ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انتخابات برترین‌های جام جم
تکنولوژی

جدال صدا و سیما و وزارت ارتباطات؛ چه کسی متهم تقلب انتخابات برترین‌های جام جم است؟

بعد از افشاگری وزیر ارتباطات پیرامون تقلبی که در انتخابات برترین‌های جام جم صدا و سیما صورت گرفته بود، امروز در طی توییت دیگری گزارش مفصل‌تری درباره ابعاد این تخلف منتشر شده است. بر اساس این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

بعد از افشاگری وزیر ارتباطات پیرامون تقلبی که در انتخابات برترین‌های جام جم صدا و سیما صورت گرفته بود، امروز در طی توییت دیگری گزارش مفصل‌تری درباره ابعاد این تخلف منتشر شده است. بر اساس این گزارش که بازهم توسط وزیر ارتباطات کشورمان نشر گردیده، تقلب در آرای مردم مختص به یک روز نبوده و در سه روز متوالی رخ داده است.

«محمد جواد آذری جهرمی» با انتشار عکسی از جزییات تقلب در آرا، تاکید کرده که بررسی‌های بیشتر وزارتخانه ارتباطات نشان می‌دهد تقلب در این انتخابات بیشتر از تصور قبلی بوده است: «بررسیهای بیشتر نشان می‌دهد، دستکاری در نظر مردم برای انتخاب محبوبترین برنامه سال صداوسیما صرفا برای یک روز نبوده و در سه روز متوالی صورت پذیرفته است.»

انتخابات برترین‌های جام جم

در حالی که وزیر ارتباطات جزو اولین مقامات رسمی بود که این تخلف را افشا کرد، حال دبیر جشنواره جام جم توپ را به زمین یکی از سازمان‌های تحت نظر وی انداخته و اذعان داشته که تخلف انتخابات صدا و سیما توسط یکی از سازمان‌های مجوزدار این وزارتخانه صورت گرفته است:

«براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد یکی از شرکت های مجوزدار آی سی تی (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در جذب و شمارش آرای مردمی در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه هفته جاری سهل انگاری کرده و مرتکب تخلف شده است. در حال حاضر کمیته بررسی فنی و مرکز صیانت و حفاظت سازمان صدا و سیما با همکاری پلیس فتا در حال پیگیری قانونی این موضوع برای برخورد با عامل یا عاملان تخلف در شرکت مذکور هستند.»

«مسعود احمدی افزادی» همچنین گفته که رای‌های بالای مردم را پیوند ناگسستنی مردم با رسانه ملی می‌داند: «البته این مورد مسئولیت ما اهالی تلویزیون را نیز بسیار سنگین‌تر می‌کند.»

انتخابات برترین‌های جام جم

او تاکید کرده که گزارشات به وزارت ارتباطات نیز داده شده و گفته که امیدوار است با توجه به حساسیتی که جهرمی در رعایت حق‌الناس دارد، این موضوع توسط وی پیگیری شود.

با این حال پس از این اظهار نظر، روابط عمومی وزارت ارتباطات در گفتگوی خبری خود اعلام کرده که: «تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صدا و سیما صورت گرفته است که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات ندارد. توصیه می‌کنیم منتظر گزارش تکمیلی بمانند و سپس اظهار نظر کنند.»

دعواها و جدالهای بین وزارت ارتباطات و صدا و سیما تازگی ندارد و این بار به مشخص کردن متهم تخلف انتخابات برترین‌های جام جم کشیده شده است؛ جدالی که کارشناسان فنی هم منتظر ارائه گزارشات تکمیلی هستند تا بتوانند اظهار نظرات دقیق‌تری درباره آن داشته باشند.

کارشناسان فنی در گفتگو با دیجیاتو اذعان دارند اگر رای گیری از طریق API بوده می‌توان از همین طریق در رای‌گیری‌ها اختلال ایجاد کرد. آنها همچنین امکان آلوده شدن دستگاه‌ها با اپلکیشن‌ها را بیراه نمی‌دانند و معتقدند که دستگاه‌های آلوده شده از طریق USSD می‌توانستند رای‌های غلط صادر کنند. یکی از این کارشناسان در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید:

«البته از آنجایی که بسیاری از مردم در توییت‌هایی که نسبت به این موضوع داشته‌اند اظهار کرده‌اند که گوشی آیفون دارند، اوضاع پیچیده تر می‌شود و بیشتر احتمال به سمت بانک اطلاعاتی عظیم از کاربران می‌رود که در دست یک شخص بوده است. در هر حال مشخصا فرد یا افرادی که این تخلف را انجام داده‌اند برای سرگرمی این کار را نکرده‌اند و هدفشان پیروز کردن یک برنامه خاص بوده است.»

انتخابات بهترین‌های جام جم
علی ملیحی روزنامه نگار هم با این توییت خود صحبت‌های جنجالی را مطرح کرده که در بین اهالی رسانه بازتاب خبری داشته است

این کارشناس اظهارات مسئولین صدا و سیما در قبال این موضوع را چندان منطقی نمی‌داند و با اشاره به صحبت‌های دیروز دبیر جشنواره جام جم به دیجیاتو می‌گوید: «در ابتدای امر اعلام شد که تقلب یک حمله انفورماتیکی بوده و چیزی بیشتر از خراب کردن یک برنامه بوده، در صورتی که مشخصا این تقلب در راستای تخریب یک برنامه بوده است. حالا هم اعلام شده که تقلب در سازمان وزارت ارتباطات صورت گرفته و متاسفانه چون رای‌گیری از دسترس خارج شده نمی‌توان کنکاش دقیق‌تری در این موضوع داشت.»

در حال حاضر صدا و سیما می‌گوید که این تخلف در سازمان زیر نظر وزارت ارتباطات صورت گرفته و وزارت ارتباطات هم این موضوع را تکذیب و رد می‌کند. باید منتظر ماند و دید که گزارشات تکمیلی و پلیس فتا در این میان چه می‌گوید و در نهایت مقصر اصلی ماجرا را باید در کدام سازمان و نهاد جستجو کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

    باز خودش پیشرفته...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی