ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لنز چشمی
تکنولوژی

دانشمندان موفق به ساخت لنز چشمی با قابلیت بزرگنمایی شدند

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا یک لنز چشمی نرم رباتیک ساخته‌اند که با دوبار پلک زدن می‌توان با آن زوم کرد. در واقع این لنز با حرکت چشم شخص کنترل می‌شود. بین قسمت عقب و جلوی کره چشم ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا یک لنز چشمی نرم رباتیک ساخته‌اند که با دوبار پلک زدن می‌توان با آن زوم کرد. در واقع این لنز با حرکت چشم شخص کنترل می‌شود.

بین قسمت عقب و جلوی کره چشم انسان یک پتانسیل الکتریکی ثابت وجود دارد که حتی در صورت بسته بودن چشم و در تاریکی محض هم فعال خواهد بود. وقتی انسان چشم خود را حرکت می‌دهد تا به اطراف نگاه کرده یا پلک بزند تغییرات این پتانسیل الکتریکی قابل اندازه گیری است.

لنز چشمی

«شنگیانگ کای» محقق ارشد پژوهش در این باره گفته:

حتی اگر چشم توانایی دیدن نداشته باشد، بسیاری از افراد همچنان می‌توانند کره چشمشان را حرکت داده و این سیگنال الکترو اکولوگرافیک را تولید کنند.

بنابراین این دانشمندان پالس الکتریکی به وجود آمده را اندازه‌گیری و راهی برای استفاده از آن به منظور تغییر فاصله کانونی لنز پیدا کردند. آن‌ها ادعا می‌کنند که به خاطر مواد نرم به کار رفته در ساخت لنز، فاصله کانونی می‌تواند به تقریبا 32 برابر حالت عادی برسد و این فاصله با تغییر فرم لنز تغییر می‌کند.

محققان از یک ماده دی الکتریک الاستومر برای رسیدن به تغییر شکل دلخواهشان در لنز چشمی مذکور استفاده کردند. آن‌ها می‌گویند که این لنز می‌تواند برای پروتزهای بینایی، عینک‌های قابل تنظیم و ربات‌های کنترل شونده از راه دور مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی