ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

نگاهی به Call of Duty Mobile؛ کانترهای در پوسته کال آو دیوتی، خداحافظ

[این مطلب تنها مربوط به بتای خصوصی بازی بوده و با انتشار نسخه‌های جدیدتر، مقاله بروزرسانی خواهد شد] وقتی تنسنت برای اولین بار کال اف دیوتی موبایل را معرفی کرد و مشخص شد که ماهرترین ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰
[این مطلب تنها مربوط به بتای خصوصی بازی بوده و با انتشار نسخه‌های جدیدتر، مقاله بروزرسانی خواهد شد]

وقتی تنسنت برای اولین بار کال اف دیوتی موبایل را معرفی کرد و مشخص شد که ماهرترین تیمش را هم بالا سر بازی گذاشته، می‌توانستیم از همان موقع بازی را به عنوان یکی از پدیده‌های ۲۰۱۹ ببینیم. بالاخره داریم از تیمی حرف می‌زنیم که با ساخت Arena of Valor چین را به هم ریخت، به واسطه Contra Return خاطرات را زنده کرد و حتی به نظرم نسخه بهتر پابجی موبایل را توسعه داد.

در واقع انتظار داشتم بازی به همان اندازه که پابجی موبایل بقیه بتل رویال‌های گوشی را از چشمم انداخت، به همان اندازه کلون‌های کال اف دیوتی موبایل را از صحنه رقابت کنار بزند. این‌قدر انتظاراتم را بالا برده بودم و بازی در اولین بتای خود (نسخه آزمایشی) باز توانست غافل‌گیرکننده ظاهر شود.

روح کال اف دیوتی به خوبی در گیم‌پلی نسخه گوشی دیده می‌شد، برخلاف کال اف دیوتی‌های کنسولی که از لحاظ تکنولوژی معمولا از رقبا عقب هستند این یکی نشان داد که در زمینه گرافیک سعی دارد محدودیت‌های سخت‌افزاری را کنار بزند و بازی با داشتن سه مود مختلف مشخصا جامعه مخاطبین بزرگی را می‌خواهد هدف گرفته بود.

هفته پیش دومین بتای خصوصی بازی آغاز شد و این بار فرصتی پیش آمد تا زمان بیشتری را با بازی بگذرانم. اگرچه به اندازه بتای اول غافل‌گیرکننده نبود (که علتش را در ادامه می‌گویم) اما دو مسئله را ثابت کرد؛ کال اف دیوتی موبایل واقعا یکی از پدیده‌های امسال است و استودیوی تیمی برای ساخت این بازی تصمیم گرفته تا وزنه فوق‌العاده سنگینی را بلند کند.

کانترهای در پوسته کال اف دیوتی، خداحافظ

کال اف دیوتی هیچوقت کلون خوب یا بهتر است بگویم کاملا مشابهی روی تلفن‌های هوشمند نداشت. Critical Ops و Standoff 2 هر دو کانتر را به عنوان منبع الهام خود هدف قرار دادند، بولت فورس (Bullet Force) ترکیبی از کانتر و کال اف دیوتی بود و Modern Combat Versus هم با وجود اینکه روی کاغذ شبیه‌ترین گزینه به کال اف دیوتی‌های آینده محور به‌نظر می‌رسید اما در عمل شکست خورد.

بیشتر بازی‌های گوشی سعی می‌کنند تا شوتر را سرراست‌تر به تصویر بکشند و برای این مسئله کانتر گزینه خیلی بهتری از کال اف دیوتی با آن همه ابزار و کلاس مختلف است. البته از مدرن کامبت‌های قدیمی به عنوان نزدیک‌ترین گزینه به کال اف دیوتی‌های کنسولی یاد می‌شود و اشتباه هم نیست ولی همچنان گیم‌پلی در اثر معروف اکتیویژن ریتم سریع‌تری دارد.

کال اف دیوتی موبایل پایانی برای این دست به دامن شدن‌‌ها است. بازی با جمع‌آوری ویژگی‌های مثبت سری یکی از پر زد و خوردترین اکشن‌های گوشی را ارائه داده و با عنوانی متنوع در مکانیزم‌های مبارزاتش طرف هستید که کم پیش می‌آید از ریتم بیافتد. آن هم به کمک چهار ویژگی: شوتینگ سرعتی و روان، نوع طراحی مراحل، کنترل بازی و البته Killstreakها.

کال اف دیوتی هیچوقت سعی نکرده اثری شبیه‌ساز باشد و با چاشنی بیشتر آرکید، همیشه مهمترین هدفش ارائه یک تجربه مفرح بوده است. نسخه موبایل هم همین مسیر را پیش گرفته و اگرچه برای رسیدن به این هدف بازی حس واقعی گرفتن اسلحه‌ها در دست را فدا کرده ولی به جای آن، موفق شده جای یک سیستم تیراندازی کُند و بعضا خشک شوتینگی سرعتی و روان را به وجود بیاورد.

این سرعت بالا راهش را به استراتژی‌هایی که هنگام نبردها باید بچینید هم باز کرده است. چگونه؟ نقشه‌ها به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که جدا از اینکه نبردها را متمرکزتر می‌کنند، راه فرار را نیز برای بازیکن‌ها باز می‌گذارند. به عبارت دیگر همان لحظه که درگیر نبرد با تیم حریف هستید احتمال دارد یکی از کنار یا عقب حمله کند و غافل‌گیر شوید.

سازنده برای اینکه سرعت مبارزات کال اف دیوتی موبایل را بالا نگه دارد، نقشه‌ها را بزرگ طراحی نکرده و به جای آن با گذاشتن راه در روهایی دست بازیکن را برای انجام استراتژی‌های تیمی باز گذاشته است. بد نیست اینجا این نکته را اضافه کنم در کال اف دیوتی موبایل بعضی از معروف‌ترین نقشه‌های سری مثل Nuketown هم حضور دارند.

اما سومین ویژگی که مربوط به کنترل بازی می‌شود، نیازی به توضیح ندارد. تنسنت قبلا تجربه‌اش در ارائه یک کنترل راحت را با پابجی موبایل نشان داده بود و با کال اف دیوتی موبایل حالا نسخه اول شخص‌اش را میبینیم. بازی در هر دو حالت اتوماتیک (تیراندازی خودکار) و پیشرفته (تیراندازی دستی) عملکرد خوبی از خودش به جای گذاشته است.

البته خبرها را که دنبال می‌کردم، تنسنت قرار بود حالت اتوماتیک را بردارد اما در این نسخه بتا همچنان شاهد حضور این نوع کنترل هستیم. باید دید در نسخه نهایی چه اتفاقی می‌افتد. این از سه ویژگی اول، حالا منظور از Killstreakها چیست؟ در کال اف دیوتی با کشتن دشمنان از یک سری ابزارهایی می‌توانید هنگام نبردها استفاده کنید.

مثلا موشکی به هر جای نقشه که خواستید بفرستید یا از پهپادها برای کشتن دشمنان کمک بگیرید. حضور دوباره Killstreakها در نسخه موبایل حکم حق انتخاب بیشتر را دارد و این حق انتخاب بیشتر یعنی افزایش تنوع نبردها. کال اف دیوتی موبایل با این ویژگی ریتم مبارزاتش را بالاتر برده است.

در ابتدا با اسلحه‌های معمولی و استراتژی‌های تیمی می‌جنگید و بعد که به امتیاز مورد نظر رسیدید همان لحظه به کمک یک Killstreak برتری تیم را افزایش می‌دهید یا حتی ورق را برمی‌گردانید. اگر هر چهار این ویژگی را کنار هم قرار دهیم، می‌بینیم همه آن‌ها در راستای افزایش سرعت بازی تلاش می‌کنند و نکته اینجاست به موفقیت هم می‌رسند.

بازی سه مود مختلف دارد که در بتای دوم، مولتی‌پلیر از همان روزهای نخست در دسترس قرار گرفت و بخش بتل رویال هم امروز منتشر شد. در ارتباط با مولتی‌پلیر، سازنده تمام مودهای معروف شوترها را به‌همراه تعدادی دیگر در اینجا جمع‌آوری کرده است: Team Deathmatch که هر یک از تیم‌ها باید اعضای حریف را بکشند یا Search & Destroy که یک تیم بمب گذاشته و دیگری خنثی می‌کند.

جمع این مودها هفت حالت گیم‌پلی شده است. این زیاد بودن حالت‌های گیم‌پلی چیزی بدی نیست ولی نکته‌ای که در بتای کال اف دیوتی موبایل دیده می‌شود، شباهت بیش از اندازه بعضی از آن‌ها با یکدیگر است. کال اف دیوتی موبایل از لحاظ داشتن مودهای معروف چیزی کم ندارد و این مسئله در کنار گیم‌پلی سرگرم‌کننده، بازی را به گزینه فوق‌العاده جذابی روی گوشی تبدیل کرده است.

با این حال ترکیب حالت‌هایی که تفاوت کمتری با یکدیگر داشتند، باعث می‌شد تا پراکندگی بازیکن‌ها کمتر بشود. تنوع بیش از اندازه خودش می‌تواند تاثیر منفی بگذارد. در ارتباط با بخش بتل رویال، باید بیشتر این قسمت را تجربه کنم اما با وجود اینکه بازی روندی شبیه به بقیه بتل رویال‌ها پیش گرفته (نزدیک به 100 بازیکن در محیطی رها می‌شوند و می‌جنگند) اما تفاوت‌هایی هم دیده می‌شود.

بازی در این بخش از سیستم کلاس‌بندی استفاده کرده و پیش از نبرد می‌توانید از بین چند شخصیت یکی را انتخاب کنید. هر شخصیت نیز دارای قدرت خودش است. نمی‌توان مثل بخش مولتی‌پلیر راجع به بتل رویال نظر داد، چون بتل رویال کال اف دیوتی موبایل هنوز در مرحله‌های اولیه به‌سر می‌برد و مشکلات گرافیکی باعث شده‌اند تا نتوان آن گیم‌پلی سرعتی سری را اینجا به طور واضح دید.

کال اف دیوتی موبایل

به بیانی کلی‌تر، بتای دوم بازی از دیدگاه گرافیکی اصلا به خوبی بتای اول نیست. علت اینکه در ابتدای مطلب گفتم بتای دوم به اندازه اولی غافل‌گیرم نکرد به همین دلیل بود. اتفاق عجیبی هم نیست، نسخه آزمایشی لزومی ندارد بهترین گرافیک را ارائه بدهد و مشخصا تنسنت در این بتا بیشتر گیم‌پلی را هدف قرار داده است.

از این دیدگاه نیز سعی کردیم بازی را بررسی کنیم؛ کال اف دیوتی موبایل با داشتن روح سری، یکی از مفرح‌ترین تجربه‌ها را نشان می‌دهد. بازی با بتای دوم ثابت کرده که لیاقت تمام آن انتظارها را داشته و با یکی از بهترین‌های امسال طرف هستیم. هنوز تاریخ انتشار نسخه نهایی کال اف دیوتی موبایل مشخص نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • E.A
    E.A | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    اقا مپ های خود کالاف هم داره ؟؟

    • mahdi89
      mahdi89 | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

      اره

    • Yasin Kh
      Yasin Kh | ۱۹ مهر ۱۳۹۸

      اره خیلی از مپای مدرن وارفر 4رو داره

  • emad rahimi
    emad rahimi | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    این بازی فوق العاده است و به جرعت می تونم بگم که بهترین بازی 2019برای گوشی خواهد شد.
    اسمم تو بازی:Amphion
    اد کنید بازی کنیم?

مطالب پیشنهادی