ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Euphonia
تکنولوژی

پروژه Euphonia گوگل به کمک افراد مبتلا به مشکلات تکلم می‌شتابد

دستیارهای صوتی این روزها به یکی از اجزای جدایی ناپذیر گجت‌های هوشمند تبدیل شده‌اند و روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما هستند افرادی هم که به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۰

دستیارهای صوتی این روزها به یکی از اجزای جدایی ناپذیر گجت‌های هوشمند تبدیل شده‌اند و روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما هستند افرادی هم که به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی همچون ام اس و ALS که بر تکلم اثر می‌گذارند، قادر به استفاده از مزایای این دستیارها نیستند.

گوگل با پروژه Euphonia می‌خواهد دسترسی به تکنولوژی‌های تشخیص صدا را برای افراد معلول یا بیمار آسان‌تر سازد. غول موتورهای جستجو در مراسم I/O 2019 اعلام کرد که برای رسیدن به این هدف تحقیقات گسترده‌ای به عمل آورده و تا امروز با افراد داوطلب و چندین نهاد غیرانتفاعی نیز همکاری کرده است.

محور تمرکز پروژه Euphonia، جمع‌آوری دیتاهای صوتی در سطح گسترده از افرادیست که در تکلم مشکل دارند. این موضوع می‌تواند یکی از بزرگترین مشکلات دستیارهای صوتی (از جمله گوگل اسیستنت) را برطرف سازد که فقط برای تشخیص صدای افراد سالم طراحی شده‌اند و توانایی تشخیص صدای افراد بیمار یا معلول را ندارند.

Euphonia

گوگل در راستای تشخیص صدای اقلیت دارای مشکلات تکلمی، از آنان می‌خواهد که نمونه‌ صدایی از خود ضبط کرده و به واحد تحقیقات این شرکت ارسال کنند. در این صورت گوگل با آنالیز صداهای دریافتی، الگوریتم‌های تشخیص صدای گوگل اسیستنت را برای تشخیص صدای افراد معلول یا بیمار به‌روزرسانی خواهد کرد.

همچنین گوگل افراد دارای مشکلات حرکتی را هم فراموش نکرده و مشغول کار روی سیستم‌‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعیست که می‌توانند انواع ژست و حالات چهره افراد معلول را هم تشخیص بدهند. در این صورت حتی افرادی که اصلا قادر به حرف زدن نیستند هم می‌توانند از فرمان‌های گوگل اسیستنت (مثل روشن و خاموش کردن چراغ خانه و ...) بهره ببرند.

همچنین گوگل در مراسم I/O از نمونه اولیه یک اپلیکیشن به نام Live Relay هم رونمایی کرد که می‌تواند با بهره‌گیری از ویژگی‌هایی همچون تشخیص صدای دیوایس و قابلیت تبدیل متن به گفتار، به افراد ناتوان در برقراری یک مکالمه تلفنی یاری برساند.

به گفته گوگل اپلیکیشن Live Relay هنوز در مراحل اولیه توسعه و در فاز «تحقیقات» به سر می‌برد، بنابراین هنوز زود است که تاریخ انتشاری برای آن اعلام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی