ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هواوی پی 30
تکنولوژی

نگاهی به نوآوری های سری هواوی پی 30

هواوی هر 6 ماه یک بار گوشی های پرچمداری از سری میت یا پی معرفی می کند. فروردین ماه امسال نوبت سری پی 30 بود که پرچمدار جدید چینی ها لقب بگیرد. هواوی در این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

هواوی هر 6 ماه یک بار گوشی های پرچمداری از سری میت یا پی معرفی می کند. فروردین ماه امسال نوبت سری پی 30 بود که پرچمدار جدید چینی ها لقب بگیرد. هواوی در این سری هر چه در چنته داشته را رو کرده و جدیدترین نوآوری های خود را به رخ رقبا کشیده است. مهمترین این موارد را باید در دوربین با کیفیت هواوی پی 30 پرو جستجو کرد. در ادامه قصد داریم کمی دقیق تر به نوآوری های سری پی 30 بپردازیم.

طراحی

هواوی برای کاهش حاشیه های نمایشگر پی 30 پرو (بررسی دیجیاتو) اسپیکر مکالمه را حذف کرده و از طریق ارتعاش مغناطیسی و با لرزش نمایشگر، صدا را به گوش کاربر منتقل می کند.

هواوی پی 30

دو پرچمدار این سری (پی 30 و پی 30 پرو) همچنین از حسگر اثر انگشت داخل نمایشگر بهره می برند. البته این قابلیت چندان هم جدید نیست و پیش از این در گوشی های دیگری شاهد سنسورهای مشابه بوده ایم.

سنسور اثر انگشت داخل نمایشگر در پی 30 و پی 30 پرو از نوع اپتیکال است و به گفته هواوی می تواند تا 30 درصد سریعتر از میت 20 پرو گوشی را آنلاک کند. این حسگر اپتیکال در مقایسه با اسکنر اولتراسونیک گلکسی اس 10 سریعتر است اما همچنان فاصله قابل توجهی با نمونه های خازنی دارد. علاوه بر این فرایند شناساندن اثر انگشت به گوشی هم زمان طولانی تری نسبت به سایر حسگرها می برد. حسگر پی 30 لایت اما از نوع خازنی و در پشت گوشی است.

از مهمترین موارد در طراحی پی 30 پرو باید به دوربین مجهز به زوم اپتیکال 5 برابری اشاره کرد. هواوی توانسته این دوربین را با وجود تمامی ماژول های متعددش در بدنه یک گوشی ظریف جای دهد. در ادامه در بخش مرتبط با دوربین این موضوع را بیشتر توضیح می دهیم.

سخت افزار و کارایی

هواوی پی 30

کایرین 980 اولین چیپست 7 نانومتری بود که معرفی شد با این حال کمی پس از اولین آیفون ها با چیپست 7 نانومتری A12  بایونیک به بازار آمد. کایرین 980 با اینکه جدید به حساب نمی آید اما چندین واژه نخستین دیگر را با خود به همراه دارد؛ از جمله نخستین چیپست با مودم Cat.21 با سرعت 1.4 گیگابیت بر ثانیه و نخستین با پشتیبانی از رم های LPDDR4X با فرکانس کاری 2133 مگاهرتز. هواوی پی 30 و پی 30 پرو از چیپست قدرتمند کایرین 980 بهره می برند اما پی 30 لایت به چیپست کایرین 710 مجهز شده که یک تراشه میان رده قدرتمند به حساب می آید. مدل 710 همچنین مشابه با کایرین 980 از GPU Turbo پشتیبانی می کند که فعال کردن آن اجرای روان تر بعضی از بازی ها را به همراه دارد.

پی 30 از فایل سیستم جدید هواوی با کارایی بالاتر بهره می برد

هواوی برای سریع تر کردن انتقال داده ها روی فضای ذخیره سازی هم راهکار جدیدی را در پیش گرفته. حدود یک سال قبل این شرکت از فایل سیستم جدید EROFS رونمایی کرد. پی 30 و پی 30 پرو اولین گوشی هایی هستند که از EROFS بهره می برند. این فایل سیستم وعده 20 درصد کارایی بالاتر در خواندن تصادفی (در مقایسه با EXT 4) را می دهد و به لطف الگوریتم فشرده سازی، تا 2 گیگابایت کاهش فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی سیستم عامل را به همراه دارد. از دید کاربران عادی ممکن است این تفاوت ها چندان به چشم نیاید اما در زمان انتقال فایل ها کارایی بالاتر خود را نشان می دهد. علاوه بر این اپلیکیشن ها هم کمی با سرعت بیشتری اجرا می شوند. در آینده قرار است این قابلیت به تمامی گوشی هایی که از رابط کاربری EMUI 9.1 بهره می برند بیاید اما حداقل فعلا پی 30 لایت از EROFS بی بهره است.

هواوی پی 30

پی 30 پرو با باتری 4200 میلی آمپر ساعتی شارژدهی عالی دارد و به لطف شارژر 40 واتی هم نباید نگرانی از بابت زمان طولانی شارژ داشته باشید. این شارژر تنها در 10 دقیقه تا 25 درصد باتری را شارژ می کند و برای 75 درصد شارژ هم تنها به 30 دقیقه نیاز دارد. در نهایت شارژ کامل گوشی تنها یک ساعت زمان می برد. پی 30 و پی 30 لایت هم به شارژرهای سریع ولی با توان پایین تر 22.5 و 18 وات مجهز شده اند.

پی 30 پرو از شارژ بیسیم 15 واتی «چی» (Qi) پشتیبانی می کند و به لطف شارژ معکوس، توانایی شارژ دستگاه های سازگار با Qi دیگر را هم دارد. این پرچمدار هواوی همچنین می تواند مشابه با یک پاور بانک، سایر گوشی ها یا دستگاه های USB دیگر را شارژ کند.

دوربین 4 گانه لایکا

هواوی پی 30

دوربین اصلی 4 گانه هواوی پی 30 پرو که در همکاری با لایکا توسعه داده شده کیفیت بالایی دارد و این گوشی را یک سر وگردن بالاتر از دیگر رقبا قرار می دهد. دوربین از حسگرهای 40 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی تله فوتو و 20 مگاپیکسلی فوق عریض بهره می برد. در کنار این حسگرها یک سنسور زمان پرواز قرار گرفته که به خلق تصاویر بوکه کمک می کند و به خوبی از پس محو کردن پس زمینه و پیش زمینه بر می آید. ترکیب دوربین در پی 30 متفاوت است. این گوشی از حسگرهای 40 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی تله فوتو (با زوم اپتیکال 3 برابری) و 16 مگاپیکسلی فوق عریض بهره می برد و خبری از حسگر زمان پرواز نیست.

دوربین پی 30 پرو در محدوده 0.6 تا 5 برابر زوم با کیفیتی دارد

حسگر دوربین اصلی هواوی پی 30 پرو برای اولین بار از آرایه فیلتر رنگ RYYB (قرمز، زرد، زرد، آبی) بهره می برد که پیکسل های سبز را با زرد جایگزین کرده. به گفته هواوی با این فناوری، حسگر تا 40 درصد نور بیشتری جذب می کند و به لطف همین قابلیت پی 30 پرو می تواند عکس هایی با ایزو 409600 ثبت کند که در دنیای موبایل بی سابقه است.

از مهمترین قابلیت های پرچمدار سری پی زوم اپتیکال 5 برابری است. تا پیش از هواوی، تولید کننده های دیگری هم تلاش کرده بودند زوم اپتیکال را به گوشی های خود بیاورند. اما در مقایسه باید تمامی آنها را یک [و شاید چند] قدم عقب تر از هواوی قرار داد. تعبیه دوربین با زوم 5 برابری در یک گوشی با ضخامت کم چندان هم ساده نبوده و چالش هایی را به همراه داشته. هواوی برای اینکه بتواند ماژول های دوربین زوم را در بدنه ای جمع و جور قرار دهد حسگر را به طور عمودی در گوشی قرار داده و نور را از طریق یک منشور به سنسور می تاباند.

هواوی پی 30

کیفیت تصاویر این دوربین تله فوتو عالی است و در کنار دو حسگر دیگر زوم های با کیفیت 0.6 تا 5 برابری را ارائه می کند. زوم های 10 تا 50 برابری هم با وجود کیفیت نه چندان بالا، گاهی می توانند کاربردی باشند و حتی در خواندن تابلوهای دور دست به کار بیایند. لرزشگیر حسگرهای اصلی و تله فوتو به خوبی از پس وظیفه خود بر می آیند و می توانند در صحنه های تاریک یا حین فیلم برداری قدرت خود را نشان دهند.

از قابلیت های دیگر دوربین پی 30 و پی 30 پرو می توان به Dual View  اشاره کرد که امکان ثبت همزمان دو ویدیو با دو زوم مختلف را فراهم می کند تا به قول هواوی هر دو سوی ماجرا را ببینید. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با قابلیت ها و کیفیت دوربین هواوی پی 30 پرو مطلب بررسی دوربین این گوشی توسط دیجیاتو را مطالعه کنید.

هواوی پی 30

میان رده پی 30 لایت (بررسی دیجیاتو) هم که برخی از ویژگی های برادران گران قیمت تر خود را به ارث برده به دوربین سه گانه مجهز شده. ترکیب دوربین اصلی و سلفی میان رده هواوی اما در بازارهای مختلف متفاوت است. مدلی که در ایران عرضه می شود شامل دوربین های اصلی با حسگرهای 24، 8 و 2 مگاپیکسلی (اصلی، فوق عریض و عمق سنج) و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است. این ترکیب به ویژه دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی موردی است که در کمتر میان رده ای به چشم می خورد و می توان آن را از نقاط قوت پی 30 لایت به حساب آورد.

در ادامه از شما دعوت می کنیم بررسی ویدیویی هواوی پی 30 پرو و پی 30 لایت را مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ARH
    ARH | ۱ تیر ۱۳۹۸

    تبلیغ!!!

  • darksider
    darksider | ۱ تیر ۱۳۹۸

    رپورتاژ اگهی بدون ذکر اسم رپورتاژ داره تو دیجیاتو عادی میشه غیر حرفه ای ترین نوع تبلیغ کردن از سایتی که مدیرش میگه ما حرفه ای ترینیم

  • naji13
    naji13 | ۱ تیر ۱۳۹۸

    Ads by digiato ...??

مطالب پیشنهادی