ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی از مشکلات بین وزارت ارتباطات و صدا و سیما می‌گوید

«محمدجواد آذری جهرمی» مشکلات وزارت ارتباطات با صدا و سیما را در چند بخش می‌داند و و مسائلی نظیر اختلاف نظر سر ماهواره‌ها، باندهای فرکانسی و اینترنت ملی را بزرگترین این اختلافات بر‌می‌شمارد. وزیر ارتباطات ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۹

«محمدجواد آذری جهرمی» مشکلات وزارت ارتباطات با صدا و سیما را در چند بخش می‌داند و و مسائلی نظیر اختلاف نظر سر ماهواره‌ها، باندهای فرکانسی و اینترنت ملی را بزرگترین این اختلافات بر‌می‌شمارد.

وزیر ارتباطات در بخشی از گفتگوی خود با روزنامه همشهری ضمن اشاره به ماجرای دستکاری آرای مردمی در نظرسنجی صدا و سیما، معتقد است که در این واقعه بحث سیاسی مطرح نیست و بحث سر حق‌الناس است. او عرصه فضایی را اختلاف دیگر وزارت ارتباطات و صدا و سیما می‌داند و می‌گوید که صدا و سیما نباید ماهواره بسازد و به فضا بفرستد و این وظایف در حیطه اختیارات سازمان فضایی است:

«در دنیا هم هیچ شبکه تلویزیونی نداریم که خودش ماهواره ساخته باشد. اعتباراتی که به صداوسیما داده می‌شود، به‌صورت طبیعی باید در زمینه مسائل فرهنگی هزینه شود. چند سال است که فیلم یا سریال مؤثر و ماندگاری که قبل‌ترها ساخته می‌شد، ندیده‌ایم؟ ماهواره دو بخش دارد؛ بخشی از آن برای پخش برنامه است و بخش دیگر آن مربوط به دیتا‌ست. صداوسیما اجازه فعالیت در حوزه دیتا را ندارد. ما اعتقادمان بر این است که این فعالیت را باید آزادسازی کنیم. یک ماهواره متمرکز در مدار قرار دهیم که هم خدمات دیتا داشته باشد و هم خدمات تصویری.»

وزیر ارتباطات با گریزی به مساله بدهکاری صدا و سیما در زمینه اطلاع‌رسانی درست درباره شبکه ملی اطلاعات، این موضوع را مطرح می‌کند که سازمان صدا و سیما برای تحقق این شبکه و پیوستن به این شبکه چندان تلاشی نمی‌کند. او همچنین به موضوع باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزی اشاره می‌کند که مدتهاست در اختیار صدا و سیما بوده و مانع از رشد و توسعه شبکه موبایلی کشور شده است:

«اکنون ما با بحران ارزی روبه‌رو هستیم. درآمد بخش ICT کشور ۱۰۰‌درصد ریالی است اما ۷۰ درصد هزینه بخش تلکام ما ارزی است. زمانی که ۷۰ درصد هزینه ارزی باشد و ارز ۳ برابر شده باشد، چه بلایی سر اقتصاد بخش می‌آید؟ ما باید بتوانیم کنترل هزینه کنیم. یا باید تعرفه را بالا ببریم یا باید کنترل هزینه صورت بگیرد. برای کنترل هزینه باید هزینه‌ها و مخارج توسعه را پایین آورد. وقتی هزینه توسعه باند ۷۰۰ یا ۸۰۰ نصف هزینه توسعه در باند فرکانسی ۲۱۰۰ است، ما نباید به‌دنبال این قضیه برویم؟ وقتی باند ۷۰۰‌و ۸۰۰ را صداوسیما نگه می‌دارد، به‌معنای آن است که ما باید برای توسعه دست‌مان را در جیب مردم کنیم. درصورتی که باندهای مورد نیاز براساس پالایش‌های ما بلااستفاده است.»

به گفته جهرمی این موضوع پیگیری شده و به ستاد اقتصاد مقاومتی هم ارجاع داده شده و این ستاد تصویب کرده که این فرکانس به وزارت ارتباطات بازگردد اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است: «فردا اگر تعرفه ارتباطات بالا رفت، کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند باید خودشان به مردم پاسخ دهند.»

گفتنیست باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز در حالی بدون استفاده در اختیار صدا و سیما قرار دارند که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند با ارائه آن به اپراتورهای موبایل، سرعت توسعه شبکه را افزایش و هزینه‌های این حوزه را به شدت کاهش دهد. «حسین فلاح جوشقانی»، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در همین رابطه پیش از این به دیجیاتو گفته بود:

«صدا و سیما هیچ استفاده‌ای از این باندها ندارد. چون صدا و سیما برای پخش آنالوگ به باند بیشتری نیاز داشت، از باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده می‌کرد. حالا این باندها به دلیل دیجیتالی شدن، آزاد شده‌اند. الان ما اندازه‌گیری کرده‌ایم و دیدیم علی‌رغم اینکه صدا و سیما می‌گوید از این باندها استفاده می‌کند، کاملاً بلااستفاده و خالی هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • enrix
    enrix | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

    تا وقتی انحصار صوت و تصویر دست صدا و سیماست و شبکه های دیگه نمیتونن مطابق قانون برن شبکه های خصوصی راه اندازی کنن و تریبون فقط دست افراد خاصی باشه . بایدم فرکانسی که خرج کاهش هزینه های مردم بشه بشه ابزار جنگ و جدل آقایون

  • Ahmad
    Ahmad | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

    تعرفه های اینترنت چند برابر گرون شده این وزیر دنبال شو رسانه‌ای هست، خجالت آور هست واقعا

    • enrix
      enrix | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

      تعرفه ترافیک بین الملل منظورتونه یا داخلی؟؟؟ وقتی یه فرکانس پرکاربرد که دست وزارت ارتباطات باید باشه برای کاهش هزینه میفته دست صدا و سیما سره مسائل سیاسی تحویلش نمیده و دعوااشون پایان نداره بایدم امثال جهرمی فرصت براشون فراهم بشه برای گرون کردن اینترنت ...

مطالب پیشنهادی