ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیل کارآفرینی به کمک سیل‌زدگان پلدختر می‌شتابد

صبح امروز نشست خبری پویش اجتماعی سیل کارآفرینی با حضور عوامل اجرایی این پویش در خانه فرهنگ دیهیم برگزار شد. این پویش با زاویه نگاهی جدید و خاص قصد دارد تا به کسب‌وکارهای آفلاین از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۲

صبح امروز نشست خبری پویش اجتماعی سیل کارآفرینی با حضور عوامل اجرایی این پویش در خانه فرهنگ دیهیم برگزار شد. این پویش با زاویه نگاهی جدید و خاص قصد دارد تا به کسب‌وکارهای آفلاین از دست رفته مناطق پل‌دختر کمک کند تا دوباره جان بگیرند و از نو برقرار شوند.

«رضا الفت نسب» بنیان‌گذار موسسه خیریه بساز در آغاز این نشست اعلام کرد که استارت آپ‌ها رشد خوبی در سال‌های اخیر داشتند و نباید جدا از فعالیت‌های تجاری‌شان، مسئولیت‌های اجتماعی خود را فراموش کنند. به گفته الفت نسب این پویش با همراهی پلتفرم رانگو و جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شده و امید می‌رود تا بتوان در آن ۵۰ پروژه تعریف شده را به نتیجه برسانند:

«پنجاه کسب و کار در مناطق پلدختر بعد از بررسی‌های میدانی و دقیق شناسایی شده که بعد از سیل نابود شدند. این کسب‌وکارها برای دوباره از نو شروع کردن نیاز به یک سری کمک دارند که قصد داریم در پویش سیل کارآفرینی بخشی از آن را با کمک مشارکت‌کنندگان تامین کنیم. اگر همکاری‌ها بیشتر شود به طور قطع تعداد پروژه‌ها و گستره جغرافیایی کمک‌هایمان را نیز بیشتر خواهیم کرد.»

الفت نسب با اشاره به همکاری شرکت‌های بزرگی چون اسنپ و دیجی‌کالا که در این پویش همراه آنها هستند، ابراز امیدواری کرد که دیگر شرکت‌ها نیز به تدریج به این پویش بپیوندند:

«این بار کسب‌وکارهای آنلاین به کمک کسب‌وکارهای آفلاین می‌روند و امیدوارم که این رابطه پیش آمده بتواند روز به روز بیشتر شود و خلا بین این دو کسب و کار از این روش‌ها برطرف شود.»

«حمیده حبیبی» مدیرعامل رانگو که خود چندین سفر به مناطق پلدختر داشته و بازدید میدانی از کسب‌وکارها به عمل آورده تاکید می‌کند که بعد از گذشت بیش از ۴ ماه از سیل، همچنان بشی از ۹۰ درصد مغازه‌ها در این شهر بسته است: «موارد انگشت‌شماری که باز هستند نیز جنسی ندارند و وسایل و اجناسشان را آب برده است.»

حبیبی می‌گوید خانواده‌ها در مناطق سیل‌زده همچنان درگیر نیازمندی‌های اولیه خود از قبیل سلامتی،خوراک، مسکن و پوشاک هستند و کمتر کسی به مسائل معیشتی و کسب‌وکاری فکر می‌کند؛ غافل از اینکه این موضوع آینده اقتصادی آنجا را تعیین می‌‌کند. مدیرعامل رانگو اذعان دارد که مسئولین گمان می‌کنند با تامین نیازهای اولیه، باقی موارد خود به خود به دست خانواده‌های سیل زده درست می‌شود؛ موضوعی که او آن را رد می‌کند:

«کسب‌وکارها خودشان به صورت خودجوش درست نخواهند شد. این ۵۰ پروژه‌ای که ما با تحقیق و تفحص آنها را برگزیدیم نروی هم رفته زدیک به ۴۳۰ میلیون تومان سرمایه لازم دارند که امیدواریم بتوانیم در پویش سیل کارآفرینی آن را تامین کنیم؛ اگر این مبالغ بیشتر شود می‌توانیم به روستاهای این مناطق نیز سر بزنیم.»

«شایان شلیله» بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران نیز معتقد است که فضای مجازی و استارت آپی کشور پتانسیل خوبی برای ایجاد چنین موجی دارد. شلیله با اشاره به تجربه بازآفرینی مدرسه شیرآباد در جشنواره وب و موبایل سال گذشته، آن را یک تجربه خوب خواند که جرقه‌ساز ایجاد چنین پویش‌هایی است. به باور او این پویش می‌تواند مبالغ بیشتری جمع آوری کند و حتی رقم کمک‌های جمع آوری شده به کسب‌وکارها به یک میلیارد تومان هم برسد.

شایان شلیله با ذکر مثالی ساده، اهداف و نگاه پویش سیل کارآفرینی را تشریح کرد و گفت: «فکر کنید یک کسی بیل می‌زده و کار می‌کرده، حالا آب بیل و وسایل کارش را با خودش برده. تا کی می‌خواهیم با کنسروهای غذایی و آب معدنی و چادر او را زنده نگه‌داریم؟ باید کاری که از دست داده برگردد تا با پدیده مهاجرت این عزیزان به شهرهای بزرگ روبرو نشویم؛ موضوعی که خودش معضلات دیگری برای آنها ایجاد خواهد کرد.»

شلیله می‌گوید که باید به اقتصاد مناطق سیل‌زده فکر کرد و نگاهی جدیدی در کمک کردن به آنها یافت؛ نگاهی که می‌توانند بازار این مناطق و فعالان تجاری آن را دوباره به حرکت بیندازد.

«امیر حسین موسوی» مدیر روابط عمومی دیجی کالا نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به پتانسیل زیادی که در استارت آپ‌ها در ایجاد چنین پویش‌ها و جنبش‌هایی است تاکید کرد که باید کمک‌های استارت آپ‌ها رنگ و بوی دیگری داشته باشد:

«تصور می‌کنم صد سال پیش هم کامیون‌های کنسرو به مناطق سیل زده و زلزله زده فرستاده می‌شد. باید کمک‌هایمان را خلاقانه کنیم و خلاقیت و فناوری را در آنها ادغام کنیم. می‌توانیم فکر کنیم که چگونه می‌توان این ویژگی‌ها را در کمک‌هایمان بگنجانیم. استارت آپ‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند در این زمینه‌ها کمک کنند و با کمی همفکری می‌توان به نتایج بسیار خوبی دست یافت.»

هر ۵۰ پروژه تعریف شده سیل کارآفرینی در حال حاضر در پلتفرم رانگو به نمایش در آمده‌اند. بر اساس صحبت‌های عوامل این پویش، تمامی کمک‌ها و جمع‌آوری‌های مالی شفاف خواهد بود و گزارشات مستندی توسط تیم آنها بعد از نهایی شدن هر پروژه منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی