ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرونده الکترونیک سلامت
تکنولوژی

وزیر بهداشت در پاسخ به دیجیاتو: پرونده الکترونیک سلامت در مرحله ارتقاء امنیت

راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت از ابتدای برنامه ششم توسعه , با انتخاب نمونه‌ای استاندارد به صورت جدی‌تری پیگیری شد. حالا وزیر بهداشت به دیجیاتو می‌گوید طراحی پرونده الکترونیک سلامت و شیوه‌های دسترسی عموم مردم ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت از ابتدای برنامه ششم توسعه , با انتخاب نمونه‌ای استاندارد به صورت جدی‌تری پیگیری شد. حالا وزیر بهداشت به دیجیاتو می‌گوید طراحی پرونده الکترونیک سلامت و شیوه‌های دسترسی عموم مردم به آن تکمیل شده و کارشناسان در مرحله ارتقای سطح امنیت آن هستند تا اطلاعات پزشکی و درمانی افراد مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

«سعید نمکی» وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با دیجیاتو عنوان کرد که در پرونده الکترونیک سلامت، اطلاعات پزشکی و سوابق درمانی افراد ثبت می‌شود که پزشک و خود شخص می‌تواند به آن دسترسی داشته باشند:

«این موضوع در حال تکمیل است و در حال حاضر موارد امنیتی آن در حال بررسی است. قرار است افراد بتوانند از طریق موبایل خود از یک درگاه مشخص مانند اپلیکیشن با وارد کردن شماره ملی‌شان به پرونده سلامت الکترونیک خود دسترسی داشته باشند.»

نمکی در پاسخ به این سوال دیجیاتو که ارتقاء سطح امنیتی چه مواردی را شامل می‌شود، توضیح داد که طراحی اپلیکیشن یا مسیر اتصال از طریق موبایل فرد به پرونده الکترونیک به پایان رسیده است و شخص می‌تواند از طریق وارد کردن کد ملی خود که در سامانه ما ثبت شده، وارد پرونده شود:

«اما باید این اطمینان را داشته باشیم که خود فرد وارد پرونده سلامت خود می‌شود و نه شخص دیگری که بتواند از آن سواستفاده کند. ضمن آنکه دسترسی برای صاحب پرونده ایجاد کرده‌ایم تا بتواند میزان محرمانگی اطلاعات خود را مشخص کند.»

پرونده الکترونیک سلامت

«حمیدرضا صفی‌خانی» رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت پیش از این به دیجیاتو گفته بود که اطلاعات پزشکی ۷۰ میلیون ایرانی در سامانه پرونده الکترونیک وزارت بهداشت بهداشت ثبت شده است. او در مورد ارتقاء امنیت داده‌ها و همچنین نحوه پردازش آنها به دیجیاتو توضیح داد بود:

«فاز اول وارد شدن اطلاعات سطح اول و نمایشگری پرونده انجام شده و اکنون فرایند ارجاع الکترونیک در حال انجام است. اطلاعات پس از ورود بینام شده و بعد از آن پنهان‌سازی می‌شوند، بروی آنها کدگذاری انجام می‌شود که در نهایت می‌توان آنها را تحلیل کرد و برنامه ریزی انجام داد.

در پرونده الکترونیک تمامی اطلاعات فرد از قبل تولد تا پس از مرگ ثبت خواهد شد. این اطلاعات یکپارچه شده و در اختیار پزشکان سطح یک و دو قرار می‌گیرد، ضمن آنکه اطلاعات ثبت شده  محفوظ می‌ماند. در قسمت نمایشگر پرونده سلامت نیز بخشی از اطلاعات در اختیار فرد قرار می‌گیرد و بخشی از آنها تنها برای درمانگران قابل مشاهده است. ضمن آنکه محرمانگی اطلاعات نیز رعایت خواهد شد.»

اینطور که رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفته است سامانه پرونده الکترونیک به نحوی طراحی شده که سایر کسب و کارهای علاقمند مانند استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند وارد آن شده و با وزارت بهداشت همکاری داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی