ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقص ایمنی مرکب شدید
علمی

درمان بیماری مرگبار «پسر حبابی» با استفاده از ویروس HIV

دانشمندان به روشی برای درمان کودکان مبتلا به بیماری «پسر حبابی» دست پیدا کرده اند که بدون سیستم ایمنی به دنیا می آیند. [digipullqoute place="left"]این کودکان در صورت درمان نشدن تا ۲ سالگی زنده می ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

دانشمندان به روشی برای درمان کودکان مبتلا به بیماری «پسر حبابی» دست پیدا کرده اند که بدون سیستم ایمنی به دنیا می آیند.

این کودکان در صورت درمان نشدن تا ۲ سالگی زنده می مانند

این بیماری باعث می شود که نوزاد بدون سیستم ایمنی طبیعی به دنیا آمده و در یک محفظه ایزوله عاری از هرگونه میکروب نگهداری شود چرا که حتی یک سرما خوردگی ساده هم می تواند آنها را به کام مرگ بکشاند. حالا اما محققان بیمارستان «سنت جود» ممفیس از درمان هشت کودک مبتلا به این بیماری با استفاده از ویروس بیماری ایدز خبر داده اند.

تمامی این کودکان به « نقص ایمنی مرکب شدید وابسته به ایکس » (SCID-X1) مبتلا بوده اند اما پس از درمان قادر به زندگی عادی هستند و حالا بدن آنها برای اولین بار قادر به تولید سلول های سفید T، B و کشنده های طبیعی (NK) است.

محققان در این پروژه ژن های لازم برای اصلاح DNA کودکان را در آزمایشگاه ایجاد کرده و سپس آنرا در قالب ویروس های HIV تضعیف شده به بیماران تزریق کرده اند. از آنجا که این ویروس ها قادر به در اختیار گرفتن DNA و گسترش آن در سراسر بدن هستند، ژن های درمان شده هم افزایش پیدا کرده و در نهایت سیستم ایمنی بدن فعال شده است.

نقص ایمنی مرکب شدید
«گائل جیزس»، یکی از هشت کودک درمان شده

پس از تحویل ژن های درمانی به مقصد، ویروس های HIV در خون بیماران مبتلا به نقص ایمنی مرکب شدید به صورت خودکار نابود شده اند.

از هر ۲۰۰ هزار کودک یک نفر با بیماری پسر حبابی متولد می شود. این کودکان بدون درمان مذکور حداکثر تا دو سالگی زنده می ماند چرا که بدن آنها توانایی مقابله با ساده ترین عفونت ها را هم ندارد.

متخصصان بیمارستان سنت جود دستاورد خود را نخستین درمان برای کودکان مبتلا به SCID-X1 عنوان کرده اند اما دائمی بودن کارایی این روش تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    انگار ساندیسیا نیومدن نظر بدن ، در مورد همه چی هم چپکی نظر میدن آخه

  • Amirhossein Yousefnejad
    Amirhossein Yousefnejad | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    چه جالب هیچ وقت فکر نمیکردم ایدزم روزی کمکی به درمان یه بیماری بکنه

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

    اگر بتونه حتي از 2 سال به 4 سال هم اميد به زندگي شونو افزايش بده باز هم يك موفقيت محسوب ميشه..

    اگر به بزرگسالي برسونه حتي عوارضي هم نشون بده ، باز هم فكر ميكنم در برابر عمر دو سال ، كاملا برتري داره!

    چيزي كه علم رو شگفت انگيز ميكنه همينه:

    جواب ميده....

    • داش غلام
      داش غلام | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

      دقیقا، برخلاف خرافات و آقایون

    • AZjaguar
      AZjaguar | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

      هیچ وقت نفهمیدم چرا بزور داریم با انتخاب طبیعی مقابله میکنیم و جمعیت بشر رو افزایش میدیم

      • محمد اسحاقی
        محمد اسحاقی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

        چون ما انسانیم :)

        • AZjaguar
          AZjaguar | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

          دوستان فکر میکنم کمی سطحی به نظرم نگاه کردین. انسان هنوز انقدر باهوش نشده و پیشرفت نکرده تا جلوی افزایش بی رویه جمعیت رو بگیره. اینکه ما اجازه بدیم تا افرادی که نمیتونن زندگی کنن رو زنده نگه داریم نه برای اون شخص مفید هست(چون نمیتونه هیچ وقت عادی بشه) نه برای توسعه ی ژن بشر مفید هست و نه برای محیط زیست/ شما از کجا میدونی من مریض میشم میرم دکتر؟
          شما از کجا میدونی ویروس های مرگباری توسط بشر ساخته نمیشه؟
          من اگه قرار باشه با یک بیماری بمیرم هیچ وقت این ظلم رو به بشریت نمیکنم که ژن ضعیفم رو انتقال بدم و با افتخار میمیرم و به انتخاب طبیعی احترام میذارم.

          • Ali
            Ali | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

            انتخاب طبیعی یعنی ادمایی با افکار عجیب و غریب که تا حالا یک کتاب رو درست نخوندن تصمیم میگرن دیگه زاد و ولد نداشته باشن،شما هم بهتره کتاب واقعیت که توی پادکست بی پلاس معرفی شده رو بخونی،قطعا دیدگاهت تغییر خواهد کرد اگر که دنبال تغییر باشی ...

          • AZjaguar
            AZjaguar | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

            ما فرض رو بر این میگیریم من کتابی نخونده ام و شما صد ها کتاب خوندین که جهت ذهن نویسندش مخالف جهت تفکر بنده هست و شما هم فرض رو بر این بگیر که من صد ها کتاب خوندم که جهت گیری ذهنم رو به سمتی برده که مخالف کتابی که خوندین باشه/ همانطور که در مقالات مختلف ضد و نقیض هایی پیدا میشه ممکنه در نظرات و نگاه افراد به زندگی هم تفاوت هایی وجود داشته باشه و اینجا بخش نظرات هست و تعداد کتاب هایی که خوندین شعورتون رو مشخص نمیکنه. همین که جفتمون این مقاله رو خوندیم نشون میده که جفتمون دنبال علم هستیم ولی همه ی چیز هایی که در لحظه میتونن سودمند باشن یقینا در طولانی مدت سودمند نخواهند بود

          • Ali
            Ali | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

            باش

        • AZjaguar
          AZjaguar | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

          ما انسانیم ولی عمل به غرایض حیوانیمون مثل جاودانگی و زاد و ولد به کمک هوش کمی بیشترمون نسبت به بقیه حیوانات مارو به جای خوبی نمیرسونه

          • nexaen
            nexaen | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

            همینکه شما تا این سن رسیدی که میتونی بخونی و بنویسی یعنی در گذشته و بچگیت رفتی دکتر و واکسن های لازم رو زدی که بتونی فلج نشی و بیماری های واگیردار دیگه نگیری. همیکنه همه ی ما انسان ها زنده هستیم نتیجه استفاده از دستاورد های پزشکی و علمیه و اینکه تو جامعه ای زندگی میکنیم که اطرافیان واکسن زدن و همین جلوی شیوع بیماری های واگیردار رو میگیره. اگه قرار بود به انتخاب های طبیعی احترام بزاریم، بیشتر تا انسان ها تا قبل از 50 سالگی میمردن و جمعیت انسان ها شاید صد ها برابر کمتر بود و به همون نسبت امکانات و پیشرفت ها کمتر بود. چرا؟ چون انسان در اونصورت درگیر مشکلاتی مثل محافظت خود و خانواده در مقابل حمله ی ویروس ها و میکروب های مختلف بودن و به دلایل مختلف میمردن.پیشرفت تکنولوژی رو نگاه کن. از زمانی شدت گرفت که پیشرفت های پزشکی زیاد شد و مردم دغدغه و مرگ و میر کمتری در زمینه ی سلامت داشتن.

          • AZjaguar
            AZjaguar | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

            شما یقین داری اگه من واکسن نمیزدم فلج میشدم و هپاتیت میگرفتم یا ....؟ شما یقین داری این ویروس ها خودشون بوجود اومدن؟
            آیا شما موافق نیستی این کار بر هم زدن نظم طبیعته؟
            من نظرم این بوده و اعلام کردم که اگر لایق نبودم حاضر بودم بمیرم. (این نظر من هست و خب شما تو دلتون بگین خب بمیر!)
            شما میدونین درصد زایمان طبیعی چقدر هست؟
            میدونی چند درصد افراد به غذای سالم دسترسی دارن؟
            میدونی چند نفر شیر مادر میخورن؟
            میدونی چند نفر تشنه هستن حتی؟
            به نظرم سرمایه گذاری روی برخی علوم چیزی جز سود برای توسعه دهنده ی اون علم نداره. من با تمام ژانر های علم مخالف نیستم قطعا!
            فقط امیدوارم علومی هم توسعه پیدا کنه که بتونه با برهم نزدن نظم طبیعت سودمند باشه برای بشر.
            ما چیزی تا نابودی زمین فاصله نداریم/افزایش جمعیت میتونه باعث بشه که افراد بیشتری بوجود بیان تا بتونن برای جلوگیری از نابودی زمین تفکری اراءه بدن از طرفی احتمالا اینکه زمین زودتر به حالت برگذشت ناپذیرش برسه رو هم میبره بالا.(پس افزایش جمعیت سودیست بسی بیهوده! البته نه برای کسانی که از افزایش جمعیت سود میبرند!)

          • nexaen
            nexaen | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

            شما باید اول مشخص کنی منظورت از طبیعت و طبیعی چیه؟ آیا شستن دست و رو و استفاده از صابون و مواد شوینده طبیعیه؟ یا دخالت انسان محسوب میشه؟ و میگی انسان با شستن دست و رو و استفاده از صابون چون میکروب ها رو میشوره و میکروب طبیعیه پس این کار اشتباهه. باید مشخص کنی مرز بین این کار ها کجاست؟ آیا از بین بردن و یا مقابله با میکروب ها کار غیرطبیعیه از نظر شما؟ وقتی گرگ بهت حمله میکنه هم وای میستی نگاه میکنی؟ نه - مقابله میکنی برای زنده موندن (اگه اشتباه فرض کردم بهم بگو)؛ اینجا هم در مقابله با میکروب ها یا هرچیزی که سلامتی انسان رو به خطر بندازه مقابله میکنیم. شما دو تا موضوع رو به نظرم قاطی کردی. حفاظت انسان از خودش و حفظ سلامت یک موضوعه، مدیریت رشد جمعیت یه موضوع دیگه. به دلیل کم کردن جمعیت نمیتونی سطح سلامت رو پایین بیاری که جمعیت کم بشه. درضمن به یاد داشته باش که کارهایی که ما انسان ها میکنیم هم طبیعیه. یعنی بخشی از طبیعت محسوب میشه چون ما ناشی از همین شرایط طبیعی و فیزیکی هستیم.

          • AZjaguar
            AZjaguar | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

            1-ما میکروب های گوناگونی داریم شستن دست و صورت میتونه با آب خالی هم صورت بگیره همچنین غدد برون ریز بدن خوب بلده با میکروب ها مقابله کنه و تعادل رو بین میکروب های مفید و غیر مفید حفظ کنه/ همچنین غرایزی در انسان نهفته شده که باز هم باعث میشه با زخمی شدن و ... از ورود میکروب تا حدی جلوگیری بشه و سد دفاعی بدن قوی تر از چیزی هست که تصور میکنین/ همچنین درصورت مواجهه ی بدن هر جانوری با میکروب لنفوسیت تی خاطره بوجود میاد تا بدن واکسینه بشه. پس تا حدودی نشستن بیش از حد دست و صورت میتونه مفید هم باشه(باز هم مقالات ضد و نقیض وجود داره)(ضمن این که دقت کن طی توسعه ی تمدن ها نیاز ها چجوری بوجود میاد و برای بوجود آوردن و القای این نیاز ها چه مقالاتی منتشر میشه و ...) من هیچ وقت تو قلمرو یک گرگ نمیرم در صورتی میرم که قدرت مقابله با حمله ی احتمالی رو داشته باشم. و گرگ هم مثل من از خودش محافظت میکنه در برابر حمله(درسته من و گرگ تفاوت داریم شما تفاوت من و گرگ رو در چی دیدین که این مثال رو آوردین؟)
            ژن چیزی نیست که بتونه ترمیم بشه حداقل الان اینطوره/ این افراد هم اومدن توالی تولید خط دفاعی داخلی رو وصل کردن به توالی اچ آی وی/ آیا وقتی قراره این توالی ترجمه بشه و pr ساخته بشه توالی خود اچ آی وی ترجمه نمیشه؟! از کجا معلوم خطرات دیگه ای رو نداشته باشه برای این کودک؟
            تمام حرف من اینه که اگه قراره کار درستی در زمینه ی ژنتیک انجام بشه اول از خطرات احتمالی قبلش آگاهی صورت بگیره(همین الان گیاهانی که ترانژنیک هستن گسترششون غیر قابل کنترل هست و این میشه تغییر محیط زیست/ مرز واقعا مشخصه رفیق)

          • AZjaguar
            AZjaguar | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

            در این عکس بصورت خیلی ساده توضیح داده شده! آیا گفته این قطعه ی DNA به همراه قطعاتی از DNA ویروس به ژنوم انسان میچسبه یا صرفا اومدن از اینتگراز استفاده کردن و این توالی رو چسبوندن؟ گفته الحاق میشه به ویروس! به کجای ویروس؟ اصطلاح الکی حرف نزن هم فکر نکنم مودبانه باشه/ آیا مقاله منتشر کردن؟

          • nexaen
            nexaen | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

            بله مقاله منتشر کردن. مقاله اینجاست:https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1815408
            از اینجا هم میتونی ببینی: https://www.nimasa.net/my_disk/Articles/nejmoa1815408.pdf

            همین جمله تو مقاله کافیه که خیال خیلیا رو راحت کنه:
            The protocol was approved by the Food and
            Drug Administration and by the institutional
            review boards at St. Jude Children’s Research
            Hospital and the University of California, San
            Francisco (UCSF) Benioff Children’s Hospital.

            البته شما میتونی بهش شک کنی و این روش رو ناایمن بدونی، و میتونی یه مقاله بدی بیرون و دلایلت رو توضیح بدی. تو محیط علمی اگه تونستی ثابت کنی و کسانی که تو این زمینه صاحب نظر هستن رو قانع کنی، میتونی بقیه رو هم قانع کنی. شاید هم حق با شما باشه و چند وقت دیگه متوجه بشن این روش نیاز به کار بیشتر داره.

          • AZjaguar
            AZjaguar | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

            مچکرم(برای تشکر لایک شد :)) )(از وکتور استفاده شده)

      • emi_raz
        emi_raz | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

        چرا نمی فهمم وقتی مریض میشی میری دکتر؟

مطالب پیشنهادی