ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استخراج خانگی رمز ارز
تکنولوژی

سخنگوی صنعت برق: استخراج خانگی رمزارز هم نیاز به مجوز دارد

بعد از رونمایی از آیین‌نامه اجرایی «استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده» در کشور توسط معاون اول ریاست جمهوری، حالا توضیحاتی بیشتر درباره این آیین نامه توسط سخنگوی صنعت برق بیان می‌شود که در آن به نیاز اخذ ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۲

بعد از رونمایی از آیین‌نامه اجرایی «استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده» در کشور توسط معاون اول ریاست جمهوری، حالا توضیحاتی بیشتر درباره این آیین نامه توسط سخنگوی صنعت برق بیان می‌شود که در آن به نیاز اخذ مجوز برای ماینینگ خانگی نیز اشاره می‌شود.

«مصطفی رجبی» در مصاحبه‌ای با ایسنا تاکید کرده افراد برای مصارف خانگی هم باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم را بگیرند. به گفته رجبی این افراد باید توجه کنند که نرخ برق خانه آنها هم معادل نرخ حساب شده برای ماینینگ رمزارزها محاسبه خواهد شد:

«در واقع باید گفت افرادی که در این زمینه مصارف خانگی دارند به راحتی قابل شناسایی هستند و با آنها مانند سایر ماینرها برخورد خواهد شد. مصرف حدود ۸۰ درصد از مشترکینی که در هوای معتدل زندگی می‌کنند، در تابستان کم‌تر از ۳۰۰ کیلووات ساعت است. بنابراین مصرف زیاد در یک خانه قابل شناسایی است.»

استخراج خانگی رمز ارز

رجبی از برخورد با افرادی که بدون مجوز اقدام به استفاده از ماینر می‌کنند، خبر داده و اعلام کرده که همه افراد درگیر این حوزه، حتی افرادی که قبل از انتشار این آیین‌نامه مشغول استخراج رمزارز بودند باید به اخذ مجوز روی بیاورند. سخنگوی صنعت برق اظهار داشته که اگر این افراد از قانون تخطی کنند، دولت جبور است که برق آنها را جمع آوری کند.

رجبی در این گفتگو با اشاره به اجباری بودن اخذ پروانه معتبر از وزارت صمت برای ماین کردن گفته که این مجوز دو اختیار را به متقاضی می‌دهد: «نخست آنکه فرد می‌تواند از شبکه سراسری برق استفاده کند. دوم این‌که فرد اقدام به تاسیس نیروگاه کند.»

رجبی اعلام کرده که اگر شخص متقاضی قصد تاسیس نیروگاه دارد باید هم محل این مکان را مشخص کند و انشعاب گاز بگیرد؛ گازی که با نرخ ۰.۷ نرخ گاز صادراتی محاسبه خواهد شد. او به متقاضیانی که صرفا قصد وصل شدن به شبکه سراسری برق را دارند نیز اشاره کرده و گفته که برای همه آنها تسهیلاتی برای گرفتن انشعاب، نصب کنتور هوشمند و دیگر موارد فراهم می‌شود: «همچنین مقرراتی وجود دارد که این افراد در ساعات اوج مصرف از برق استفاده نکنند.»

با توجه به اظهارات رجبی، نرخ برق برای ماینرها همچنان همان متوسط نرخ ریالی صادراتی محسابه خواهد شد. رجبی اما وعده داده که این نرخ در طی سال متناسب با نیازها دوباره تعیین می‌شود: «در تابستان که ذخیره برق کم‌تر است، نرخ گران‌تری نسبت به ماه‌های دیگر سال دارد.»

سخنگوی صنعت برق درمورد این‌که متقاضیان برای گرفتن انشعاب از شبکه سراسری برق به کجا باید مراجعه کنند، توضیح داد: «این‌که به کدام شرکت باید مراجعه کنند، بستگی به میزان مصرف برق آن‌ها دارد. اگر میزان مصرف کم‌تر از هفت مگاوات است باید به شرکت توزیع برق و اگر بیش‌تر از هفت مگاوات است به شرکت‌های برق منطقه‌ای مراجعه کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی