ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راز برخورد سیارک به سیبری پس از 1 قرن فاش شد

صد و یازده سال پس از رویداد مهم و تاریخی برخورد سیارکی به منطقه تونگوسکا در سیبری که تا به امروز هنوز سوالات حل نشده زیادی در مورد آن وجود دارد، حالا محققان شواهد و ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

صد و یازده سال پس از رویداد مهم و تاریخی برخورد سیارکی به منطقه تونگوسکا در سیبری که تا به امروز هنوز سوالات حل نشده زیادی در مورد آن وجود دارد، حالا محققان شواهد و مدارک جدیدی برای توضیح جزئیات این واقعه پیدا کرده‌اند.

سیارکی که در 30 ژوئن 1908 به زمین برخورد کرد منجر به یک انفجار عظیم شده و مساحتی به انداره دو هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های محل برخورد را از بین برد.

با اینکه خوشبختانه در هنگام برخورد این سیارک به تونگوسکا، مردم در آن مکان ساکن نبوده و این رویداد تلفات جانی در پی نداشت با این حال محیط زیست آن منطقه کاملا تحت تاثیر قرار گرفت و اثر برخورد آنقدر شدید بود که در اقصی نقاط دنیا حس شد. اما سیارکی که به زمین برخورد کرد هرگز پیدا نشد و در آن زمان مردم فکر می‌کردند که انفجار بر اثر فعالیت آتشفشانی یا منفجر شدن معدن رخ داده است.

از آن زمان تا به امروز هنوز هم سوال‌های زیادی در مورد این واقعه وجود دارد؛ اینکه چرا اثری از سیارک برخوردی در منطقه یافت نشده و یا دهانه برخورد و قطعه‌های سیارک در محل وجود ندارد. با این حال دانشمندان معتقدند که بررسی برخوردهای مشابه می تواند به ما در درک اینکه 111 سال پیش در تونگوسکا چه اتفاقی افتاد یاری برساند.

تونگوسکا
محل برخورد یا در واقع انفجار سیارک در تونگوسکا

فوریه سال 2013 در حوالی منطقه چلیابینسک روسیه یک شهاب سنگ به جو زمین برخورد کرد و باعث انفجار شدیدی شد که پنجره‌ها را خرد کرده و جراحت بیش از هزاران نفر را در پی داشت.

فیلم این حادثه ضبط شد و محققان با استفاده از این ویدیو توانستند ابعاد، نوع حرکت و سرعت این سیارک را تخمین بزنند. آن‌ها همچنین برآورد کردند که احتمالا هر 10 تا 100 سال یک سیارک با همین ابعاد به جو زمین برخورد کند.

حالا مدل کننده‌های کامپیوتری داده‌های برخورد سال 2013 را روی برخورد تونگوسکا اعمال کرده و به نتایج جالبی دست یافتند. بر اساس این نتایج، ارزیابی شد که این سیارک احتمالا از جنس سنگ بوده و از یخ تشکیل نشده و حدود 50 تا 80 متر قطر داشته است. سیارک مذکور با سرعتی در حدود 55 هزار کیلومتر بر ساعت به جو زمین وارد و در ارتفاعی بین 10 تا 14 کیلومتر از سطح زمین منفجر شده . در واقع به همین دلیل است که هیچ تکه‌ای از بقایای آن و دهانه برخوردش روی زمین مشاهده نشده است.

یکی از دانمشندان محقق ناسا؛ «دیوید موریسون» در این باره می گوید:

تونگوسکا بزرگترین برخورد کهکشانی بوده که توسط انسان‌های مدرن مشاهده شده است. علاوه بر این اهمیت این برخورد، تاثیر آن برای دفاع از خودمان در برابر برخوردهای مشابه آینده خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Jafar Soltani
    Jafar Soltani | ۱۳ تیر ۱۳۹۸

    مساحت 2000 کیلومتر!! تو عکس که قریب به 2 کیلومتر بیشتر نیست ?

  • GHAEM
    GHAEM | ۱۳ تیر ۱۳۹۸

    من که میگم کار موجودات فضایی بوده سلاحی چیزی تست میکردن

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۱۳ تیر ۱۳۹۸

      امان از این پیجهای اینستاگرامی که کارشون فقط ترویج این مزخرفات

      • Ehsan Mahmoudi
        Ehsan Mahmoudi | ۱۳ تیر ۱۳۹۸

        متاسفانه نه تنها جهل رو پخش می کنن که بسیار هم زمینه نژاد پرستی ترک و فارس و عرب رو ایجاد میکنن

        • H053iN
          H053iN | ۱۳ تیر ۱۳۹۸

          زدی تو خال

مطالب پیشنهادی