ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایسوس DSL-AC88U
بررسی سخت افزار

نگاه نزدیک دیجیاتو: مودم روتر ایسوس DSL-AC88U

تا پیش از این حتماً واژه پرچمدار را بیشتر برای گوشی ها شنیده اید اما باید مودم روتر ایسوس DSL-AC88U را در بین رقبا با صفت پرچمدار همراه کنیم. این دستگاه، مودم ADSL را با روتر ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

تا پیش از این حتماً واژه پرچمدار را بیشتر برای گوشی ها شنیده اید اما باید مودم روتر ایسوس DSL-AC88U را در بین رقبا با صفت پرچمدار همراه کنیم. این دستگاه، مودم ADSL را با روتر وای فای قدرتمند و قابلیت های کاربردی ترکیب کرده است. محصول نه چندان جدید ولی کم رقیب ایسوس می تواند گزینه اول کاربرانی باشد که در پی مودم روتری پریمیوم و با امکانات فراوان هستند.

ایسوس DSL-AC88U

ایسوس این محصول را بر اساس مدل قدیمی تر RT-AC88U طراحی کرده؛ روتری که فاقد مودم ADSL بود اما در عوض از 8 درگاه LAN (به جای 4 درگاه در مدل DSL) بهره می برد. در مدلی که در این مطلب قصد داریم نگاهی به ویژگی هایش داشته باشیم، برخی از قابلیت های عمدتاً کم استفاده تر روتر RT-AC88U حذف شده است.

طراحی

ایسوس DSL-AC88U طراحی ظاهری RT-AC88U را وام گرفته است: بدنه مشکی با خطوط زاویه دار متعدد. علاوه بر این حفره هایی در قاب بالایی به چشم می خورد که بیشتر از اینکه کاربردی برای دفع حرارت داشته باشند، زیبایی دستگاه را دو چندان کرده اند.

ایسوس DSL-AC88U

وزن دستگاه 795 گرم و ابعادش بزرگ و دست و پاگیر است. روتر از بخش انتهایی هایی تا جلو شیب ملایمی دارد. ظاهر قاب بالایی بدنه با یک روکش مات پوشیده شده و  همین قسمت میزبان چراغ های LED پر تعداد کارکرد روتر است. 4 آنتن با ترکیب رنگ های مشکلی و قرمز هم ظاهر خشن و گیمینگ مودم روتر را کامل می کنند.

ایسوس DSL-AC88U

در پشت روتر 4 درگاه شبکه LAN در کنار یک درگاه WAN (همه با پشتیبانی از سرعت یک گیگابیت بر ثانیه) و یک درگاه DSL به چشم می خورند. یک درگاه USB 2.0، کلید خاموش و روشن، پورت شارژر 19 ولتی و کلیدهای WPS و ریست از موارد دیگر موجود در پشت دستگاه هستند.

ایسوس DSL-AC88U

دو عدد از آنتن ها به بخش پشتی و دو تای دیگر به کناره های دستگاه وصل می شوند. آنتن ها از محل اتصال امکان تنظیم به صورت 360 درجه را دارند اما با بازویی که برایشان در نظر گرفته شده می توانید بین 3 حالت صفر، 45 یا 90 درجه آنها را تنظیم کنید.

ایسوس DSL-AC88U

در جلوی دستگاه هم شاهد کلیدهای خاموش کردن LED های روتر و غیر فعال کردن وای فای در سمت راست و درگاه USB 3.0 در سمت چپ هستیم. پورت USB 3.0 در پشت یک درپوش مخفی می شود و اتفاقاً یکی از نکات منفی طراحی به همین بخش بر می گردد. اگر ظریف ترین حافظه های فلش موجود در بازار را هم به این درگاه وصل کنید باید با موضوع باز ماندن درب که به ظاهر زیبا و قرینه روتر لطمه می زند، کنار بیایید.

ایسوس DSL-AC88U

از آنجایی که دستگاه فاقد هر گونه فن است، در زیر دستگاه حفره های متعددی برای انتقال حرارت در نظر گرفته شده است.

ایسوس DSL-AC88U

امکانات و قابلیت ها

ایسوس DSL-AC88U که بیش دو سال از زمان عرضه اش می گذرد، تقریباً هر آنچه از یک مودم روتر خانگی پیشرفته انتظار دارید (و شاید فراتر از آن) را در اختیارتان می گذارد. پردازنده ای دو هسته ای در کنار 512 مگابایت رم به این محصول ایسوس نیرو می دهند و رابط کاربری دستگاه، ASUSWRT در عین کامل بودن روان اجرا می شود.

ایسوس DSL-AC88U

در اولین راه اندازی می توانید به سادگی تنظیمات اساسی اولیه از جمله نوع اتصال به اینترنت، امنیت وای فای، نام کاربری و پسورد رابط وب روتر را تنظیم کنید. البته بعد از پیکربندی هم به این گزینه ها دسترسی دارید.

مودم DSL

مودم با استاندارد معمول این روزهای ایران یعنی ADSL2 سازگار است. اما چند سالی است که استانداردهای جدیدتر از جمله VDSL هم به کشورمان راه یافته و اکنون در بسیاری از مجتمع های مسکونی شرکت های متعددی این سرویس را به کاربران ارائه می دهند. ADSL2 از نظر تئوری دستیابی به حداکثر سرعت دانلود 24 مگابیت بر ثانیه را ممکن می کند اما با مودم روتر ایسوس با استاندارد VDSL2 امکان رسیدن به سرعت دانلود و آپلود 300 و 100 مگابیت بر ثانیه فراهم می شود. نهایت سرعت مودم اما با استاندارد G.fast به دست می آید: دانلود و آپلود 900 و 500 مگابیت بر ثانیه.

با اینکه اکنون در ایران استانداردهای ADSL بیش از بقیه رواج دارند اما اگر در مکان شما VDSL ارائه می شود این محصول ایسوس قطعاً نیاز شما به عنوان یک مودم را بر آورده می کند. در کنار این ها اگر در آینده استاندارد G.fast هم ارائه شد، نیازی به خرید یک دستگاه جداگانه نخواهید داشت.

ایسوس DSL-AC88U

البته باید اشاره کرد که VDSL و خصوصاً G.fast در مقایسه با ADSL محدودیت فاصله با ارائه دهنده سرویس بیشتری دارند. ADSL به طور معمول امکان ارائه اینترنت تا فاصله 5 کیلومتری را دارد اما این میزان برای VDSL و G.fast به ترتیب به یک کیلومتر و نیز 500 متر می رسد.

وای فای 802.11AC و درگاه های گیگابیتی

استانداردهای وای فای پشتیبانی شده توسط این روتر 802.11ac است. نهایت سرعت شبکه وای فای دستگاه به 3167 مگابیت بر ثانیه برای هر دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز می رسد. حداکثر پهنای باند روی باند 2.4 گیگاهرتز 1000 مگابیت بر ثانیه و برای فرکانس 5 گیگاهرتز تا 2167 مگابیت بر ثانیه است. فناوری MU-MIMO هم ارسال و دریافت داده ها توسط چندین دستگاه به طور همزمان را تضمین می کند.

امکان سوییچ خودکار بین چند لاین اینترنت

Dual WAN قابلیتی است که تقریباً همیشه شما را به اینترنت متصل نگه می دارد. با استفاده از این امکان در صورتی که یکی از خط های اینترنت شما قطع شود، روتر به صورت خودکار اینترنت شما را از طریق خطی دیگر متصل می کند. به عنوان مثال تصور کنید اینترنت اصلی از طریق ADSL تأمین می شود و در عین حال می خواهید حتی با قطع شدن این خط، باز هم به اینترنت دسترسی داشته باشید. کافی است یک دانگل سیم کارت خور USB (تنها مدل های پشتیبانی شده) را به روتر وصل کنید تا با تنظیماتی ساده نقش خط دوم اینترنت را ایفا کند.

ایسوس DSL-AC88U

روتر می تواند به صورت خودکار قطع شدن خط اول را تشخیص داده و به اینترنت دانگل سوییچ کند. هرگاه هم که اینترنت خط اول دوباره برقرار شد، به لاین اول سوییچ می کند (البته این قابلیت انتخابی است). ایسوس DSL-AC88U می تواند اینترنت را از طریق DSL، دانگل یا دستگاه دیگری که به درگاه WAN متصل شده بین دیوایس های شما به اشتراک بگذارد.

قابلیت مهم دیگر روترهای پرچمدار ایسوس Load Balance است. با استفاده از این قابلیت می توانید به طور همزامان از هر دو خط اینترنت استفاده کنید؛ به گونه ای که ترافیک کل اینترنت به نسبت مشخص روی دو خط تقسیم شود. البته جای این قابلیت در DSL-AC88U خالی است.

قابلیت های متنوع درگاه های USB

شرکت تایوانی در زمینه قابلیت های مرتبط با USB از سال ها قبل هم از بسیاری رقبا جلوتر بود. با اتصال هارد دیسک اکسترنال یا حافظه فلش به لطف بهره مندی از پروتکل های FTP، سامبا و ... می توانید فایل هایتان را روی شبکه یا اینترنت به اشتراک بگذارید. پرینترهای سازگار هم با اتصال به درگاه USB امکان به اشترک گذاری در شبکه را دارند. این موضوع خصوصاً برای پرینترهای قدیمی تر که فاقد ماژول شبکه LAN یا وای فای هستند کاربردی به نظر می رسد. امکان استفاده از دانگل های USB سیم کارت خور هم ویژگی دیگری است که به آن اشاره کردیم.

ایسوس DSL-AC88U

قابلیت جالب دیگر دانلود مستر است که در واقع یک ابزار دانلود فایل توسط خود روتر محسوب می شود. تصور کنید کامپیوتر خود را خاموش کرده اید و می خواهید دانلودهای شبانه تان با روتر انجام شود. کافی است لینک فایل ها را از قبل در دانلود مستر وارد کنید تا روی حافظه USB متصل به روتر دانلود شوند. این قابلیت همچنین برای فایل های تورنت کاربرد دارد.

تقسیم بندی پهنای باند برای تک تک کاربران

مدیریت ترافیک QoS در روتر ایسوس اعمال محدودیت بر اساس سرویس ها و مک آدرس کاربران را ممکن می کند. البته محدودیت های این قابلیت، روتر را به گزینه ای خانگی بدل می کند و به دلیل سادگی بیش از حد نباید روی استفاده آن برای شرکت های بزرگ حساب کنید.

یکی از امکاناتی که جای خالی آن در DSL-AC88U احساس می شود WTFast است. پینگ مناسب از دغدغه های گیمرها در بازی های آنلاین است. گاه زمان بالا یا نوسان پینگ و گاهی هم لگ های مرتبط با اینترنت مشکل ساز می شود. ایسوس به منظور حل این مشکلات قابلیتی به نام WTFast را در برخی روترهای خود ارائه کرده که با متصل کردن کاربر به شبکه اختصاصی نزدیک به سرور بازی، نوید رفع مشکلات زمان پینگ، تغییرات شدید آن و نیز از دست رفتن بسته ها (Packet Loss) را می دهد. این قابلیت در مدل هایی از جمله RT-AC88U ارائه شده البته مدل DSL فاقد آن است.

محافظت از دستگاه های متصل با راهکار ترندمیکرو

ایسوس برای توسعه فایروالِ روترهای پرچمدار خود با شرکت امنیتی ترندمیکرو همکاری کرده. بخش AiProtection شبکه به طور دائمی مانیتور می شود تا بد افزارها، ویروس ها، سایت های مخرب و سایر تهدیدات تشخیص داده شوند.

ایسوس DSL-AC88U

این سیستم شامل 4 فاز کلی است. فاز اول به شما کمک می کند ریسک های امنیتی روتر را که با تغییرات در تنظیمات می توانید رفع کنید بیابید. در فاز دوم سایت های مخرب مسدود می شوند. در صورتی که کاربر تلاش کند با مرورگر به چنین سایت هایی وارد شود، روتر به جای صفحه اصلی سایت، اخطاری مبنی بر مسدود شدن را در مرورگر نشان می دهد.

ایسوس DSL-AC88U

فاز سوم، از حملات اسپم و محروم سازی از سرویس (DDoS) به هر یک از دستگاه های متصل به شبکه جلوگیری می کند. علاوه بر این بسته های داده ورودی مخرب مسدود می شوند تا شبکه از حمله در امان باشد. در نهایت در فاز آخر روتر مانع از آلوده کردن دستگاه های دیگر توسط سایر دیوایس های آلوده شبکه شما می شوند.

سخن پایانی

مودم روتر DSL-AC88U جدیدترین استانداردهای DSL را با امکانات روترهای پرچمدار ایسوس (از جمله AiProtection و درگاه های USB متعدد) ترکیب کرده. این محصول برای آن دسته از کاربرانی طراحی شده که به دنبال دستگاهی پریمیوم هستند و در عین حال قرار نیست در چند سال آینده آن را با مدل جدیدتری جایگزین کنند.

مودم روتر ایسوس DSL-AC88U با گارانتی 3 ساله شرکت آونگ عرضه می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۱۷ اسفند ۱۳۹۷

    منم مدل دیگه پاین ترشو دارم ac52
    ولی ی نکته رو یادتون رفت بگید اونم هات اسپات دیوایس های اندروید هست که اگه با یو اس بی به مودم هات اسپات رو روشن کنید دیگه نیاز به مودم یو اس بی خور نیست!
    از لحاظ فنی چیزی کم نداره
    از لحاظ اپدیت بهترین ها هست شاید باگی که تو wpa پیدا شد رو سریع اپدیت ایسوس فرستاد پچ کرد

  • MATELF
    MATELF | ۹ اسفند ۱۳۹۷

    تجربه کار با مودم های ایسوس رو داشتم واقعا حرف ندارن

  • Mavara.Alborz
    Mavara.Alborz | ۹ اسفند ۱۳۹۷

    سلام، الان قیمت چند هست؟

مطالب پیشنهادی