ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل و کوالکام
تکنولوژی

اپل و کوالکام در اقدامی عجیب به دعواهای حقوقی چندساله پایان دادند

اپل و کوالکام در اقدامی غیرمنتظره توافق کردند به تمامی دعواهای حقوقی خود که آنها را در سراسر دنیا مقابل یکدیگر قرار داده است خاتمه دهند. به عنوان بخشی از این توافق اپل متعهد می ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۰

اپل و کوالکام در اقدامی غیرمنتظره توافق کردند به تمامی دعواهای حقوقی خود که آنها را در سراسر دنیا مقابل یکدیگر قرار داده است خاتمه دهند.

به عنوان بخشی از این توافق اپل متعهد می شود که مقدار نامعلومی پول را به این شرکت بپردازد. اپل و کوالکام روز گذشته توافق کردند که به مدت شش سال با یکدیگر همکاری داشته باشند و این همکاری شاید برای دو سال دیگر نیز ادامه پیدا کند. کوالکام نیز به عنوان طرف مقابل این دعوا متعهد می شود که قطعات مورد نیاز اپل را برای این چند سال تامین کند و این یعنی مودم های کوالکام بار دیگر به آیفون می آیند.

گفتنی است در دو سال گذشته اپل و کوالکام برسر اقدامات کوالکام در رابطه با ارائه حق امتیاز استفاده از پتنت هایش با یکدیگر اختلاف داشتند و اپل همواره مدعی بود که این شرکت مبالغ غیرمنصفانه ای را برای قطعات ضروری آیفون ها طلب می کند و از جایگاه خود به عنوان تامین کننده اصلی مودم های موبایل سوءاستفاده کرده و به همین واسطه این مبالغ را از مشتریانش درخواست میکند.

اما کوالکام نیز از داد و ستد خود با اپل و البته دیگر شرکت های سازنده موبایل بسیار منتفع می شد و یکی از منابع درآمد آن ارائه حق امتیاز استفاده از پتنت هایش بود که بخش اعظمی از سود آن را تامین می کرد.

اپل همواره کوالکام را به انحصار طلبی و سوء استفاده از جایگاهش متهم می کرد

پرونده شکایت اپل از کوالکام از ژانویه سال ۲۰۱۷ به جریان افتاد و دو شرکت قرار بود که همین هفته مقابل یکدیگر در دادگاه حاضر شوند. در حالی که وکلای دو شرکت خود را برای ارائه مستندات به دادگاه آماده می کردند، خبر توافق آنها منتشر شد.

جالب است بدانید که نهادهای قانونی سراسر دنیا کوالکام را به خاطر رفتارهای غیرعادلانه اش در فروش مجوز استفاده از پتنت ها و همچنین اقدامات سلطه جویانه اش بر بازار تحت پیگرد قانونی قرار داده اند. در ایالات متحده آمریکا این شرکت همچنان منتظر نظر نهایی کمیسیون تجارت دولت مرکزی است که پرونده شکایت آن چند روز قبل از اپل در دادگاه گشوده شده بود. این شرکت تاکنون صدها میلیون دلار بابت این اقدامات خود جریمه شده و به همین خاطر بسیاری بر این باور بودند که اپل دست بالاتر را در دعواهای حقوقی دارد.

اما در ماه های اخیر کوالکام توانست فشار را بر اپل افزایش دهد. این شرکت موفق شد ممنوعیت فروش آیفون در آلمان و چین را به خاطر استفاده بدون مجوز اپل از پتنت هایش عملیاتی کند و حتی برنده پرونده ای شود که بابت چند مورد از پتنت هایش در آمریکا علیه اپل باز کرده بود. اگر این پیروزی ها برای کوالکام ادامه می یافت آنگاه هزینه استفاده اپل از پتنت هایش به میزان چشمگیری بالا می رفت.

حالا این توافق می تواند به معنای از سر گرفتن روابط تجاری میان این دو شرکت باشد. بد نیست بدانید که این اواخر و با بالا گرفتن اختلافات میان اپل و کوالکام سازنده آیفون به صورت انحصاری مودم های مورد نیازش را از اینتل تامین می کرد چراکه نمی توانست با کوالکام به توافق برسد و حالا به نظر می آید که با حل و فصل اختلافات بار دیگر شاهد استفاده از قطعات کوالکام در آیفون های جدید باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۸ فروردین ۱۳۹۸

    آفرین. این درسته. این اختلاف فقط به نفع تولیدکننده های چینی تمام میشد. نگذارید چینی ها قدرت بگیرن.

مطالب پیشنهادی