترین کشورهای دنیا را در اختیار داشت امسال به ده گانه برترین ها راه یافته است.
این کشور هفتمین صادر کننده بزرگ دنیا محسوب می شود و یازدهمین اقتصاد بزرگ را در جهان دارد. کره جنوبی از جمله صادرکنندگان بزرگ تکنولوژی و خودرو در دنیاست و از اعضای سازمان های بین المللی نظیر G20 و سازمان تجارت جهانی است.

۹- عربستان سعودی

قدرتمندترین کشورهای دنیا / عربستان سعودی
عربستان سعودی کشوری بزرگ و ثروتمند است و آنطور که US News آورده غول بزرگ خاورمیانه محسوب می شود.
عربستان سعودی همچنین شهر مکه را در قلب خود دارد که همه ساله میلیون ها مسلمان از سراسر دنیا برای زیارت خانه خدا به آن سفر می کنند و ذخایر عظیم آن نفت بسیاری از کشورهای دنیا را تامین می کند.
پادشاهی سعودی به دنبال قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی در سفارت این کشور در ترکیه و همچنین محدودیت هایی که برای زنان این سرزمین ایجاد شده این اواخر شدیدا مورد انتقادهای بین المللی قرار گرفته است.

۷- ژاپن

قدرتمندترین کشورهای دنیا / ژاپن
ژاپن یکی از آزادترین و پیشرفته ترین کشورهای دنیا از نظر تکنولوژی محسوب می شود و آنطور که US News گزارش داده سومین اقتصاد بزرگ دنیا را در اختیار دارد.

۶- فرانسه

قدرتمندترین کشورهای دنیا / فرانسه
فرانسه یکی از قدیمی ترین کشورهای دنیاست و در حوزه های «علوم، سیاست، اقتصاد و شاید در راس همه آنها، فرهنگ» سرآمد است. فرانسه یکی از بزرگ ترین اقتصادهای دنیا را دارد اما این اواخر به خاطر نحوه مدیریت تروریسم و برخوردش با مسلمانان با چالش های داخلی زیادی روبرو شده.

۵- انگلستان

قدرتمندترین کشورهای دنیا / انگلستان
طبق گزارش US News انگلستان علیرغم پرسش ها و نگرانی هایی که در رابطه با نقش آن در عرصه جهانی وجود دارد، تاثیر بسزایی روی اقتصاد، سیاست، علوم و فرهنگ جهانی دارد.
گذشته استعماری این کشور همچنان باعث تقویت نفوذ و تاثیر آن در عرصه جهانی شده و لندن در زمره شهرهایی است که همه ساله شمار زیادی از جهانگردها را به خود فرا می خواند.

۴- آلمان

قدرتمندترین کشورهای دنیا / آلمان
آلمان بیشترین جمعیت را در میان کشورهای اروپایی دارد و نیروی کار آن کاملا مهارت دیده و متخصص است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پیشتر با چالش هایی برسر قدرت روبرو شد و از سمتش به عنوان رئیس حزب خود کناره گیری کرد اما آلمان همچنان نقش پیشرو را در اتحادیه اروپا و دیگر سازمان های بین المللی ایفا می کند.

۳- چین

قدرتمندترین کشورهای دنیا / چین
چین بیشترین جمعیت را در میان کشورهای دنیا دارد و دومین اقتصاد بزرگ جهان متعلق به چین است. این کشور رشد اقتصادی بسیار سریعی را تجربه کرده است اما طبق گزارش بانک جهانی میلیون ها نفر در آن همچنان زیر خط فقر زندگی می کنند.

۲- روسیه

قدرتمندترین کشورهای دنیا / روسیه
روسیه بزرگ ترین کشور دنیا به لحاظ مساحت است و با ده ها کشور مرز مشترک دارد. تاثیر ادامه دار جهاهیر شوروی، رشد اقتصادی ناشی از ذخایر عظیم نفت و گار و ذغال سنگ و تاکید کرملین بر دستیابی به برتری نظامی به خوبی قدرت و جایگاه آن را به تصویر می کشند.

۱- ایالات متحده آمریکا

قدرتمندترین کشورهای دنیا / آمریکا
نشریه US News از آمریکا به عنوان برترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا یاد کرده است. این کشور به خاطر بازتاب گسترده فرهنگش در کتاب ها، فیلم ها، موسیقی و برنامه های تلویزیونی نفوذ فرهنگی بالایی در سرتاسر دنیا دارد.
البته طبق آنچه در این گزارش آمده تصمیماتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد سیاست های جهانی می گیرد پرسش هایی را در سرتاسر دنیا از جمله کشورهای هم پیمان آمریکا در رابطه با مسیر آتی این کشور در عرصه جهانی ایجاد کرده اما فعلا آمریکا جایگاه نخست را در فهرست قدرتمندترین کشورهای دنیا دارد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (95 مورد)
  • Sara
    Sara | ۱ شهریور ۱۳۹۸

    ایران باید آخر لیست میاوردی

  • saeid538
    saeid538 | ۱۸ اسفند ۱۳۹۷

    "طی همکاری این نشریه با دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده و برای تهیه آن از ۲۰ هزار داوطلب در ۸۰ کشور دنیا نظر سنجی شده است"این قسمت از متن اشتباه ترجمه شده.از 20 هزار نفر درباره عقیدشون درباره 80 کشور دنیا سوال شده.
    مورد بعدی اینکه خود نشریه یا دانشگاه پنسیلوانیا نیومده پارامتربندی بکنه و به هر پارامتر امتیاز بده و بعدش رتبه بندی کنه.این یک ""نظرسنجی""هست.این عقیده اون مردمی که ازشون سوال شده رو نشون میده.مردم اکثرا عادی.در واقع خبرهای توی رسانه ها خیلی روی این نتیجه تاثیر داشته.به عنوان مثال تقریبا هرروز توی اکثر خبرگزاری ها،اخباری در مورد داعش یا چیزای دیگه انتشار پیدا میکنه که توی اکثرشون اسم عراق هست.یا حتی توی تیترشون اسم عراق دیده میشه.همین باعث میشه که توی ناخوداگاه ادما این اسم بیشتر از سوئد دیده بشه.در صورتی که اکثر کسایی که توی این نظرسنجی شرکت کردن،شاید اصلا واقعیت زندگی توی سوئد یا عراق رو از نزدیک ندیده باشن و باهاش اشنا نباشن.پس از این تعداد ادم،افراد بیشتری اسم عراق رو زودتر علامت میزنن و در مجموع که سنجیده میشه عراق بهتر از سوئد قرار میگیره.
    پس زیاد این خبرها ارزش کار کردن نداره.بهتر بود جای اینها،مقاله های تحلیلی که بدون نظرسنجی بدست اومده رو قرار میدادید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی