ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خط تولید اپل
تکنولوژی

اپل قصد دارد بخش قابل توجهی از خط تولید محصولاتش را به خارج از چین منتقل کند

اپل در حال بررسی جوانب انتقال 15 الی 30 درصد خط تولیدش به خارج از چین است. این شرکت تیمی را مسئول بررسی این کار کرده و از شرکای کلیدی اش مانند فاکسکان، پگاترون و ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

اپل در حال بررسی جوانب انتقال 15 الی 30 درصد خط تولیدش به خارج از چین است. این شرکت تیمی را مسئول بررسی این کار کرده و از شرکای کلیدی اش مانند فاکسکان، پگاترون و ویسترون خواسته گزینه های موجود برای انتقال بخشی از خط تولید اپل را بررسی کنند.

علت این اقدامات هم روند افزایشی جنگ تجاری چین و آمریکاست که انتظار می رود این ماه با اجرای قانون تعرفه 25 درصدی کالاهای وارده از چین به این کشور شدت بگیرد. البته گزارش شده تصمیم اپل در صورت فروکش کردن این تنش ها هم تغییری نخواهد کرد.

مدیر یکی از تامین کننده های اپل در مصاحبه ای بیان کرده:

«نرخ رشد کمتر، هزینه بالای کارگران و تمرکز بیش از حد تولیدات در یک مکان؛ این ها فاکتورهایی هستند که در صورت از بین رفتن تعرفه گمرکی 300 میلیارد دلاری هم پابرجا خواهند ماند.»

شغل بیش از پنج میلیون نفر در چین به اپل وابسته است

با اینکه دونالد ترامپ چندین بار گفته ایده انتقال خط تولید اپل به داخل خاک آمریکا با استقبال این شرکت مواجه شده، به نظر می رسد مقصد آن ها کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند ویتنام و هند باشد. اپل قبلا هم برخی مدل های ارزان قیمت آیفون را در هند تولید کرده اما گزارش شده برنامه دارد تولید مدل های گرانقیمت را نیز برای فرار از تعرفه های آمریکا به این کشور منتقل کند. فاکسکان نیز مدتی قبل اعلام کرده بود قادر است خط تولید تمام آیفون های آمریکا را به خارج از چین منتقل کند. علاوه بر ویتنام و هند، کشورهای دیگر مانند مکزیک، اندونزی و مالزی هم از مقاصد احتمالی خط تولید اپل هستند.

خط تولید اپل

یکی از تامین کننده ها در همین گزارش اعلام کرده خارج شدن خط تولید اپل از چین که در آن اکوسیستمی عظیم از تامین کننده ها برای این شرکت شکل گرفته سخت و دردناک خواهد بود. این کشور دارای تعداد زیادی نیروی کار متخصص است و زیرساخت هایش نیز نسبت به دیگر کشورها انعطاف بیشتری دارند و احتمال بروز مشکلاتی مانند قطعی برق در آن ها کمتر است؛ مسئله ای که می تواند برای سازندگان بزرگ بسیار دردسرساز باشد. علاوه بر این انتقال خطوط تولید پروسه ای وقت گیر است و انتظار می رود حدودا 18 ماه طول بکشد؛ نتایج نیز پس از دو الی سه سال مشخص خواهند شد.

تخمین زده شده شغل بیش از پنج میلیون نفر در چین به تولیدات کمپانی کوپرتینویی وابسته باشد، خود این شرکت هم مستقیما ده هزار نفر را در این کشور به استخدام خود درآورده. مشخص نیست انتقال 15 الی 30 درصد خط تولید اپل از چین چه تاثیری روی این افراد خواهد گذاشت.

اپل هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

    کار درستیه. امیدوارم باقی کمپانی ها هم همین کار رو کنن و نگذارن چین بیشت فربه بشه

مطالب پیشنهادی