ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: پکیج دوربین مداربسته Uniview IP PoE Kit

بازار دوربین مداربسته بازار کمتر شناخته شده ای برای کاربران عادی محسوب می شود چون معمولاً فرایند انتخاب، نصب، راه اندازی و پشتیبانی این سیستم ها را شرکت های تخصصی انجام می دهند. اگر خودتان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

بازار دوربین مداربسته بازار کمتر شناخته شده ای برای کاربران عادی محسوب می شود چون معمولاً فرایند انتخاب، نصب، راه اندازی و پشتیبانی این سیستم ها را شرکت های تخصصی انجام می دهند. اگر خودتان بخواهید دنبال سیستم امنیتی مناسب بگردید، با انبوهی از برندها و مدل های مختلف مواجه می شوید که انتخاب بین آنها کار سختیست. همین تنوع بیش از اندازه بازار دوربین های تحت شبکه در کنار افزایش دغدغه های امنیتی، ما را بر آن داشت تا نگاهی به این حوزه داشته باشیم.

تولیدکننده های چینی بخش زیادی از بازار دوربین مدار بسته و راهکارهای سطح بالای امنیتی را در جهان در اختیار دارند؛ برندهایی مثل یونیویو (Uniview)، هایک ویژن (HikVision) و داهوا (Dahua) که از پیشگامان بازار جهانی محسوب می شوند و در کشورمان هم به طور گسترده فعالیت می کنند. ما برای این بررسی یکی از پکیج های امنیتی پایه شرکت یونیویو را انتخاب کردیم که با استقبال خوبی در بازار مواجه شده است. در ادامه می خواهیم نگاهی به قابلیت های پکیج کامل دوربین مداربسته تحت شبکه UNV IP PoE KIT بیندازیم، اما قبل از آن بیایید با شرکت یونیویو آشنا شویم.

نگاه نزدیک ویدیویی

آشنایی با شرکت یونیویو

شرکت چینی یونیویو (Uniview) قبلاً به عنوان یکی از زیرمجموعه های غول تکنولوژی چین یعنی هواوی فعالیت می کرده  و با پیشرفت قابل توجه، حالا به شرکتی مستقل تبدیل شده است. طبق آمار مؤسسه تحلیل بازار IHS Markit در بخش صنعت سیستم های نظارت تصویری، یونیویو جایگاه ششم جهان و جایگاه سوم کشور چین را در اختیار دارد. دستیابی به جایگاه فوق از این نظر قابل توجه است که یونیویو فقط با تولید محصولات نظارت تصویری دیجیتال و تحت شبکه توانسته به آن برسد و برخلاف دیگر شرکت ها، محصولات آنالوگ تولید نمی کند.

از نماینده مستقیم و انحصاری یونیویو در ایران یعنی شرکت فن آوران امن یاشار در مورد فعالیت های یونیویو در کشورمان پرسیدیم و با فهرست بلند بالایی از پروژه های سازمانی روبرو شدیم. در میان این پروژه ها می توان به میدان گازی پارس جنوبی، پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، سایت ایران خودروی خراسان، مرکز تجاری اپال، فروشگاه های زنجیره ای رفاه، هایپر استار و هایپرمی، فروشگاه های گلدیران پلاس، کرمان موتور و غیره اشاره کرد.

مروری بر مشخصات پکیج UNV IP PoE Kit

پکیج امنیتی IP PoE Kit برای کسب و کار های کوچک و مصارف خانگی طراحی شده است. در این پکیج شاهد چهار دوربین (مدل IPC2122LR3) و یک دستگاه ضبط ویدیوی تحت شبکه یا NVR (مدل NVR301) هستیم که محیط های کوچک را به خوبی پوشش می دهند.

دوربین IPC2122LR3-PF40-D یک حسگر 2 مگاپیکسلی را در اختیار دارد و می تواند با کیفیت تمام اچ دی و نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. برای تصویربرداری شبانه در این دوربین از LED های فروسرخ آلمانی شرکت OSRAM استفاده شده که به گفته سازنده تا 30 متر برد مفید و تا حدود 7 سال عمر مفید دارند. از دیگر ویژگی های این دوربین می توان به بدنه ضد آب و مقاوم تحت استاندارد IP66 و قابلیت کارکرد در دمای 30- تا 60 درجه اشاره کرد، که تقریباً تمام شرایط آب و هوایی ایران را پوشش می دهد.

دستگاه ضبط ویدیوی تحت شبکه NVR301-04LB-P4 یک دستگاه چهار کاناله با پشتیبانی از فناوری PoE یا همان انتقال برق از طریق شبکه است. یونیویو تنها شرکتیست که فناوری PoE با برد 250 متر را روی محصولاتش پیاده سازی کرده و به همین دلیل حتی در محیط های وسیع هم نیازی به سوئیچ یا تقویت کننده سیگنال نخواهید داشت. قابلیت تشخیص سریع دوربین، پشتیبانی از یک هارد دیسک با حداکثر ظرفیت 10 ترابایت و عملکرد بدون فن هم از دیگر ویژگی های این دستگاه هستند.

آیا دوربین دو مگاپیکسلی برای نظارت محیط کافیست؟

شاید دوربین دو مگاپیکسلی در مقایسه با دوربین های بالای ده مگاپیکسلی گوشی های موبایل شبیه یک شوخی به نظر برسد، ولی توجه داشته باشید که هدف اصلی دوربین های امنیتی، فیلمبرداری با کیفیت در شرایط نوری مختلف است. ویدیوهای فول اچ دی رزولوشنی برابر با 1080×1920 پیکسل یا همان 2 مگاپیکسل دارند و برای ضبط آنها به رزولوشن بالاتر نداریم. از طرفی قبلاً گفتیم که با کاهش رزولوشن اندازه پیکسل ها بزرگ تر می شود و پیکسل بزرگ تر به معنای جذب نور بهتر است.

نمونه ویدیوهایی که ضبط کردیم نشان می دهند کیفیت این دوربین برای اهداف نظارتی کاملاً قابل قبول است و فیلمبرداری در شب به کمک نور فروسرخ هم به خوبی صورت می گیرد. البته ما در دفتر نمایندگی یونیویو دوربین های باکیفیت تری هم دیدیم که توانایی فیلمبرداری 4K را دارند، ولی طبیعتاً هزینه بالاتری را روی دست شما می گذارند.

بررسی قابلیت های ویژه پکیج UNV IP PoE Kit

همان طور که گفتیم، پکیج UNV IP PoE Kit چند قابلیت ویژه دارد که در ادامه می خواهیم آنها را بررسی کنیم. این موارد شامل برد PoE، ذخیره سازی با فرمت Ultra265، مشاهده تصاویر با موبایل از راه دور و همچنین مقاومت در برابر نوسان ولتاژ هستند.

تست PoE با برد 250 متری

یونیویو خودش را تنها شرکتی می داند که توانایی انتقال برق از طریق درگاه شبکه (PoE) را تا مسافت 250 متر دارد، و تا جایی که ما می دانیم هم این ادعا، حداقل در رده محصولات پایه امنیتی صحت دارد. برای تست این قابلیت ما از یک کابل شبکه برند یونیویو از نوع 23AWG Cat6 استفاده کردیم.

پس از اتصال کابل به دوربین و NVR فقط باید صبر کنید تا همه چیز به شکل خودکار (Plug & Play) انجام شود. دریافت تصویر از دوربین تقریباً 30 ثانیه زمان می برد که باز هم ویژگی خوبیست و در زمان قطع شدن برق (در صورتی که منبع برق اضطراری نداشته باشید) کاملاً به درد می خورد.

با توجه به اینکه تمام درگاه های این دستگاه امکان انتقال PoE تا 250 متر را دارند، بعید به نظر می رسد برای کابل کشی در اکثر شرایط به تجهیزات اضافه نیاز داشته باشید.

تست ذخیره سازی تصویر با فرمت Ultra265

ذخیره سازی ویدیو همیشه یکی از مشکلات اساسی در حوزه سیستم های نظارتی بوده و معمولاً هزینه زیادی روی دست مصرف کننده نهایی می گذارد. استاندارد قدیمی اما پرکاربرد H.264 به خاطر بیت ریت و حجم بالا گزینه مناسبی برای این کار نیست و به همین دلیل اکثر شرکت ها از استاندارد جدیدتر H.265 یا همان HEVC استفاده می کنند. یونیویو برای ضبط ویدیوها از تکنولوژی انحصاری خودش یعنی Ultra265 استفاده می کند که یکی از بهترین کدک ها برای فشرده سازی تصاویر است و حجم ویدیوها را بین 75 تا 95 درصد کاهش می دهد، بدون اینکه افت کیفیت محسوسی را به همراه داشته باشد.

البته در اکثر محصولات اقتصادی سایر شرکت ها خبری از تکنولوژی H.265 نیست و بیشتر با H.264 کار می کنند. یکی از دلایل این موضوع، نیاز به قدرت سخت افزاری بالا برای پردازش این ویدیوهاست که تجهیزات رده پایین از آن بی بهره هستند. به نظر می رسد یونیویو تنها شرکتیست که از این فناوری در تمام محصولاتش استفاده می کند.

تصویر فوق نشان می دهد که بیت ریت ویدیو در نمای یکسان با استاندارد H.264 به 4 مگابیت بر ثانیه می رسد اما با استاندارد H.265 و کدک اختصاصی یونیویو می توان این رقم را تا 122 کیلوبیت بر ثانیه کاهش داد (می دانید که بیت ریت بسته به محتوای ویدیویی تغییر می کند و همیشه اینقدر اختلاف بین دو کدک وجود ندارد). دستگاه NVR301 از هر سه استاندارد H.264 و H.265 و Ultra 265 پشتیبانی می کند و ما نمونه ویدیوی کوتاهی را با هر سه فرمت ضبط کردیم. با انجام محاسبات ساده مشخص شد در حالت H.264 برای نگهداری ویدیوهای چهار دوربین 2 مگاپیکسلی به مدت یک ماه، به حدود 5 ترابایت فضا نیاز داریم اما در صورت استفاده از کدک Ultra 265 این رقم با حدود 75 درصد کاهش به 1.2 ترابایت می رسد. بدین ترتیب روی یک هارد دیسک 10 ترابایتی می توان بیش از 6 ماه ویدیوی امنیتی را ضبط و نگهداری کرد.

تست مشاهده تصاویر با موبایل

یونیوو اپلیکیشنی به نام EZView را برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS توسعه داده که از طریق آن می توانید محیط را از راه دور تحت نظر بگیرید. پس از نصب برنامه و ساختن حساب کاربری، کافیست QR Code مربوط به دستگاه را از طریق کنسول برنامه اسکن کرده و رمز عبور را وارد کنید تا تصویر دوربین را در برنامه دریافت نمایید.

داخل برنامه امکان تماشای زنده و مرور ویدیوهای قبلی وجود دارد. در صورتی که با مشکل کمبود پهنای باند یا محدودیت ترافیک داده روبرو هستید، هنگام پخش زنده می توانید کیفیت ویدیو را کاهش دهید.

البته توجه داشته باشید که تصاویر به شکل پیش فرض به سرورهای یونیویو ارسال نمی شود و فقط در صورتی که این گزینه را از طریق منوی تنظیمات فعال کنید، محتوای ویدیویی به شکل ایمن از طریق سرورهای یونیویو به گوشی موبایل شما انتقال می یابد. از آنجا که شرکت یونیویو گواهی سختگیرانه حفاظت از داده های اتحادیه اروپا یا همان GDPR را هم دریافت کرده، می توان نسبت به امنیت این سیستم تا حدودی اطمینان پیدا کرد.

تست مقاومت در برابر نوسان ولتاژ

نوسان ولتاژ، قاتل تجهیزات حساس الکترونیکی است و به راحتی آنها را از کار می اندازد. در کاربردهای حساسی مثل نظارت محیطی، مقاومت در برابر نوسان ولتاژ اهمیت بیشتری پیدا می کند. طبق اعلام سازنده، دوربین های پکیج IP PoE KIT یونیویو تا 25 درصد نوسان ولتاژ را تحمل می کنند. بررسی های ما صحت این ادعا را تأیید کرد و دوربین یونیویو می تواند با ولتاژ 8 الی 15 ولت بدون هیچ مشکلی کار کند.

جمع بندی

پکیج IP PoE Kit یونیویو مجموعه نسبتاً کاملی از امکانات نظارت محیطی را در اختیار شما می گذارد که به خوبی محیط های مسکونی یا اداری کوچک را پوشش می دهد. دوربین های 2 مگاپیکسلی برای اهداف نظارتی کیفیت مطلوبی دارند، اما شاید برای قابلیت های پیشرفته نظیر تشخیص چهره انتخاب مناسبی نباشند. قابلیت بزرگنمایی اپتیکال هم گاهی اوقات به درد می خورد که در پکیج پایه یونیویو دیده نمی شود.

رابط کاربری دستگاه به خوبی به فارسی ترجمه شده و با فونت مناسب به نمایش در می آید، ضمن اینکه امکانات نسبتاً کاملی هم دارد. تمام تنظیمات دوربین ها، فیلمبرداری و ضبط را می توانید به راحتی از منوهای دستگاه انجام دهید و نیازی به کامپیوتر مجزا ندارید. همچنین آپدیت فرمور دوربین ها و دستگاه هم به شکل مستقیم و از طریق رابط کاربری انجام می شود.

نکته دیگری که باید در نظر بگیریم، بحث استفاده از سرویس انتقال تصویر P2P روی موبایل است. به عنوان مثال شرکت هایک ویژن این سرویس را برای آی پی های ایران مسدود کرده اما یونیویو (حداقل در حال حاضر) چنین سرویسی را ارائه می دهد و از آنجا که به گفته نماینده این شرکت، سرورهای مخصوص ایران در کشور سنگاپور مستقر شده اند، احتمالاً مشکلی برای این سرویس به وجود نخواهد آمد.

با توجه به تمام قابلیت هایی که برشمردیم، به نظر می رسد پکیج IP PoE Kit یونیویو گزینه مناسبی برای نظارت بر محیط های کوچک باشد، به خصوص با توجه به اینکه شرکت یونیویو برخلاف اکثر شرکت های فعال در کشورمان قابلیت های پیشرفته را به تجهیزات رده بالا محدود نمی کند و حتی محصولات اقتصادی هم از آنها بهره مند می شوند.

لازم به ذکر است که دوربین مداربسته Uniview با گارانتی 2 ساله توسط شرکت فن آوران امن یاشار عرضه می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی