ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پلی استور
نرم افزار و اپلیکیشن

۳۲ میلیون دانلود برای ۲۰۵ اپ مخرب در پلی استور طی یک ماه گذشته

گوگل ظاهرا در نبرد با نرم افزارهای مخرب اندرویدی مغلوب شده است. این شرکت در یک ماه گذشته بالغ بر ۲۰۵ اپ مضر را در پلی استور میزبانی کرده و خبر بد اینکه اپ های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

گوگل ظاهرا در نبرد با نرم افزارهای مخرب اندرویدی مغلوب شده است. این شرکت در یک ماه گذشته بالغ بر ۲۰۵ اپ مضر را در پلی استور میزبانی کرده و خبر بد اینکه اپ های یاد شده بیش از ۳۲ میلیون مرتبه دانلود شده اند.

طبق گزارشی که لوکاس استفانکو از محققان شرکت امنیتی ESET منتشر کرده، از میان این تعداد اپلیکیشن مخرب حدود ۱۸۸ عدد از آنها حاوی تبلیغات پنهان بوده اند که مجموعا ۱۹.۲ میلیون مرتبه توسط کاربران دانلود شدند. مابقی این اپ ها نیز در گروه اسکم های اشتراک، جاسوس افزارها، اپ های جعلی، ابزارهای جعلی آنتی ویروس، تبلیغ افزار و نرم افزارهای دارای درب پشتی جای می گیرند.

نکته جالب اینکه در میان انبوه نرم افزارهای مخرب کشف شده در پلی استور تنها سه مورد آنها اپ های اسکم اشتراک بوده اند با این حال اما یک سوم کل دانلودها با ۱۲ میلیون نصب مربوط به آنها بوده است.

پلی استور

استفانکو که به صورت ماهانه فعالیت های مخرب در پلی استور گوگل را بررسی می کند در این باره گفت:

تمامی این اپ ها و اعداد براساس تحقیقات، اطلاعات وبلاگی، گزارش ها و توییت هایی کشف شدند که در ماه گذشته توسط جامعه امنیت اطلاعات منتشر گردید.

مشکل در گوگل پلی

این نخستین باری نیست که غول جستجو برای مقابله با گسترش اپ های مضر در پلتفرم رسمی انتشار نرم افزاری اش با مشکل روبرو شده است. چند هفته پیش هم محققان دانشگاه سیدنی نتایج پژوهشی را منتشر کردند که براساس آن پلی استور مملو از اپ های مشکوک است.

آنها در گزارش خود چنین آورده بودند:

ما توانستیم بدافزارهایی را در ۴۹۶۰۸ اپلیکیشن پیدا کنیم که آنها نیز شباهت زیادی به ده هزار اپلیکیشن محبوب پلی استور داشتند. ما همچنین ۱۵۶۵ مورد جعل را در این پلتفرم پیدا کردیم که از کاربر پنج دسترسی خطرناک را درخواست می کردند.

البته گوگل سال گذشته در راستای تلاش های خود برای مقابله با ویروس ها بالغ بر ۷۰۰ هزار اپلیکیشن مضر را از پلتفرم خود حذف نمود با این حال اما این اپ ها مرتبا به پلی استور راه پیدا میکنند.

سال گذشته گوگل ۷۰۰ هزار اپ مخرب را از پلی استور حذف کرد

در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز شرکت AV-TEST (که در زمینه تست آنتی ویروس) فعالیت دارد گزارش داد که مکانیزم موسوم به پلی پروتکت گوگل تنها توانسته ۶۶ درصد از تمامی اپ های مخرب را کشف و شناسایی کند.

اما آنچه این اتفاقات را خطرناک می کند این است که غالبا به کاربران اندروید توصیه می شود اپلیکیشن های مورد نیازشان را از منابع شخص ثالث دانلود نکنند تا از آلودگی گوشی های خود جلوگیری نمایند. حالا اما به نظر می رسد که استفاده از پلی استور هم می تواند با خطراتی همراه باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی