ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون نوآوری دیجی‌کالا: می‌خواهیم بزرگ‌ترین شرکت فناوری در ایران و خاورمیانه باشیم

دیجی‌کالا در سال‌های گذشته چند مورد سرمایه‌گذاری و همکاری با استارت‌آپ‌ها داشته است که «فیدیبو» و «روکولند» از مثال‌های بازر آن هستند. این هدلینگ اکنون ساختار منسجم‌تری را در پیش گرفته است و به گفته ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

دیجی‌کالا در سال‌های گذشته چند مورد سرمایه‌گذاری و همکاری با استارت‌آپ‌ها داشته است که «فیدیبو» و «روکولند» از مثال‌های بازر آن هستند. این هدلینگ اکنون ساختار منسجم‌تری را در پیش گرفته است و به گفته «روح‌الله رحمانی»، معاون نوآوری دیجی‌کالا و رییس هیات مدیره دیجی‌کالا نکست، فرهنگ و چارچوب‌های جدیدی برای این موضوع در دیجی‌کالا در نظر گرفته شده است. حتی باز شدن داده‌های دیجی‌کالا به روی مخاطبان، دانشجویان و پژوهشگران تحت عنوان «برنامه نوآوری باز» از همین مسئله سرچشمه می‌گیرد.

رییس هیات مدیره دیجی‌کالا نکست، در خصوص باز شدن داده‌های دیجی‌کالا به روی پژوهشگران به دیجیاتو می‌گوید: «ما می‌خواستیم بخشی از دیتای ناشناس‌شده را ارائه دهیم و دیتاست‌هایی را ایجاد کنیم تا هرکسی بدون اینکه از ما درخواست کند، بتواند از آنها استفاده کند. اگر صرفاً خودمان را محدود به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها می‌کردیم، به این سوال می‌رسیدیم که اساساً در چند استارت‌آپ قابلیت سرمایه‌گذاری داریم؟ پس بهتر بود که ما انواع دیتاها را باز کنیم تا هر پژوهشگر و دانشجویی در کشور، بتواند به شکل رایگان از آنها استفاده کند.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر سطح باز شدن این داده‌ها و حجم آنها، به دیجیاتو می‌گوید: «اکنون عمده دیتاست‌ها، سمپلینگ ۱۰۰ هزارتایی هستند که جمع آنها به ۵۰۰ هزار عدد می‌رسد. در قدم‌های بعدی به سمت سمپلینگ‌های یک میلیونی پیش می‌رویم. برای مثال، تعداد سابقه خرید، یا کالاهایی که بتوان روی آن انواع تحلیل‌ها انجام داد. در حال حاضر ۵ دیتاست ۱۰۰ هزارتایی منتشر شده است که شامل اطلاعات بسیار زیادی است.»

رحمانی در خصوص هدف باز کردن داده‌ها به شکل فعلی، با ذکر مثالی از گوگل می‌گوید: «بسیاری از تکنولوژی‌های جدیدی که دیجی‌کالا به آنها علاقه دارد لزوماً در داخل یک شرکت ایجاد نمی‌شوند. برای مثال شرکت گوگل باهوش‌ترین افراد را استخدام می‌کند اما همین شرکت توانایی جذب چند درصد از کل افراد باهوش جهان را دارد؟ حتی اگر گوگل بتواند یک درصد از این افراد را جذب کند، باز هم ۹۹ درصد افراد باهوش در خارج از محیط گوگل هستند. مشخصاً در چنین حالتی، ۹۹ درصد برنده است نه یک درصد. دیجی‌کالا هم همین مسئله را دارد و به همین دلیل به سمت نوآوری باز، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و همکاری با دانشگاه‌ها رفته است. این موارد برای بزرگ کردن و ایجاد تغییر در دیجی‌کالا، از یک شرکت تجارت الکترونیکی خالص، به یک شرکت برتر در فناوری برای ما مهم هستند. هدف ما این است که برترین شرکت تکنولوژی در ایران و سپس در خاورمیانه باشیم.»

او در پاسخ به این سوال که دیجی‌کالا نکست در یک سال اخیر چه اقداماتی انجام داده است، گفت: «در این یک سال، کار ما ایجاد یک چارچوب استراتژیک و ایجاد یک فرهنگ جدید در خود دیجی‌کالا بوده است. برای مثال دیجی‌کالا تا قبل از دیجی‌کالا نکست و معاونت نوآوری که در نهایت باعث شکل‌گیری نکست شد، فریم‌ورک و چارچوب مشخصی برای تعامل و همکاری با استارت‌آپ‌ها و دانشگاه‌ها نداشت. به شکل محدود با دانشگاه‌ها همکاری وجود داشت یا استارت‌آپ‌ها به شکل موردی بررسی می‌شدند اما این اتفاقات به شکل سیستماتیک و متمرکز نبودند.»

او خبر می‌دهد که ایران اگرچه یکی از بزرگترین استفاده کنندگان از فناوری‌های نوین است اما تولید فناوری ندارد و از همین مسئله به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در ایران نام برد. او خبر می‌دهد که اکنون دیجی‌کالا نکست به دنبال تجاری سازی تخصص‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی برای حل همین مشکل است: «ما امروز به دنبال تکنولوژی هستیم. برای مثال، اشخاص بگویند در زمینه رباتیک، بیگ‌دیتا، الگوریتم‌های هوش مصنوعی تخصص دارند و سپس ما این استعدادها را تبدیل به صنعت و کسب‌وکار می‌کنیم. اینطور هم مشکلات دیجی‌کالا حل می‌شود و هم آن کسب‌وکار می‌تواند خودش درآمدزایی داشته باشد. از این طریق نه‌تنها احتمال می‌دهیم که دیجی‌کالا می‌تواند بهترین تکنولوژی‌ها را جذب کند، بلکه دیجی‌کالا می‌تواند بازارهای جدیدی برای خودش ایجاد کند که هم به نفع خودش است و هم به نفع ایران در فضای بین‌الملل.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • saeed
    saeed | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

    توو حوضی که ماهی نباشه قورباغه پادشاهه / در نبود آمازون و نتفلیکس و یوتیوب و..... شرکت هایی مثه دیجیکالا ، فیلیمو و اپارات و.... شاخ میشن

  • herogame
    herogame | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

    ? ?

  • Milady
    Milady | ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

    زاااااررررت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی