ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کشیدن دندان عقل
علمی

آیا کشیدن دندان عقل ضرورت دارد؟

زیر چاقو رفتن برای کشیدن دندان عقل این روزها به امری مرسوم و ضروری تبدیل شده؛ یعنی اگر فردی در  بازه سنی ۱۷ تا ۲۵ سال باشد و از دوران نوجوانی قدم به جوانی بگذارد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

زیر چاقو رفتن برای کشیدن دندان عقل این روزها به امری مرسوم و ضروری تبدیل شده؛ یعنی اگر فردی در  بازه سنی ۱۷ تا ۲۵ سال باشد و از دوران نوجوانی قدم به جوانی بگذارد طبق عرف اقدام به این کار می کند.

اما بزرگسالی به خودی خودی مملو از استرس است و نباید بر آن افزود؛ و آنطور که دانشمندان می گویند نیازی به تحمل این همه درد برای کشیدن دندان عقل نیست. در واقع هر چه بیشتر می گذرد پزشکان به شواهد علمی بیشتری دست پیدا می کنند که ضرورت نداشتن کشیدن دندان عقل را تایید می کنند.

صدمات دندانی

براساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ انجام گرفت و نتایج آن در نشریه سلامت عمومی آمریکا منتشر شد دست کم به دو سوم از موارد کشیدن دندان عقل نیازی نیست؛ رقم به خودی خود قابل توجه است. نکته دیگر آنکه طبق تحقیقات جدید، کشیدن دندان عقل خطر گرایش به مواد مخدر را به دنبال دارد.

کشیدن دندان عقل

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم مواردی وجود دارند که کشیدن دندان عقل در آنها ضروری است؛ اگر احتمال گیر افتادن این دندان در زیر لثه و یا برخورد آن با دندان های دیگر وجود داشته باشد آنگاه میتواند منجر به ایجاد عفونت، کیست، پوسیدگی دندان و درد مستمر شود که البته در این موارد کشیدن دندان عقل ضرورت می یابد.

ریشه مشکل

چرا انسان دندان عقل دارد؟ دندان های عقل تا پیش از کشف آتش و طبخ غذاها با آن ابزارهایی بسیار سودمند برای جویدن بودند. تصور کنید اگر رژیم غذایی تان کاملا از گوشت خام، دانه ها و گیاهان سفت تشکیل می شد آنگاه به دندان های بیشتری برای جویدن این غذاها نیاز داشتید. در واقع شاید به همین خاطر باشد که دندان های عقل بعد از بلوغ در می آیند.

۳۵ درصد از جمعیت زمین دندان عقل ندارند

حال ممکن است این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که اگر به واسطه تکامل و حسب شرایط این دندان ها در دهان انسان های اولیه رشد کرده اند و حالا که انسان دیگر به آنها نیازی ندارد چرا رشدشان متوقف نمی شود. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این دندان ها در ۳۵ درصد از جمعیت کره زمین رشد نمی کنند. البته در این سال ها فک انسان کوچک تر شده اما ژن هایی که کوچک شدن ابعاد فک را تشخیص می دهند با آنهایی که تعداد دندان های مورد نیاز را مشخص می کنند فرق دارند و در نتیجه فک انسان مدرن که حالا کوچک تر از هر زمانی است همچنان ۳۲ دندان دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    سلام

    چه ربطی به گرایش به مواد مخدر داشت چه بهونه بیخودی واسه وید زدن
    چرا ما در بدترین شرایط حال و داغون بودن به این چیزا گرایش پیدا نمی کنیم

    چطوره که من نه چای می خورم نه قهوه می خورم نه سیگار می کشم و نه مواد میزنم نه مشروبات الکی می خورم و اصلا اعصابم خورد نمیشه و جایمم درد نمیگیره
    البته سردردُ دارم کسی که نیست که سردرد نداشته باشه حالا خوبه بیام به این دلیل بشینم مواد بزنم !

    در ادامه حرف علیرضا کلبادی
    فقط خرا میرن بی دلیل دندون می کشن
    آخه دندونی که صاف در اومده و سالم هست و اصلا اذیت نمی کنه رو چه حسابی جز خریت کسی میره چنین دندونیُ بِکشه
    اون خرا هم به احتمال زیاد جزو ثروت مندانن که میرن دندون می کنن و جاش دندون طلا می ذارن

  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    کدوم خری بی دلیل میره دندون میکشه،چه عقل چه غیر عقل

  • MATELF
    MATELF | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

    همین الان میخاستم اینو تو گوگل سرچ کنم یهو دیدم عه دیجیاتو مطلب زده براش?

مطالب پیشنهادی