ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس مرکز ملی فضای مجازی: اقدام اپل علیه اپ‌های ایرانی سیاسی است

«ابوالحسن فیروز ابادی» در حاشیه پنجمین نشست فضای مجازی پاک در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو ضمن اعلام مخالفت با فیلترینگ، تاکید کرد که باید راه بهتری پیدا کرد. او همچنین درباره حمایت از پروژه پیام‌رسان‌های ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۰:۴۵

«ابوالحسن فیروز ابادی» در حاشیه پنجمین نشست فضای مجازی پاک در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو ضمن اعلام مخالفت با فیلترینگ، تاکید کرد که باید راه بهتری پیدا کرد. او همچنین درباره حمایت از پروژه پیام‌رسان‌های اذعان داشت که این پروژه به کندی پیش می‌رود اما فراموش نشده است. او همچنین با اشاره به تحریم اپ‌ها توسط اپل آن را یک موضوع سیاسی دانست و تاکید کرد که حاکمیت باید از اپل تعهداتی می‌گرفت تا چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اعلام این موضوع که پروژه پیام رسان بومی شکست نخورده و صرفا با کندی در حال اجراست؛  از دیگر نهادهای دولتی خواست تا با کمک‌های خود این روند را تسریع ببخشند:

«این پروژه به کندی پیش می‌رود اما در حال انجام است و درصورتیکه نهادهای دولتی همکاری بیشتری می‌کردند این پروژه با سرعت بیشتری پیش می‌رفت.»

سرنوشت هاتگرام و طلاگرام به قوه قضاییه مربوط است

او در مورد عوامل موفقیت امیز نبودن پروژه پیام رسان ملی گفت که دولت باید مسئولیت پذیری بیشتری در خصوص تامین امکانات پیام رسان بومی کشور داشته باشد؛ مسئولیت‌هایی که هم می‌تواند حمایت مالی باشد هم به صورت تصدی گری تبلور پیدا کند.

فیروزآبادی در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا علیرغم پایان زمان فعالیت هاتگرام این پلتفرم همچنان مشغول به کار است، پاسخ داد:

«ما دستورات لازم را صادر کرده‌ایم و قوه قضاییه در حال حاضر مسئولیت این کار را برعهده دارد. ادامه سرنوشت این دو پیام‌رسان بر عهده ما نیست. قوه قضائیه گفته است که دسترسی به تلگرام باید قطع شود اما در عین حال امکان فعالیت به هاتگرام را امکان پذیر کرده است با اینکه هاتگرام امکان ارتباط با تلگرام را فراهم می‌کند.قوه قضاییه برای هاتگرام موعدی را مقرر کرد تا در آن زمان فعالیت خود را متوقف کند اما این اتفاق نیفتاد و قوه قضاییه دوباره این فرصت را تمدید کرد.»

اقدام اپل علیه اپ‌های ایرانی سیاسی است

دیجیاتو با یادآوری بخش دیگری از صحبت‌های فیروزآبادی مبنی بر اینکه اپل با حذف اپلیکیشن‌های ایرانی مشاغل ایرانی را مورد تهدید قرار داده است، این سوال را مطرح کرد که آیا اپل باید با حذف نکردن اپ های ایرانی نگران مشاغل ایرانیان باشد یا مسئولان داخلی؟ فیروزآبادی در این خصوص گفت: «اپل نباید نگران مشاغل ایرانی باشد، بلکه ما باید نگران باشیم. ما باید ار اپل تعهد کافی می‌گرفتیم که نگرفتیم ما باید از حقوق شهروندان‌مان دفاع می‌کردیم که نکردیم. همین خطر هم روی سایر محصولات آمریکایی در کشور ما وجود دارد.»

به گفته فیروز آبادی هم اکنون محصولات آمریکایی به صورت سرور، روتر و سوئیچ و سایر محصولاتی که در رابطه با فضای مجازی کاربرد دارند، در حال استفاده هستند بدون آنکه طرف آمریکایی تعهدی در نگهداری و پشتیبانی و سرویس‌ها و خدماتی که در آینده روی آنها قرار بگیرد داشته باشد: «منتها تا امروز ما از سوی آنها شاهد اقدام تعرضی نبوده‌ایم اما اپل شرکتی بوده که اقدام تعرضی انجام داده است. یعنی به صورت ناگهلنی در یک شب تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های ایرانی را از مدار خارج کرد که نشان می‌دهد این یک اقدام سازمان یافته است و نه یک اقدام عادی شرکتی و ما اینطور تلقی می‌کنیم که این یک اقدام سیاسی است.»

قبول دارم رویه فیلترینگ باید اصلاح شود

تغییر نحوه حکمرانی‌ در فضای مجازی در هر چند سال یکبار موضوع دیگری بود که فیروزآبادی در سخنرانی اخیر خود بر آن تاکید کرد، در همین مورد دیجیاتو اعمال فیلترینگ را یکی از انواع حکمرانی‌های قدیمی و سنتی در برخی جوامع است را مورد پرسش قرار داد و از فیروزآبادی پرسید آیا اعمال فیلترینگ در عصر حاضر و در نحوه حکمراتی امروز می‌تواند موفقیت آمیز باشد؟ دبیر شورای عالی فضای مجازی با رد این مطلب گفت:

«من قبلا هم اعلام کردم که این قانون در حال حاضر پاسخگو نیست و باید توسط مجلس یا شورای عالی فضای مجازی اصلاح شود البته ما این موضوع را در مرکز ملی در حال بررسی‌اش هستیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • ...Bahram
    ...Bahram | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    هیج اقدامی علیه ایران نشده، مسئولین یا بی سوادن یا دارن سوء استفاده میکنن، در تعجبم سایت دیجیاتو چرا اصل مطلب رو اطلاع رسانی نمیکنه!

  • آریا
    آریا | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    یه آدم نرمال صادق و راستگو تو این سیستم نیست شایدم باشه ولی تو این سیستم کارایی نداره و نمیتونه کار کنه .
    یا رب مبادا آنکه گدا معتبر شود...

    • آریا
      آریا | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

      اگه نرمال و صادق و راستگو باشه که رد صلاحیت میشه? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی