ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۱۰ حقیقت جالب درباره اصوات

شاید اصوات تولید شده توسط تارهای صوتی در مقایسه با عملکرد سایر اندام‌های بدن از دیدگاه عموم، اهمیت چندانی نداشته باشد ولی اجازه دهید به این موضوع اشاره کنیم هر روزه، حداقل برای چند بار ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

شاید اصوات تولید شده توسط تارهای صوتی در مقایسه با عملکرد سایر اندام‌های بدن از دیدگاه عموم، اهمیت چندانی نداشته باشد ولی اجازه دهید به این موضوع اشاره کنیم هر روزه، حداقل برای چند بار هم که شده از تارهای صوتی برای مکالمه با دیگران استفاده می‌کنیم. در حقیقت، این تارهای صوتی و عضلات مربوط به حنجره است که منجر به ایجاد مکالمه با دیگر افراد می‌شود و اگر غیر این بود، انسان عملا به یک موجود منزوی تبدیل می‌شد. در این یادداشت به ۱۰ نکته جالب درباره اصوات می‌پردازیم.

۱۰- دامنه صدا در مرد و زن تفاوت دارد

این موضوع که خانم‌ها نسبت به مردها گوش‌های حساس‌تری دارند، منشا علمی دارد. به طور کلی، دامنه فرکانس مکالمه یک انسان سالم بین ۸۰ تا ۲۶۰ هرتز تعریف می‌شود. دامنه ۸۵ تا ۱۸۰ هرتز به مردان و دامنه ۱۶۵ تا ۲۵۵ هرتز به زن‌ها تعلق دارد.

۹- شنیدن به یک مکالمه، هر دو نیم‌کره را درگیر می‌کند

وقتی فردی در حال مکالمه یا آهنگ خواندن است، مغزش به شدت فعال می‌شود. وقتی شما به یک سخنرانی گوش می‌دهید، نیم‌کره سمت چپ مغزتان، محتوای قابل فهم را پردازش می‌کند. در حالیکه بخش اعظم نیم‌کره سمت راست به جنبه احساسی صدای مورد نظر فکر می‌کند.

۸- سرعت مکالمه بین زبان‌های مختلف تفاوت دارد

زبان‌های مختلف با سرعت‌های متفاوت ادا می‌شوند. بعضی از زبان‌ها مثل انگلیسی و چینی ماندارین با سرعت نسبتا پایین‌تری بیان می‌شوند ولی ما با استفاده از سایر زبان‌ها، با ادای کلمات با سرعت بسیار زیادتر، مفهوم را به فرد مقابل می‌رسانیم. به عبارتی ساده‌تر، اطلاعات بیشتری در هر بخش (سیلابِس) از یک کلمه وجود دارد. بر همین اساس، عبارتی تحت عنوان تراکم ساختاری (grammatical density)  تعریف می‌شود. تراکم ساختاری به این معناست چه مقدار اطلاعات در هر بخش از کلمه وجود دارد. زبان‌هایی مثل اسپانیولی که گوینده سریع صحبت می‌کند، تعداد بخش‌های زیادی با تراکم ساختاری کمتر در هر واژه وجود دارد. زبان انگلیسی معمولا با ۶.۱۹ بخش در ثانیه و زبان اسپانیولی با سرعتی بیشتر و رقمی معادل ۷.۸۲ بخش در ثانیه صحبت می‌شود. در هر صورت هر کدام از این زبان‌ها در مدت زمان ۱ دقیقه، اطلاعات قابل فهمی را به شنونده القا می‌کنند.

۷- وسیع‌ترین محدوده صوتی انسان

وسیع‌ترین محدوده صوتی انسان ۱۰ اکتاو است. تیم استورمز از ایالت میزوری توانست ۱۰ اکتاو را در دامنه ۵- تا ۵+ ثبت کند. این عدد در مقایسه با محدوده صوتی ۵ اکتاو که ماریا کری، خواننده امریکایی دارد، بسیار قابل توجه است.

۶- سال ۱۸۶۰: اولین صدای ضبط شده انسان در طول تاریخ

اولین صدای ضبط شده انسان در سال ۱۸۶۰ ثبت شد. این صدا متعلق به ادوارد لئون اسکات دِمارتینویل از شهر پاریس است. او ۱۰ ثانیه از آهنگ «در مهتاب» (Au Clair de la Lune) را با استفاده فون اتوگراف در نهم آوریل سال ۱۸۶۰ میلادی خواند. فون اتوگراف اولین دستگاه برای ضبط صدا بود و توسط همین فرد اختراع شد. امروزه قابلیت ضبط صدای این دستگاه با سیستم VoIP ادغام شد تا برای اهداف امنیتی و آموزشی بیشتر استفاده شود.

۵- بیست ثانیه؛ مدت زمان استاندارد برای ادای یک صوت

یک مرد سالم و بالغ قادر است تا ۲۰ ثانیه ادای یک صوت را کش دهد. این رقم در زن ۱۵ ثانیه است. هر چقدر «مدت زمان کلی تکلم» کمتر باشد، راندمان دستگاه تنفسی نیز کمتر خواهد بود. در حال حاضر رکورد نگه داشتن صدا متعلق به به ریچارد فینک از نیویورک است. او در سال ۲۰۰۹ میلادی توانسته در مدت زمان ۱ دقیقه و ۴۳ ثانیه یک نت صوتی را ادا کند.

۴- شصت دسیبل، بلندی صدای یک انسان

متوسط صدای اصوات در یک مکالمه معمولی، شصت دسیبل است. البته زمانی ۶۰ دسیبل خواهد بود که گوینده و شنونده نهایت سه متر نسبت به یکدیگر فاصله داشته باشند. یک داد و بیداد تقریبا ۷۵ دسیبل خواهد بود. در حالیکه یک مکالمه با تن صدای آرام، حول و حوش ۳۵ الی ۴۰ دسیبل، صدای خش خشِ برگ درختان تقریبا ۱۰ دسیبل و صدای بلند رادیو تقریبا ۸۰ دسیبل است. هر صوتی که بالای ۱۲۰ دسیبل باشد، باعث تحریک درد در انسان خواهد شد و ۱۲۰ دسیبل، آستانه تحمل صوت در انسان محسوب می‌شود. جالب است بدانید «جیل درِیک» در سال ۲۰۰۰ میلادی توانسته رکورد بلندترین فریاد را با ۱۲۹ دسیبل از آنِ خود کند!

۳- شما قادرید تارهای صوتی‌تان را کنترل کنید

شکل و شمایل و همچنین میزان قدرت تارهای صوتی هر فرد بیشتر به مسائل ژنتیکی بستگی دارد. اما بخشی از این موضوع، بر اساس یادگیری شکل می‌گیرد. شما قادر نیستید وسعت حلق‌تان را به صورت غریزی تغییر دهید. اما می‌توانید ظاهر تار صوتی‌تان را کنترل کنید. در حقیقت خواننده‌ها، به خصوص طرفداران سبک جاز سعی می‌کنند با حفظ ساختار تارهای صوتی در بهترین حالت ممکن، اجراهای خود را به خوبی انجام دهند.

۲- پچ پچ کردن ممنوع!

نجوا و پچ پچ کردن در حقیقت می‌تواند روی صدای‌تان تاثیر منفی بگذارد و به مرور زمان فرد سخت‌تر از حالت معمولی قادر به صحبت خواهد بود. اما چه اتفاقی در زمان پچ پچ کردن برای شما میفتد؟ در حالت معمول تارهای صوتی شما با لرزش، اصوات را تولید می‌کنند. در حالت پچ پچ و نجوا، تارهای صوتی بدون لرزش سعی دارند صدایی را تولید کنند. این رویه معمولا باعث ایجاد تروما و آسیب به حنجره خواهد شد. پس بهتر است تا حد امکان حرف‌های درِ گوشی با دیگران نزنید!

۱- اصوات، سه بخشی هستند

یک صوت معمولا از سه بخش تشکیل می‌شود: ۱) منبع قدرت که هوا است. ۲) منبع لرزش که تارهای صوتی و عضلات حنجره است. ۳) عوامل تشدید کننده یا آمپلی‌فایر که شامل فضاهای مختلفی در نواحی گلو، بینی و دهان است. ریه‌ها جریان و فشار هوا را تولید می‌کنند که منجر به لرزش تارهای صوتی می‌شود. با لرزش، اصوات تولید می‌شود. سپس برای افزایش دامنه صدا، اصوات در مناطق دهانی، بینی و گلو تقویت می‌شوند و به اصطلاح عامیانه، صدا در سر می‌پیچد تا در نهایت از دهان خارج شده و توسط فردی دیگر شنیده می‌شود. جالب نیست؟

Yay
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی