ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شکست حقوقی اپل از سواچ بر سر شعار مشهور استیو جابز

شرکت های اپل و سواچ تا کنون چند بار به صورت حقوقی و در کشورهای مختلف با یکدیگر درگیر شده اند که در یکی از آخرین موارد، حدود سه هفته پیش دادگاهی در سوئیس درخواست ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

شرکت های اپل و سواچ تا کنون چند بار به صورت حقوقی و در کشورهای مختلف با یکدیگر درگیر شده اند که در یکی از آخرین موارد، حدود سه هفته پیش دادگاهی در سوئیس درخواست شرکت آمریکایی مبنی بر جریمه ساعت ساز سوئیسی برای استفاده از شعار «Tick Different» (متفاوت تیک تاک کن) که مشابه شعار «Think Different» (متفاوت فکر کن) اپل است را رد کرد و نخستین شکست حقوقی کمپانی ساکن کوپرتینو در برابر سواچ را رقم زد.

حالا خبرگزاری صبح سیدنی استرالیا از نتیجه شکایت جدید اپل در این کشور خبر داده و اظهار داشته که شرکت مذکور بار دیگر نتوانسته در برابر سوئیسی ها کاری از پیش ببرد.

استفاده پراکنده از یک عبارت با مفهوم عام حقی برای استفاده کننده ایجاد نمی‌کند

بر اساس گزارشات موجود، اپل این بار در جلسه رسیدگی به شکایت در یکی از دفاتر ثبت علائم تجاری استرالیا، مدعی شده که شرکت سواچ حق ندارد از عبارت «one more thing» (یه چیز دیگه) در تبلیغات خود استفاده کند؛ چرا که این عبارتی است که اپل معمولاً در مراسم رونمایی از محصولات جدید خود برای معرفی یک دیوایس تازه در انتهای برنامه مورد استفاده قرار می دهد.

بد نیست بدانید که عبارت مورد اشاره نخستین بار توسط استیو جابز استفاده شد و بین سال های 1998 تا 2011، همواره توسط او در مراسم های مختلف به کار گرفته می شد. استیو جابز معمولاً سخنرانی خود را در ظاهر به پایان می رساند و در لحظه آخر، با گفتن عبارت «one more thing» یک محصول جدید را معرفی می کرد.

عبارت مذکور برای رونمایی از آیپاد مینی، آیپاد شافل، مک بوک پرو، اپل TV و FaceTime توسط جابز مورد استفاده قرار گرفته و پس از وی نیز تیم کوک برای معرفی محصولات مختلفی از جمله اپل واچ در سال 2014 از آن بهره برده است.

با این وجود آدریان ریچاردز مأمور اداره ثبت علائم تجاری استرالیا و مسئول رسیدگی به پرونده، با عنوان این موضوع که عبارت «one more thing» برای اشاره به هیچ محصول خاصی مورد استفاده قرار نگرفته و صرفاً با همان مفهوم عام به کار گرفته شده، شکایت اپل را نپذیرفته و شرکت آمریکایی را به پرداخت هزینه های تیم حقوقی سواچ محکوم کرده است.

سواچ
تکیه کلام ستوان کلمبو

از طرفی کمپانی سوئیسی نیز اظهار داشته که استفاده از عبارت مورد بحث در تبلیغات ساعت های سواچ برگرفته از تکیه کلام کاراکتر اصلی سریال محبوب «ستوان کلمبو» بوده و ارتباطی با مراسم های اپل ندارد.

گفتنی است بر اساس قوانین جاری در زمینه ثبت علائم تجاری، استفاده پراکنده از یک عبارت با مفهوم عام حقی برای استفاده کننده ایجاد نکرده و نمی توان صرفاً با استناد به استفاده مکرر از یک عبارت، آن را به نام شرکت خاصی ثبت کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    اپل گاهي غير منصف ميشه و جر زن! ديگه حالا اون عبارت كه سند نخورده به اسمتون....

    يك سري ام رفته بود ميخواسته بود اسم "اپ استور" رو پتنت كنه!! كه بقيه ازجمله گوگل و مايكروسافت اعتراض كردن اين اسم عموميه و نبايد پتنت اش كرد...

  • sadeq
    sadeq | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    پس ماهم بگیم علی برکت الله مشکلی نداره؟

    • noisymind
      noisymind | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

      علی برکت ا... پتنت ریاست محترم جمهور هست و یعنی اینکه دهنتون سرویسه!!!!

    • مجید
      مجید | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

      روباه بنفش؟!

مطالب پیشنهادی