ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قتل همسر نجفی
تکنولوژی

تعجب و ناراحتی؛ واکنش کاربران توییتر به ماجرای قتل همسر شهردار سابق تهران

اگر نگوییم کل کشور اما بیشتر مردم ایران روز گذشته را در شوک بزرگی سپری کردند. قتل «میترا استاد» در منزل خودش به ضرب گلوله همسرش «محمد علی نجفی» شهردار سابق تهران، بار دیگر نام ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۲

اگر نگوییم کل کشور اما بیشتر مردم ایران روز گذشته را در شوک بزرگی سپری کردند. قتل «میترا استاد» در منزل خودش به ضرب گلوله همسرش «محمد علی نجفی» شهردار سابق تهران، بار دیگر نام این زوج را بر سر زبان‌ها انداخت. تب این اخبار داغ در سطح فضای مجازی نیز به شدت بالا گرفت به طوری که آمارها نشان می دهد تنها در ۲۴ ساعت، نزدیک به شصت هزار توییت توسط کاربران درباره این موضوع منتشر شده است؛ توییت‌هایی که بیشتر آنها با حس تعجب و سپس ناراحتی همراه بوده‌اند.

دیجیاتو با همکاری سرویس پردازش هوشمند متن واکاویک توییت‌های مرتبط با این اتفاق را بررسی کرده است. بر همین اساس، از ساعت ۸ صبح روز گذشته (۷ خرداد) تا ۹ صبح امروز، ۵۷ هزار و ۸۷۲ توییت در این رابطه زده شده که نزدیک نیمی از آنها توییت نوشته شده توسط خود کاربران بوده است. آمار دیگر توییت‌ها نشان می‌دهد که مجموعا ۱۵ درصد پاسخ به توییت‌های اصلی و ۳۹ درصد نیز ریتوییت در این موضوع انجام شده است.  همچنین در هر دقیقه حداکثر ۱۱۰ فعالیت توییتری انجام شد.

هشتگ «#نجفی»، ۳۲/۲۷ درصد از توییت‌های روز گذشته در توییتر فارسی را به خود اختصاص داده است. پس از آن، هشتگ «#میترا_استاد» با ۱۵/۹۱ درصد در صدر ترندهای روز بود. پس از آن هشتگ #قتل، #تهران و #شهردار نیز در جایگاه‌های بعدی بوده‌اند.

قتل همسر نجفی
آمار نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰ درصد از توییت‌ها حس «تعجب» را منتقل می‌کردند و نزدیک ۲۰ درصد نیز توییت‌هایی با لحن «عصبی» بودند. همچنین ۲۳/۴۹ درصد از توییت‌ها حس «ناراحتی» و ۱۷/۸۵ درصد از توییت ها نسبت به این جنایت «خنثی» بودند.

اما مسئله مهم اینجاست که واکنش‌های کاربران به این اتفاق چه بوده است؟ تحلیل توییت‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰ درصد از توییت‌ها حس «تعجب» را منتقل می‌کردند و نزدیک ۲۰ درصد نیز توییت‌هایی با لحن «عصبی» بودند. همچنین ۲۳/۴۹ درصد از توییت‌ها حس «ناراحتی» و ۱۷/۸۵ درصد از توییت ها نسبت به این جنایت «خنثی» بودند.

قتل همسر نجفی

خط زمانی فوق نشان‌دهنده زمان و تعداد توییت‌های مربوط به موضوع محمدعلی نجفی است. تحقیقات واکاویک نشان می‌دهد که در ساعات ۱۹ تا ۲۰ روز روز سه‌شنبه، ۷ خرداد که اخبار دستگیری و اعتراف نجفی به قتل همسرش منتشر و پس از آن ویدیوهایی از حضور او در کلانتری به نمایش درآمد، شاهد بیشترین توییت‌ها از سوی کاربران بودیم.

قتل همسر نجفی
توییت پایگاه خبری انتخاب که ویدیویی کوتاه از حضور نجفی در پلیس آگهی را به نمایش می‌کشید بیشترین نقل قول در این موضوع داشته است. عملکرد خاص صداوسیما در رابطه با این پرونده جنایی باعث شده است تا ویدیوی همین توییت تا لحظه انتشار این مقاله حدود ۱۰۰ هزار بار دیده شود.
قتل همسر نجفی
توییت صادق زیباکلام نیز بیشترین واکنش کاربران در پاسخ‌دهی را به همراه داشته است.

از سوی دیگر بیشترین حساب‌های توییتری تاثیرگذار در اتفاق روز گذشته، مربوط به روزنامه شرق و یک خبرنگار به نام «صبا آذرپیک» بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • Hamid Ghanbari
    Hamid Ghanbari | ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

    موضوعی که باعث تعجبم شد این بود که عده ای اومدن و اکثراً روی یه موضوعی مانور دادن اونم اینکه دیجیاتو فقط باید به موضوعات تکنولوژی بپردازه ،

    • Mahdi_Valadi
      Mahdi_Valadi | ۱۲ خرداد ۱۳۹۸

      دیجیاتو عملا همون نارنجیه همونا که گرفتنشون تنها سایتیم هست رو فیکا نظارت نمیکنه و هرچی از دهنشون بخواد میگن

    • mehdi.saw
      mehdi.saw | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

      وجه تسمیه ی دیجیاتو و سابقه اش دلیل این اعتراض است.
      اسمش دیجیاتوست نه مثلا جنرالاتو یا پولتیکاتو و ...

  • alirezatha
    alirezatha | ۹ خرداد ۱۳۹۸

    فقط خدا میدونه زنش چی قرار بود به خبرگزاری ها بگه که نجفی حاضر شد قاتل باشه ولی چیزایی که زنش میدونه فاش نشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی