ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف بقایای طوطی عظیم الجثه که 19 میلیون سال پیش می‌زیسته است

در حالی که بیشتر طوطی‌های امروزی آنقدر کوچک هستند که روی شانه‌های انسان بنشینند اما به نظر این گونه پرنده در گذشته‌های دور عظیم‌تر بوده است. بقایای یک گونه منقرض شده طوطی که در نیوزیلند ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

در حالی که بیشتر طوطی‌های امروزی آنقدر کوچک هستند که روی شانه‌های انسان بنشینند اما به نظر این گونه پرنده در گذشته‌های دور عظیم‌تر بوده است. بقایای یک گونه منقرض شده طوطی که در نیوزیلند کشف شده پرنده عظیم‌الجثه‌ای را تصویر می‌کند که قدش تا کمر انسان می‌رسید و احتمالا با نوک قدرتمندش قادر به از هم دریدن تقریبا هر جسمی بوده است.

این گونه طوطی که Heracles inexpectatus نام دارد، قدی برابر با 1 متر داشته و وزن آن حدود 7 کیلوگرم بوده است. با این وزن هراکلس تقریبا دو برابر از سنگین‌ترین گونه طوطی عصر ما یعنی  kakapo سنگین‌تر و از بلندقدترین آن‌ها با نام hyacinth macaw هم 10 برابر بلندتر بوده است.

گونه منقرض شده طوطی

استخوان‌های این پرنده در منطقه‌ای در Central Otago نیوزیلند که دانشمندان 20 سال اخیر را در آن به کاوش مشغول بوده‌اند کشف شد. هراکلس حدود 19 میلیون سال قبل و احتمالا در مناطق نیمه گرمسیری می‌زیسته است. دانشمندان می‌گویند به خاطر نوک عظیم این پرنده، احتمالا رژیم غذایی‌اش از گیاهان و میوه‌ها گسترده‌تر بوده و شاید حتی از طوطی‌های دیگر هم تغذیه می‌کرده است.

با اینکه هراکلس اولین نمونه عظیم الجثه از گونه طوطی منقرض شده است که بقایای آن کشف شده با این حال سوابق فسیل‌های یافته شده از پرندگان نشان می‌دهد که اغلب پرندگان کهن بسیار بزرگتر از پرندگان هم عصر ما بوده‌اند. مثلا در یافته‌های اخیر پرنده شترمرغ مانندی دیده می‌شود که قدی برابر 3.5 متر داشته و یا بقایای پنگوئنی کشف شده که هم قد انسان امروزی بوده است.

کشف این طوطی دلیل دیگری برای اثبات این تئوری است که پرندگان جزیره‌نشین در راستای غول‌پیکر شدن تکامل پیدا می‌کردند چرا که در این نقاط کره زمین شکارچیان پستاندار کمی وجود داشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۸ مرداد ۱۳۹۸

    اوه اوه .تا کمر انسان بودن؟ خوب شد منقرض شد

مطالب پیشنهادی