ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رنگ پوست
علمی

منتخب تد: دلیل رنگ پوست متفاوت انسان‌ها چیست؟ [تماشا کنید]

نور خورشیدی که به پوست می تابد در انسان های مختلف اثر متفاوتی دارد. یک فرد ممکن است تنها با چند دقیقه در معرض آفتاب بودن دچار آفتاب سوختگی شود در حالی که دیگری با ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

نور خورشیدی که به پوست می تابد در انسان های مختلف اثر متفاوتی دارد. یک فرد ممکن است تنها با چند دقیقه در معرض آفتاب بودن دچار آفتاب سوختگی شود در حالی که دیگری با ساعت ها قرار گرفتن تحت همان شدت نور خورشید هم به چنین مشکلی دچار نشود. اما چگونه و چرا رنگ پوست ما انسان ها تا متنوع شد؟

دلیل موضوع به سازگار شدن انسان ها باز می گردد و به ملانین، رنگدانه هایی که به پوست و مو رنگ می دهند مرتبط است. این ماده از سلول های پوستی به نام ملانوسیت می آید و دو نوع اولیه دارد: یوملانین که باعث طیف رنگ قهوه ای پوست و موهای سیاه، قهوه ای و طلایی می شود و دیگری فیوملانین که باعث رنگ های قهوه ای مایل به قرمز کک و مک و موی قرمز می شود.

اما رنگ های متفاوت پوست با فرایند تکامل تغییر کرده است. این تغییرات در زمانی در حدود 50 هزار سال پیش آغاز شد؛ زمانی که پیشینیان ما از آفریقا به سمت شمال و به سوی اروپا و آسیا مهاجرت کردند. ویدیوی تد را مشاهده کنید تا بیشتر در این باره بدانید.

می توانید زیر نویس فارسی ویدیو را با کلیک روی گزینه subtitles و انتخاب گزینه «Persian» فعال کنید.

TED
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی