ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نابودی زمین
علمی

نابودی زمین چگونه اتفاق می افتد؟

منظومه شمسی از ابرهای گازی ساخته شد و در ابتدا پیش ستاره ها و پیش سیاره ها در آن شکل گرفتند و بذر آنچه امروز با نام سیاره ها می شناسیم در آن ریخته شد. اما ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

منظومه شمسی از ابرهای گازی ساخته شد و در ابتدا پیش ستاره ها و پیش سیاره ها در آن شکل گرفتند و بذر آنچه امروز با نام سیاره ها می شناسیم در آن ریخته شد. اما اوج تاریخچه منظومه شمسی را میتوان در شکل گیری زمین با همان شکل و شمایل امروزی اش دانست که البته امید می رود مانند روزهای پیدایشش، یگانه گوهر نایاب منظومه شمسی نباشد و دانشمندان در نهایت مانند آن را بیابند. این کره خاکی برای مدتی طولانی به حیات خود ادامه می دهد اما درست مانند هرچیز دیگری در این عالم پایانی دارد. در ادامه این مطلب توضیح می دهیم که نابودی زمین چطور رقم می خورد.

۱۳.۸ میلیارد سال طول کشید تا زمین با شکل و شمایل امروزی اش به وجود بیاید

نابودی زمین

وقتی دو جرم آسمانی در فضا با هم برخورد می کنند در نتیجه آن برخورد اتفاقی ناخوشایند برای یکی از آنها یا هردویشان رخ می دهد. زمین نیز در گذشته بارها دچار سانحه با اجرام آسمانی دیگر شده و انتظار می رود که در آینده نیز به تناوب چنین برخوردهایی را تجربه کند اما احتمال آنکه نتیجه این برخوردها برای زمین مخرب باشد بسیار پایین است و پایان زمین به شیوه ای دیگر رقم می خورد.

حوادث فاجعه بار زیادی انتظار زمین را در سال های آتی می کشند اما پایان زمین به شیوه ای دیگر رقم می خورد

نابودی زمین

بزرگ ترین انفجار حاصل دست بشر توسط بمب Tsar جماهیر شوروی و در سال ۱۹۶۱ میلادی در زمین رخ داد. جنگ هسته ای و آسیبهای ناشی از آن برای محیط زیست یکی از احتمالاتی است که می تواند پایان زندگی بشر را رقم بزند. با این حال اما حتی اگر همه بمب های هسته ای روی زمین هم به یکباره منفجر شوند زمین سرجایش باقی می ماند.

بشر به هیچ طریقی نمی تواند زمین را نابود کند؛ نه از طریق فجایع زیست محیطی و نه جنگ های هسته ای

نابودی زمین
امروز بیشترین اثر گرمایش زمین می تواند جوشش آب اقیانوس ها باشد که آن هم تنها در صورت ورود گدازه یا دیگر مواد بسیار گرم به داخل آنها اتفاق می افتد اما در آینده دور انرژی خورشید کافیست تا این کار را در مقیاس جهانی انجام دهد.

دو میلیارد سال دیگر و با افزایش گرمای خروجی از خورشید آب سطح اقیانوس های سراسر زمین شروع به جوشیدن می کند اما زمین همچنان سرجایش باقی خواهد ماند

نابودی زمین
مجموعه تصاویر شبیه سازی شده ای را در بالا می بنید که ادغام راه شیری با خوشه آندرومدا و نمای زمین بعد از این اتفاق را مشاهده می کنید. این ادغام حدودا ۴ میلیارد سال دیگر رخ خواهد داد و در نتیجه آن یک انفجار عظیم ستاره ای به وقوع می پیوندد که به شکل گیری کهکشانی سرخ، عاری از گاز و بیضوی به نام Milkdromeda منتهی می شود. در واقع آنطور که دانشمندان می گویند یک موجودیت بزرگ و بیضوی آینده و غایت کل کهکشان های منظومه خورشیدی است و با وجود بینهایت ستاره ای که هم اکنون در این کهکشان ها وجود دارند این انفجار بزرگ میان تنها یک تا صد میلیارد ستاره رخ خواهد داد.

چهار میلیارد سال دیگر راه شیری و آندرومدا با هم ادغام می شوند و امواج گرانشی و برخوردهای ستاره ای ناشی از این ادغام به شدت بر زمین اثر می گذارند

نابودی زمین

بعد از حدود ۵ تا ۷ میلیارد سال دیگر خورشید هیدروژن موجود در هسته خود را تخلیه می کند. به این ترتیب فضای داخلی این ستاره کوچک می شود و همجوشی هلیوم رخ می دهد. در این مرحله خورشید ورم می کند، اتمسفر زمین تبخیر می شود و هرآنچه از زمین باقی مانده را تبدیل به زغال می کند. اما با وجود این رویدادهای فاجعه بار هم زمین همچنان یک سیاره باقی می ماند هرچند تفاوتی چشمگیر با شکل امروزی اش خواهد داشت.

بعد از حدود شش میلیارد سال دیگر خورشید متورم می شود و سیاره های عطارد و زهره را می بلعد اما زمین همچنان استوار می ماند

نابودی زمین

با بزرگ تر شدن خورشید این احتمال که زمین توسط آن بلیعیده شود یا فاصله کمی از آن پیدا کند افزایش می یابد که در این صورت قطعا با شدت بالا دچار سوختگی می شود. اما زهره و عطارد تا این اندازه خوش اقبال نخواهند بود و شعاع خورشید آنقدر زیاد خواهد شد که هر دوی آنها را می بلعد اما پیش بینی شده که در آن زمان زمین حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون مایل با خورشید فاصله داشته باشد.

خورشید غول پیکر و سرخ بعد از حدود ۹.۵ میلیارد سال می میرد و زمین همچنان به دور بقایای آن خواهد چرخید

نابودی زمین

وقتی ستاره های کم حجم تر مشابه به خورشید سوخت خود را تمام می کنند لایه های بیرونی خود را به سمت بیرون پرتاب ( به بیانی پوست اندازی می کنند) و نوعی سحابی سیاره نما تشکیل می دهند و همزمان بخش مرکزی این ستاره ها مرتبا کوچک و کوچک تر می شود تا یک کوتوله سفید شکل بگیرد. این سیاره های کوتوله نیز تا مدت های طولانی روشن می مانند و زمان زیادی باید بگذرد تا خاموش شوند. بعد از حدود ۹.۵ میلیارد سال سحابی سیاره نمایی که خورشید تولید می کند احتمالا به کل از بین می رود و تنها سیاره کوتوله آن و دیگر سیارات منظومه شمسی باقی خواهند ماند. در آن زمان اجرام آسمانی به طور کلی از هم متلاشی می شوند و حلقه هایی از گرد و غبار را به بقایای منظومه خورشیدی می افزایند اما این حلقه ها ناپایدار خواهند بود.

بعد از  1015 سال  سیاره کوتوله سفید به جای مانده از خورشید خاموش می شود اما زمین همچنان پابرجا می ماند

نابودی زمین
در بالا مقایسه ای دقیق میان یک سیاره کوتوله سفید (سمت چپ) زمین که نور خورشید را بازتاب می دهد (در میانه) و سیاره کوتوله سیاه رنگ (سمت راست) را مشاهده می کنید. وقتی سیاره های کوتوله سفید آخرین اندوخته انرژی خود را متصاعد کردند به سیاره های کوتوله سیاه بدل می شوند. با این حال اما در مواردی که جرم این سیاره ها زیاد نباشد فشار میان الکترون هایشان آنقدر زیاد خواهد بود که از فروریختن هرچه بیشتر آنها جلوگیری میکند. خورشید نیز بعد از1015 سال به یک سیاره کوتوله سیاه تبدیل می شود.

1019 سال بعد تعاملات گرانشی میان توده های کهکشانی احتمالا منظومه خورشیدی را نابود می کنند

نابودی زمین

وقتی تعداد تعاملات گرانشی میان سیستم های ستاره ای زیاد شد یک ستاره ممکن است آنچنان ضربه عظیمی را از دیگر اجرام دریافت کند که از ساختاری که به آن تعلق دارد به بیرون پرتاب شود. این اتفاقی است که حتی امروز نیز در راه شیری اتفاق می افتد و بعد از این اتفاق، آن ستاره ها دیگر هیچگاه باز نمی گردند. دانشمندان پیش بینی کرده اند که دست کم تا 1019 سال دیگر چنین اتفاقی برای خورشید رخ بدهد و انتظار می رود که پیوند میان زمین و ماه نیز بعد از این اتفاق دستخوش تحول شود.

ادغام های تصادفی، برخوردها یا تعاملاتی گرانشی همگی اتفاقاتی محتمل برای زمین هستند که البته می توانند نتایج دور از ذهنی را به بار بیاورند
نابودی زمین

با مرور زمان پیکره بندی های متمایز یا تعاملات گرانشی خاصی که در اثر عبور توده های عظیم رخ می دهد میتواند به زوال اجرام آسمانی عظیم یا خروجشان از منظومه خورشیدی و سیستم های سیاره ای منتهی شود. در مراحل نخست شکل گیری یک منظومه ستاره ای بسیاری توده ها صرفا در اثر تعاملات گرانشی میان پیش سیاره ها از آنها به بیرون پرتاب می شوند اما در مراحل انتهایی صرفا به واسطه برخوردهای تصادفی است که این اتفاق رخ می دهد.

نابودی زمین زمانی رخ می دهد که مدار آن به خاطر امواج گرانشی نابود گردد

نابودی زمین

بعد از آنکه خورشید به یک سیاره کوتوله سیاه رنگ تبدیل شد اگر زمین به واسط برخورد با اجرام دیگر از منظومه خارج نشود عاقبت به واسطه پرتوهای گرانشی در حرکتی مارپیچ توسط خورشید بلیعده می شود.

بعد از حدود 1025 سال زمین توسط بقایای سیاره های کوتوله سیاه بلیعده می شود

نابودی زمین
وقتی مدار حرکت اجرام آسمانی به توده های دیگر نزدیک می شود (مثلا سیاره های کوتوله سفید) امواج گرانشی آنها را وادار می کند تا با سرعت بیشتری به شکل مارپیچ حول خود بچرخند و نیروی ناشی از این امواج نیز جرم آسمانی یاد شده را از هم می درد و به حلقه یا صفحه ای از غبار بدل می کند. این درواقع همان نابودی زمین خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۲۳ فروردین ۱۳۹۸

    یا خدای بزرگ چی میشه آخرش

  • پوریا ماندگار
    پوریا ماندگار | ۲۰ فروردین ۱۳۹۸

    یه روزی هم خواهد آمد که کل کیهان و جهان نابود خواهد شد ، پس بشر هرکاری که بکند نمیتواند در این جهان جاویدان باشد.

مطالب پیشنهادی