ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«مایکت» دستور حذف ۱۲ اپلیکیشن را دریافت کرد

کمیته فیلترینگ دیروز (۲۵ اسفند ۹۷) دستور حذف اپلیکیشن‌های ویز، وی‌چت، تانگو و ۹ اپلیکیشن دیگر را از بازار اندرویدی مایکت صادر کرد. «وحید رحیمیان» مدیر عامل مارکت اندرویدی «مایکت» در گفتگو با دیجیاتو، ضمن اعلام ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۰

کمیته فیلترینگ دیروز (۲۵ اسفند ۹۷) دستور حذف اپلیکیشن‌های ویز، وی‌چت، تانگو و ۹ اپلیکیشن دیگر را از بازار اندرویدی مایکت صادر کرد. «وحید رحیمیان» مدیر عامل مارکت اندرویدی «مایکت» در گفتگو با دیجیاتو، ضمن اعلام این موضوع خبر می‌دهد که تمامی این اپ‌ها در گوگل‌پلی موجود هستند و این تصمیمات باعث ضربه خوردن به پلتفرم‌های بومی و افزایش ترافیک گوگل‌پلی خواهد شد.

به جز فیلتر کردن اپلیکیشن‌ها، دستور حذف آنها از مارکت‌های اندرویدی داخلی هم اقدامی سابقه‌دار است. برای مثال تلگرام و وایبر از شناخته‌ شده‌ترین اپلیکیشن‌هایی بودند که از صفحه مارکت‌های‌ اندرویدی پاک شدند. اکنون به گفته رحیمیان قرار است ۱۲ اپلیکیشن مانند ویز، وی‌چت، تانگو، ایمو و مشتقات آنها که در دسته «پیام رسان‌ها و لوکیشن‌ بیس‌ها» قرار دارند از مارکت اندرویدی مایکت حذف شوند. به گفته رحیمیان، ۱۲ اپلیکیشنی که در لیست قرار گرفته‌اند همگی جزو اپ‌های پرطرفدار هستند که کاربران موجود، قدیمی و جدید آنها را دانلود و نصب می‌کنند. او در پاسخ به این سوال که حذف این اپلیکیشن‌ها چه تاثیری بر این مارکت اندرویدی خواهند داشت، به دیجیاتو می‌گوید:

«ما برای این اپلیکیشن‌ها سئو ایجاد کردیم و در گوگل خود را بالا کشیدیم تا بتوانیم کاربران را جذب کنیم اما با حذف این اپلیکیشن‌ها، کاربران از مارکت ما بیرون رفته و اپ دلخواه‌شان را از سایر مارکت‌ها یا گوگل پلی آنها را دریافت می‌کنند، در نتیجه به مرور زمان اپلیکیشن‌ها و بازی‌های دیگر را از همان مارکت‌ها دریافت می‌کنند. در نتیجه ما کاربرانی را که به زحمت جذب کرده‌ایم به سادگی از دست می‌دهیم.»

مدیرعامل مایکت باور دارد که نظارت بر محتوای دیجیتال به نحو نامتقارن و ناعادلانه صورت می‌گیرد. او درباره تلاش برای برقراری ارتباط با مسئولان برای بیان تبعات این تصمیمات به دیجیاتو توضیح داد که در همین رابطه نامه‌ای به وزیر ارتباطات ارسال کرده‌است اما نهادهای دیگری هم در تصمیمات دخالت دارند که امکان برقراری ارتباط با آنها برای مایکت وجود ندارد:

«ما در هیچ جلسه‌ای نمی‌توانیم شرکت کنیم و حرف بزنیم. پلیس فتا و مرکز ماهر تنها نهادهایی هستند که سعی می‌کنند تعامل دو طرفه داشته باشند و ما با آنها ارتباط داریم. به جز این دو مورد، ما تنها دریافت کننده دستورات هستیم و نمی‌توانیم ارتباط دوسویه‌ای داشته باشیم. به علاوه چون فضای نظارت و ابلاغ دستورات به نحوی است که توضیحی داده نمی‌شود، در نتیجه ما هم متوجه علت‌ها نمی‌شویم، نمی‌توانیم در مورد آن صحبتی کنیم و درنتیجه ماهیت تعامل سخت خواهد شد. اما ابلاغیه‌هایی که از سوی مرکز ماهر به دست ما می‌رسد، چون روی آنها تحقیق و بررسی صورت گرفته است، می‌توانیم آنها را راحت بپذیریم و مورد بررسی قرار دهیم»

رحیمیان از سخت‌گیری به کارآفرینان داخلی گلایه می‌کند و می‌گوید کارآفرینان ایرانی باید به نهادها و سازمان‌های بسیاری پاسخگو باشند و همین موارد ادامه کار را سخت و آنها را دلسرد می‌کند درحالیکه نمونه‌های خارجی چنین سخت‌گیری‌هایی ندارند و به نظر می‌رسد که کار برای استورهای غیر ایرانی راحت‌تر از نمونه‌های ایرانی‌ست و همین با رویکرد حمایت از کارآفرینان و محصولات ایرانی مغایرت دارد.

به گفته مدیرعامل مایکت، دستور حذف اپلیکیشن‌ها از سوی ۸ نهاد به استورها ابلاغ می‌شود و اینطور که رحیمیان توضیح می‌دهد، این ابلاغیه‌ها به نحوی جنبه دستوری، تهدیدی دارند و توضیحی درباره دلایل این تصمیمات داده نمی‌شود.

گفتنی‌ست این دستور روز گذشته به مایکت ابلاغ شده و این مارکت اندرویدی باید ظرف یک تا دو روز آینده لیست اپلیکیشن‌های اعلام شده را از پلتفرم خود بردارد چراکه به گفته رحیمیان حذف یک اپ از استور به صورت کامل، از نظر فنی زمان‌بر است و نمی‌توان سریع آن را برداشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • milad kantoori
    milad kantoori | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

    جالبی ان موضوع اینکه استور های ایرانی در خیلی موارد حکم قضایی برای عدم انتشار اپ دریافت می کنند که برخی از اونها رسانه ای می شند، مثلا هیچ توسعه دهنده ای نمی تونه هیچ ابزاری برای تلگرام منتشر و یا آپدیت کنه اونم با دستور مراجع قضایی که رسانه ای نشده و احتمالا بلایی هستش که سر اینستاگرام هم میاد

  • milad kantoori
    milad kantoori | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

    مایکت یکی از جالب ترین استور های کشور هستش!!! برنامه من و تو و انواع و اقسام فیلتر شکن ها رو داره!!!

  • Digik
    Digik | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

    انقدر کارای احمقانه بکنید تا جونتون دراد
    هنوز نمیدونن نمیشه ادم هارو محدود کرد
    اونم چی در بستر اینترنت

  • mohammad2050
    mohammad2050 | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

    وی‌چت توی بازار هست اما توی مایکت حذف شده? ? ? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی