ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیین‌نامه فرایند استخراج رمزارزها
تکنولوژی

انتشار آیین‌نامه فرایند استخراج رمزارزها؛ قیمت متوسط ریالی برق صادراتی برای ماینرها نهایی شد

معاون اول رییس جمهور آیین‌نامه فرایند استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها و استفاده از رمزارز را ابلاغ کرد. سایت ایبنا خبر از ابلاغیه آیین‌نامه فرایند استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده توسط هیات وزیران داده است. در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

معاون اول رییس جمهور آیین‌نامه فرایند استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها و استفاده از رمزارز را ابلاغ کرد.

سایت ایبنا خبر از ابلاغیه آیین‌نامه فرایند استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده توسط هیات وزیران داده است. در این آیین نامه فرآیند ماینینگ رمز ارزها تصویب شده است. طبق این آیین‌نامه همچنان استفاده از رمز ارزها در مبادلات داخلی مجاز نیست:

«استفاده از رمزارزها صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.»

آیین‌نامه فرایند استخراج رمزارزها
همچنین تاکید شده که استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است. بر این اساس «وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور مجوز یادشده را به سازمان‌های مناطق مربوط حسب مورد واگذار نماید.»

در همین آیین‌نامه آمده است که «استقرار واحدهای استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) شامل محدودیت محدوده (۱۲۰) کیلومتری شهر تهران، (۵۰) کیلومتری شهر اصفهان و (۳۰) کیلومتری مراکز سایر استان‌ها نمی‌باشند.»

شرح وظایف دیگر سازمان‌های دولتی نیز در این آیین نامه ذکر شده است. بر این اساس مقرر شده تا سازمان ملی استاندارد با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکترونیکی و استانداردهای فناورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات فرآورده‌های پردازش رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) را تدوین و ابلاغ نماید.

آیین‌نامه فرایند استخراج رمزارزها

در آیین‌نامه همچنین تاکید شده که تامین برق متقاضیان استخراج رمز ارزها خارج از منابع معمول تولید برق بوده و «صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌گیرد.» همچنین به نظر می‌رسد پیشنهادات وزارت ارتباطات و انجمن بلاکچین ایران راه به جایی نبرده و کماکان قرار است که قیمت برق با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال شود؛ همچنین در تبصره‌ها درباره تعرفه سوخت گاز نیز توضیحاتی ارائه شده است:

«تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده‌کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو، با قیمت هفتاد درصد (۷۰%) متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما است و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.»

در آیین‌نامه دولت تاکید شده که مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است و قرار بر این شده تا وزارت نیرو ضمن ابلاغ ساعات پیک مصرف، کنتورهای هوشمندی در این مناطق تعبیه کند. همچنین تاکید شده که «استفاده از انشعاب برق و گاز جهت استخراج رمزارزها (ماینینگ) صرفاً با ارایه مجوزهای تعیین‌شده در این تصویب‌نامه مجاز است و هر گونه استفاده از انشعاب برق و گاز مصرف خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) ممنوع است: «وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند از طریق شرکت‌ها تابع و وابسته نسبت به شناسایی، قطع و جمع‌آوری انشعابات فاقد مجوز اقدام و مطابق قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب و برق، تلفن، فاضلاب و گاز -مصوب ۱۳۹۶- عمل نمایند.»

آیین‌نامه فرایند استخراج رمزارزها

در آیین‌نامه فرایند استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها آمده است که مراکز استخراج ارز رمزها از آنجایی که به عنوان واحد تولید صنعتی شناخته می‌شوند مشمول مقررات مالیاتی خواهند شد؛ هرچند در تبصره همین ماده آمده که اگر واحدهای یادشده محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را بر اساس ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

بر اساس مصوبات دولت قرار بر این شده که وزارت ارتباطات، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نسبت به شناسایی و اعلام مراکز استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با وزارت نیرو همکاری نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی