ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی تویوتا سوپرا 2020؛ وحشی در پیست، سر به زیر و آرام در جاده

اوایل امسال بود که تویوتا پس از 17 سال، نسل پنجم سوپرا را معرفی کرد. این نسل از تویوتا سوپرا با همکاری ب ام و توسعه یافته و پلتفرمی مشترک با Z4 دارد، به همین ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

اوایل امسال بود که تویوتا پس از 17 سال، نسل پنجم سوپرا را معرفی کرد. این نسل از تویوتا سوپرا با همکاری ب ام و توسعه یافته و پلتفرمی مشترک با Z4 دارد، به همین جهت انتظارات از آن بالا بوده و علاقه مندان حساب ویژه ای روی توانایی های فنی آن باز کرده اند.

کوپه جدید تویوتا اولین محصولی است که بدون توجه به فاکتور مصرف سوخت ساخته شده و به نوعی سریع ترین مدل خیابانی مزین به نشان این کمپانی محسوب می شود. این خودرو باید به مصاف رقیبی قدرتمند مثل پورشه 718 کیمن برود.

تویوتا سوپرا

پس از 21 سال غیبت در بازار ایالات متحده، فروش تویوتا سوپرای جدید از تابستان امسال در این کشور آغاز می شود. پیش از عرضه این مدل، شرکت تویوتا فرصتی را برای نشریات فراهم کرده تا با بررسی سوپرا، مخاطبین خود را با نقاط قوت و ضعف آن آشنا کنند. آنچه می خوانید نتیجه یافته های یکی از این نشریات در نخستین مواجهه با سوپرا 2020 است.

2020-toyota-supra-first-drive (4)

مدلی کاملا جدید اما با ریشه هایی در گذشته

احیای یک مدل نمادین اصلا کار ساده ای نیست، اما تویوتا توانسته با در پیش گرفتن سیری تکاملی، سوپرا را به نیاکان خود به ویژه نسل چهارم که در سال 1993 معرفی شد، متصل کند.

به لحاظ ظاهری تویوتا سوپرا شباهت های زیادی با کانسپت FT-1 داشته و المان هایی مثل دو برآمدگی کوچک روی سقف و چیدمان نمای روبرو را از این مفهومی به امانت گرفته است. در نمای جانبی گلگیرهای متورم، ورودی های هوا و رکاب جانبی و همچنین تیغه های تثبیت کننده موجود روی اسپویلر جلو از وجوه مشترک این دو هستند.

toyota-ft-1-concept

شباهت های سوپرا و کانسپت FT-1 در نمای عقب نیز کاملا محسوس است، هر چند در نسخه تولیدی خبری از باله متحرک نبوده و در مکان خروجی اگزوزها نیز بازنگری شده است.

2020-toyota-supra-first-drive (16)

toyota-ft-1-concept-2

کابینی بر گرفته از محصولات ب ام و

اگر چه تویوتا سوپرا 2020 از بدنه ای متمایز برخوردار است، اما در داخل کابین وضعیت به شکل دیگری بوده و گویی با مدلی از ب ام و طرف هستید. از مهم ترین مواردی که باعث رقم خوردن چنین تجربه ای می شوند، می توان به شکل پدال های پشت فرمان، دسته دنده، دکمه گردان و نمایشگر ایستاده 6.5 یا 8.8 اینچی سیستم اینفوتینمنت اشاره کرد.

2020-toyota-supra-first-drive (27)

شاید این مساله چندان به مذاق طرفداران متعصب خوش نیاید، اما وجود صندلی های اسپرت برقی 14 جهته با پوشش چرم یا آلکانتارا، نمایشگر دیجیتال 8.8 اینچی پشت فرمان، تریم های فیبر کربنی، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه ای، آینه عقب تارشونده خودکار، سیستم صوتی مجهز به 10 اسپیکر، پوشش چرمی فرمان و پدال های تعویض دنده احتمالا نظر آنها را عوض خواهد کرد.

2020-toyota-supra-first-drive (33)

این در حالی است که نسخه 3.0 Premium از امکانات و تجهیزات بیشتری مثل صندلی های گرم شونده، شارژر بی سیم مخصوص تلفن های همراه هوشمند و سیستم صوتی JBL با 12 اسپیکر بهره می برد. علاوه بر این خریداران این نسخه امکان انتخاب سیستم نمایشگر سر بالای رنگی (هداپ دیسپلی)، اپل کارپلی بی سیم و نمایشگر 8.8 اینچی به همراه مسیریاب را خواهند داشت.

2020-toyota-supra-first-drive (28)

نکته مهم در رابطه با کابین تویوتا سوپرا اینکه فضا برای سر و پای سرنشینان بسیار زیاده بوده و صندلی های آن هم در جاده و هم در پیست راحت و مناسب هستند؛ همچنین تویوتا توجه زیادی به جزئیات داشته و همه چیز با کیفیت احساس می شود. برخلاف کابین، صندوق عقب حجم کمی دارد و می توان تنها چند کوله پشتی و کیف را در آن حمل کرد.

9e0e00f4-2020-toyota-gr-supra-34

بازگشت موتور 6 سیلندر خطی

تویوتا سوپرا در ابتدا با یک موتور 3 لیتری خطی شش سیلندر راهی بازار ایالات متحده خواهد شد. این موتور توسط ب ام و توسعه یافته و می تواند 335 اسب بخار قدرت و 494 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

2020-toyota-supra-first-drive (32)

تویوتا وظیفه انتقال نیرو را بر عهده یک گیربکس هشت سرعته ساخت ZF گذاشته است. این گیربکس از طریق دیفرانسیل فعال چرخ های محور عقب را به حرکت وادار می کند. به گفته تویوتا این گیربکس قادر است آنچه را که در حال رخ دادن است، "حس" نموده و در صورت نیاز با قفل صد در صدی پاسخ دهد.

2020-toyota-supra-first-drive (8)

با تکیه بر این قوای محرکه تویوتا سوپرا قادر است در عرض 4.1 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت برساند. جالب اینکه طبق روال مرسوم در بین خودروسازان آلمانی، نهایت سرعت این خودروی دو رگه در 155 مایل (250 کیلومتر) در ساعت محدود شده است.

2020-toyota-supra-first-drive (8)

اگر چه موتور سوپرا با ب ام و Z4 M40i یکسان است، اما رودستر ژرمن ها با 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور در وضعیت بهتری قرار دارد. با وجود این سوپرا کاملا سرزنده و چابک احساس شده و طیف گسترده ای از مالکین را راضی نگه خواهد داشت.

هر چند خبری از گیربکس دوکلاچه در کوپه اسپرت ژاپنی ها نیست، اما نمونه هشت سرعت موجود عملکرد سریع و به موقعی داشته و هنگام رانندگی در پیست راضی کننده ظاهر می شود. این گیربکس در رانندگی های معمولی در خیابان ها و جاده ها نرم و روان عمل می کند.

2020-toyota-supra-first-drive (10)

همانطور که اشاره کردیم، مهندسین تویوتا در طول مراحل توسعه، هیچ توجهی به فاکتور مصرف سوخت نداشته اند، با این حال سوپرا تشنه بنزین نبوده و در شهر، جاده و به طور ترکیبی به ترتیب 9.8، 7.5 و 9 لیتر مصرف می کند. مساله مهم اینکه باک این خودرو باید با بنزین سوپر که گران تر است، پر شود.

2020-toyota-supra-first-drive (7)

برای رانندگی با سوپرا سه حالت تعریف شده که عبارتند از نرمال، اسپرت و اسپرت شخصی (Sport Individual). انتخاب حالت اسپرت باعث تغییرات زیر در رفتار خودرو می شود:

  • واکنش های سریع به فشرده شدن پدال گاز
  • سنگین تر شدن فرمان
  • تعویض دنده های سریع تر
  • افزایش صدای اگزوز
  • واکنش های خشن تر دیفرانسیل فعال

تغییرات فوق ملموس بوده و راننده می تواند بسته به علاقه خود شدت هر یک از آنها را در حالت اسپرت شخصی تنظیم کند.

تویوتا سوپرا سه حالت مختلف را نیز برای سیستم کنترل پایداری دارد. این حالت ها نرمال، ترکشن (Traction) و VSC Off نامگذاری شده اند. در حالت نرمال سیستم کنترل پایداری کاملا درگیر است، در حالت ترکشن اجازه تجربه هیجان به راننده داده شده و در حالت VSC Off هم با خاموش شدن این سیستم راننده به امان خود رها می شود!

2020-toyota-supra-first-drive (9)

رانندگی اسپرت و مهیج

تویوتا سوپرا به گذشته اسپرت خود وفادار باقی مانده و هندلینگ فوق العاده ای دارد. توزیع وزن 50-50 یکی از عواملی است که نقشی کلیدی در تحقق این امر ایفا کرده است.

سواری این خودرو به طور شگفت انگیزی راحت بوده و حسی همانند راندن خودروهای رده بالا و لوکس را به راننده منتقل می کند. بی تردید بهره گیری از کمک فنرهای تطبیق پذیر و تجارب ب ام و در دستیابی به این فاکتور بی تاثیر نبوده اند.

2020-toyota-supra-first-drive (12)

فرمان سوپرا واکنش های مناسب و سریعی داشته و دچار سردرگمی نمی شود، دقت آن نیز در سطح بالایی قرار دارد و می توان براحتی حرکات بعدی خودرو را پیش بینی کرد.

تویوتا سوپرا در زمینه ترمزگیری نیز درخشان ظاهر می شود، چرا که دیسک های بزرگ و کالیپرهای ساخت شرکت برمبو به خوبی وظیفه خود را انجام می دهند.

2020-toyota-supra-first-drive (20)

تنها موضوعی که تجربه رانندگی با سوپرا را تحت تاثیر قرار می دهد، سیستم اگزوز آن است. صدای خروجی از این سیستم گر چه در ابتدا بلند و جذاب به گوش می رسد، اما پس از مدت کوتاهی آزاردهنده می شود. خارج کردن خودرو از حالت اسپرت کمی از بلندی صدای اگزوز می کاهد، اما باز هم تحمل آن سخت خواهد بود.

2020-toyota-supra-first-drive (21)

کوپه جدید ژاپنی ها در طول مدت تست در پیست نشان داد که رفتارهای دوگانه ای دارد. راننده این خودرو می تواند به آسانی با آن دریفت کشیده یا برای رکورد شکنی در پیست با بیشترین سرعت ممکن پیچ ها را پشت سر بگذارد.

کوپه ای لوکس با شخصیتی دوگانه

حدود هفت سال طول کشیده تا سوپرای پنجم رنگ واقعیت به خود بگیرد. نتیجه این انتظار طولانی مدت تحسین برانگیز بوده و سبب شده خودرویی با خصوصیات ستودنی متولد شود.

احتمالا طرفداران متعصب تویوتا، از وجود سایه سنگین ب ام و روی این نسل از سوپرا خوشحال نباشند، اما باید پذیرفت که نتایج همکاری با باواریایی ها به خوبی در بخش هایی مثل کیفیت بالای کابین، قدرت زیاد موتور و هندلینگ عالی خود را نشان می دهد.

2020-toyota-supra-first-drive (19)

شخصیت دوگانه یکی از ویژگی هایی است که می تواند تویوتا سوپرا را از رقبا متمایز کند. این خودرو هم لوکس و راحت است و هم قدرتمند و سرکش؛ حال بستگی به راننده دارد که سوپرا کدام شخصیتش را بروز دهد.

در کل چیزهای جالب و دوست داشتنی زیادی در رابطه با سوپرا وجود دارد. مدل پایه از این اتومبیل اسپرت ژاپنی بدون احتساب هزینه 930 دلاری حمل و تحویل، 49,990 قیمتگذاری شده که رقمی معقول محسوب می شود. با این رقم, می توان گفت که قیمت سوپرای پنجم در مقایسه با سوپرا توربوی مدل 1996 حدود 500 دلار کمتر است!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Danial
    Danial | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

    چقد طراحی ناپخته و بدی داره

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

      منم موقع معرفی حس بدی بهش داشتم نه تنها از کانسپت ft1 خیلی پایینتره حتی از gt86 هم ناپخته تر به نظر میومد .. اما کم کم نظرم بهش بهتر شد

مطالب پیشنهادی