ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد آمریکایی
تکنولوژی

ارزش پهپاد سرنگون شده آمریکایی در خاک ایران ۱۲۰ میلیون دلار بوده است

صبح امروز سپاه پاسداران جمهوری اسلامی گزارش داد که یک فروند پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی هرمزگان هدف قرار داده و سرنگون کرده است. مقامات کشورمان در اظهار نظرهای اولیه اعلام کردند که پهپاد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۰

صبح امروز سپاه پاسداران جمهوری اسلامی گزارش داد که یک فروند پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی هرمزگان هدف قرار داده و سرنگون کرده است. مقامات کشورمان در اظهار نظرهای اولیه اعلام کردند که پهپاد جاسوسی آمریکا از نوع گلوبال آر کیو- ۴ هاوک بوده است.

مقامات رسمی آمریکا اما در مصاحبه با خبرگزاری CBS اعلام کردند که یک فروند از پهپادهای این کشور (ام کیو- ۴ سی تریتون یا آر کیو-۴ گلوبال هاوک) توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران سرنگون شده است. این دو پهپاد بسیار شبیه به هم هستند با این تفاوت که گلوبال هاوک در اختیار نیروی هوایی آمریکا قرار دارد و تریتون توسط نیروی دریایی آن به کار گرفته شده است.

پهپاد آمریکایی ام کیو ۴ سی تریتون

در واقع ام کیو- ۴ سی تریتون (MQ-4C Triton) از روی پلتفرم گلوبال هاوک ساخته شده منتها فریم و بال های قدرتمندتری دارد و نوعی سیستم یخ زدا و حفاظت نوری برای آن در نظر گرفته شده است. به لطف این قابلیت ها پهپاد مذکور می تواند از میان لایه های انبوه ابر پایین آمده و به نمای نزدیک تری از کشتی ها و دیگر اهداف دریایی خود دست پیدا کند. مجموع سنسورهای در نظر گرفته شده برای این پهپاد هم امکان پایش سرعت، موقعیت مکانی و دسته بندی کشتی ها را برای آن میسر می کنند. در حال حاضر تنها ۶۸ فروند از این هواپیمای بدون سرنشین در دنیا وجود دارد که توسط نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی سلطنتی استرالیا به خدمت گرفته شده اند. ارزش پروژه توسعه ام کیو- ۴ سی تریتون نیز برابر با ۱۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

بودجه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار صرف توسعه ام کیو- ۴ سی تریتون شده است

ام کیو- ۴ سی تریتون که عنوان بزرگ ترین هواپیمای بدون سرنشین دنیا را در اختیار دارد و ارزش هر فروند آن برابر ۱۲۰ میلیون دلار اعلام شده، صبح امروز از پایگاه های هوایی آمریکا در حاشیه خلیج فارس به هوا برخاسته و برخلاف قوانین بین المللی هوانوردی کلیه تجهیزات شناسایی و معرفی خود را خاموش کرده و به صورت پنهان کاری وارد حریم هوایی ایران شده است؛ تریتون یکی از تازه ترین پهپادهایی است که به ناوگان هوایی آمریکا پیوسته و به لطف هوشیاری نیروهای مرزی کشورمان در کمترین زمان ممکن سرنگون شده است.

ام کیو- سی ۴ تریتون یک پهپاد جاسوسی بسیار پیشرفته است که توسط شرکت نظامی نورتروپ گرومن ساخته شده است و میتواند با هر بار سوختگیری تا ۲۴ ساعت پرواز کند. ویدیویی هایی که از تست اولیه این پهپاد در سال ۲۰۱۳ روی شبکه یوتیوب قرار گرفت هم نشان می دهند که پهپاد سرنگون شده قابلیت اوج گرفتن تا ارتفاع ۱۵.۲۴ کیلومتری از سطح زمین را دارد.

ویدیوهای نورتورپ گرومن از این پهپاد هم که در سال ۲۰۱۴ منتشر شدند اولین پرواز درون مرزی ام- کیو سی ۴ را از منطقه Palmdale کالیفرنیا به پایگاه هوایی Patuxent River در مریلند نشان می دهند. در این ویدیو یک ماشین هم دیده میشود میتوانید از آن به عنوان مقیاسی برای اندازه گیری ابعاد پهپاد استفاده نمایید.

با این حال عکس های دیگری که توسط نیروی دریایی آمریکا از این پهپاد منتشر شد چنین جثه ای را برای آن نمایش نمی دهند. گفتنی است مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده اند که در صورت دستیابی متخصصان کشورمان به باقیمانده های این پهپاد آمریکایی امکان ساخت نمونه از روی آن وجود دارد.

پهپاد آمریکایی

وزارت امور خارجه کشورمان نیز ضمن محکوم کردن نقض عمدی حریم هوایی ایران نسبت به هر گونه اقدام تحریک کننده از سوی آمریکا هشدار داد و مرزهای ایران را خط قرمز کشور خواند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (95 مورد)
  • Mehrdad313
    Mehrdad313 | ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

    قیمت پهپاد هم 200 میلیون دلار بود

  • Mehrdad313
    Mehrdad313 | ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

    واقعا الان معلوم میشه یه عده چقدر بی سواد یا عامدانه این پیام هارو میذارن و واقعا برای دیجیاتو متاسفم که انقدر تحلیل آبکی تحویل مردم میده، وقتی خود ترامپ میگه من دستور حمله دادم و متوقف کردم وقتی خود ترامپ میگه ما ممنون ایرانیم که هواپیما بغلی با 35 سرنشین رو نزد، شما کجای کار هستید که دارین برای چهار متر اینور اونورتر نظر میدین، مثل اینکه پهپاد ما تو آب های بین المللی مکزیک زده بشه بعد شما نمی‌گید ما اونجا چیکار میکردیم؟ یه خورده عقل واقعا

  • molavy
    molavy | ۱ تیر ۱۳۹۸

    فقط اون هالو هایی که میگن تو آب های بین المللی بوده
    پس چرا ایران تونست تکه های هواپیما رو جمع کنه از تو آب های بین المللی
    ولی آمریکا نتونست
    جواب ساده است
    چون تو آبهای ایرانه نمیتونه بیاد

    • Farcry2249
      Farcry2249 | ۱ تیر ۱۳۹۸

      واقعا معلوم نیست کدوم طر، داره درست میگه.درضمن جناب هالو اگر هم توی آب های بین المللی باشه ایران اجازه داره که با قایق به اون مناطق بره و تکه های پهپاد رو جمع کنه.چون اون منطقه یک منطقه بین المملی بوده و فاصله زیادی با مرز آبی کشور عمان داشته.

    • molavy
      molavy | ۱ تیر ۱۳۹۸

      و یک تکه اش هم دست آمریکا نیست، چلاق شدن با اون هم دم و دستگاه نتونستن یک تکه اش رو هم بردارن بگن این، اصلا اون قسمت های که رفته زیر آب رو بردارن برای اثبات، چرا نمیتونن؟ من به شما نگفتم هالو ولی مثل اینکه شما به خودت گرفتی

    • erwin maleki
      erwin maleki | ۲ تیر ۱۳۹۸

      شما اگر 4 تا مستند میدید متوجه میشد این قضیه رو چه بسی که کتاب های متعدد خونده باشید که مطمعنم نخوندید ببینید هیچکس نگفت تو اب های بین المللی هواپیما رو زدن امریکا میگه تو حریم هوایی بین المللی شلیک شده( که بنظر خودم امکان درست بودن این فرضیه خیلی پایینه) شما اول برو فرق این 2 تا رو یاد بگیر بعد ببین حریم هوایی بین المللی از کجاست بعد بیا اینجا کامنت بذار که بگی خیلی حالیته

  • erwin maleki
    erwin maleki | ۱ تیر ۱۳۹۸

    با سلام دوستان من نه امریکایی پرستم نه غرب زده به کشور خودم هم با این اوصاف افتخار نمیکنم ولی خوشحالم که توی یک زمینه ای اقا زاده ها پول خرج کردن منتها اگر عمیق تر نگاه کنیم به موضوع فرق میکنه امریکا به شدت داره به این موضوع پافشاری میکنه که در مرز هوایی ایران این وارد نشده(و میگه اسناد هم در اختیار قرار میدم) و ایرانم میگه وارد شده واقعا نمیتونیم متوجه شیم که ایا واقعا شده یا نه و حتی اگر هم شده باشه چیزی برای افتخار وجود نداره که دارید اینجوری افتخار میکنید با این کار امریکا و ایران ( مهم نیست کدوم مقصرن) نظم منطقه بهم خورده و اگر خدایی نکرده امریکا قصد حمله سر همین قضیه رو سرش بزنه حتی اگر جنگ هم برنده شیم بهای سنگینی هر دو طرف پرداخت میکنن ! فردا پس فردا این منو شمایم که باید بریم جنگ ... تو این خبر 3 تا داستان هست داستان ایران داستان امریکا و داستان واقعی به تحریم ها هم که از هفته بعد اضافه شده

    • ya.alimadad2006
      ya.alimadad2006 | ۱ شهریور ۱۳۹۸

      شماها چقدر شاده اید.
      آدم قولدور ، اصلا براش مهم نیست که شما چطور زندگی میکنید.
      اتفاقا ، برعکس ، هر چه که شما جلوی آدم قولدور ، سر خم کنید ، پر رو تر و وقیعتر میشت.
      شما فکر کردید اگه بله چشم قربان گوی آمریکا بشید ، دیگه کاری باهاتون ندارن؟
      ابوموسی اشعری ، یک شعاری داشت که باعث شد خیلی از آدمهای دنیازده و بی تفاوت ، دورش جمع بشن.
      شعارش این بود :
      " لاقتال، لاقتال "
      در مورد ابوموسی اشعری در تاریخ چه گفته‌اند؟ خیلی جالب است، در روایت هست؛ هم از پیامبر گرامی اسلام(ص) هم از امیرالمؤمنین(ع) که همان‌طوری که سامری می‌گفت: «لا مِساس، لامِساس»، ابوموسی اشعری هم می‌گفته «لاقتال، لاقتال».
      یعنی شعار ابوموسی اشعری این بود که «جنگ نه، جنگ نه» با شعار «جنگ نه، جنگ نه» آمد مذاکره را ـ با آن نتیجۀ افتضاح ـ به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کرد، به حدی که بعد از آن امیرالمؤمنین علی(ع) در قنوت نمازش، ابوموسی اشعری را نفرین می‌کرد، لعن می‌کرد. (عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَعْقِلٍ، عَنْ عَلِیٍّ (ع) : أَنَّهُ قَنَتَ فِی الصُّبْحِ فَلَعَنَ مُعَاوِیَةَ وَ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ وَ أَبَا مُوسَى وَ أَبَا الْأَعْوَرِ وَ أَصْحَابَهُمْ؛ امالی طوسی، ۷۲۵)

      بعد ابوموسی اشعری که دنبال «لاقتال، لاقتال» بود یعنی دنبال این بود که «جنگ نشود، جنگ نشود» چقدر موجب جنگ و خونریزی شد؟ یک‌دانه‌اش کربلا است. از جوی های کوفه و مدینه خون جاری می‌شد، وقتی جوی خون جاری شود یعنی انگار یک گله گوسفند کُشته باشند که خون جاری شده.

      این جنگ‌ها همه‌اش مالِ «لاقتال» ابوموسی اشعری بود، زد کارهای امیرالمؤمنین را خراب کرد! شعارش چه بود؟ «لاقتال».
      اینهایی که می‌گویند «لاقتال» خودشان بیشترین جنگ را تولید می‌کنند، یادتان باشد!
      آدم وقتش که شد ، باید جهاد کند. اینکه «ما کلاً دوست نداریم جهاد کنیم» یعنی دوست داریم سر همه را ببُرند.
      یعنی میخواهیم که بی تفاوت باشیم.
      اگر جلوی مستکبر ، ایستادگی نکنید ، فرد مستکبر ، سرت رو مثل گوسفند میبُره.
      مثل داعشی ها که به گفتهء ترامپ ، فرزند نامشروع اوباما هست.
      نه جمهوری خواه ها ، و نه دموکراتهای آمریکا ، هیچکدام به نفع ایران کاری را نمیکنند.
      ما باید بعد از خدا و ائمهء معصومین(ع) ، اتکا به خودمان داشته باشیم ، نه دیگران.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی