ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پس از بازگشت قیمت خودرو به سایت‌ها چه اتفاقی در بازار افتاد؟

سه هفته از بازگشت درج قیمت خودرو در سایت‌های فروش اینترنتی گذشته و حالا زمان خوبی است برای اینکه بدانیم آزادسازی قیمت‌ خودرو چه تاثیری روی بازار این کالا داشته است. بر اساس میانگین قیمت‌های ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۶

سه هفته از بازگشت درج قیمت خودرو در سایت‌های فروش اینترنتی گذشته و حالا زمان خوبی است برای اینکه بدانیم آزادسازی قیمت‌ خودرو چه تاثیری روی بازار این کالا داشته است.

بر اساس میانگین قیمت‌های درج شده در سایت دیوار قیمت ۱۰ خودروی پرفروش داخلی بعد از بازگشت دوباره قیمت‌ها، ۰.۹ درصد رشد کرده است. در آماری کامل‌تر متوجه می‌شویم که از ده مدل خودروی پرفروش بازار، ۵ مدل با بازگشت قیمت‌ها به دیوار کاهش قیمت داشته‌اند و ۵ مدل دیگر افزایش قیمت‌ را تجربه کرده‌اند.

فراز و فرود بازار خودرو در ماه‌های گذشته و رشد روز افزون نرخ‌ها در ابتدای سال جاری، باعث شد که دولت تصمیم بگیرد قیمت‌ها را از سایت‌هایی نظیر دیوار حذف کند تا مبادا برخی از دلالان و سودجویان، از طریق این پلتفرم‌ها، جوسازی کنند. حذف قیمت‌های خودرو از ۱۲ اردیبهشت ۹۸ اجرایی شد و سه ماه پس از این اقدام و با فروکش حساسیت‌ها، قیمت‌ها دوباره به این پلتفرم‌های آنلاین برگشتند.

حال بعد از گذشت سه هفته از این بازگشت، بر اساس آماری که سایت دیوار منتشر ساخته، ۰.۹ درصد به میانگینِ مجموع قیمت ۱۰ خودروی پرفروش داخلی اضافه شده است. به عنوان مثال میانگین قیمت خرید و فروش هر دستگاه پراید در اولین روز رفع محدودیت ها درج قیمت‌ها در سایت دیوار حدود ۴۲ میلیون تومان برآورد شده که این نرخ پس از سه هفته با کاهش حدود ۵ درصدی به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. ناگفته نماند برخی از خودروهای داخلی نیز افزایش قیمت داشته‌اند و تا سقف ۱۲ درصد رشد قیمت پیدا کرده‌اند.

سایت دیوار در گزارشی که منتشر ساخته اما مدعی شده که سوداگری و دلالی بازار خودرو، خودش ریشه در بحران‌های نقدینگی، انحصاری بودن خودروسازی و موانع واردات خودروهای باکیفیت دارد. این سایت وضعیت قیمت‌های چندین خودرو محبوب و پرفروش در میان کاربران بررسی کرده‌است:

«بررسی قیمت پراید در سایت دیوار نشان می دهد متوسط قیمت فروش آن در ششم مردادماه ۹۸ که نرخ ها دوباره به سایت برگشته حدود ۴۲ میلیون تومان بوده است.  روند باثبات قیمت ها برای خودروهایی نظیر ساندرو، دنا، تندر و دیگر خودروهای از این دست هم رخ داده ؛ بررسی متوسط قیمت هر دستگاه ساندرو اتوماتیک در ششم مردادماه حدود ۱۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که بعد از سه هفته با کاهش ۵.۱ درصدی به ۱۴۱ میلیون تومان رسیده است. میانگین معامله هر دستگاه جکS۵ هم در اولین روز رفع ممنوعیت حدود ۲۷۰ میلیون تومان بوده که بعد از سه هفته با کاهش ۶.۶ درصدی به ۲۵۲ میلیون تومان رسیده است. خودروی تندر۹۰ هم ابتدا قیمت ۸۵ میلیون و ۲۸۲ هزار تومان را به دست آورده اما به مرور با کاهش ۳.۱ درصدی به ۸۲ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان رسیده است.»

در خانواده پژو شرایط اما متفاوت است؛ آمارهای سایت دیوار نشان می دهد پژو پارس و پژو ۴۰۵ بعد از ششم مردادماه شاهد افزایش ۹ و ۲۵ درصدی قیمت ها بوده اند اما در نقطه مقابل پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش ۲ درصدی قیمت روبرو شده است. در نخستین روز رفع ممنوعیت درج قیمت ها، متوسط قیمت هر دستگاه پژو پارس در سایت دیوار حدود ۶۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده که بعد از سه هفته به ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. این ارقام برای هر دستگاه پژو ۴۰۵ به ترتیب ۴۳ و ۵۳ میلیون تومان بوده؛ رشد قیمت پژو ۴۰۵ در بین ۱۰ خودروی بررسی شده استثنا است که البته دلیل اصلی آن را می‌توان به افزایش ناگهانی قیمت‌ها در سامانه فروش فوری ایران خودرو ارتباط داد. افزایش ناگهانی قیمت‌ها که ایران خودرو بعدها آن را مشکل نرم‌افزاری دانست، بیشترین تاثیر را روی پژو ۴۰۵ گذاشته است. متوسط قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ اما در ششم مردادماه حدود ۷۹ میلیون تومان ثبت شده که بعد از سه هفته با کاهش ۲ درصدی به ۷۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

در مورد سمند ال ایکس که افزایش قیمت شدیدی را در ماه‌های گذشته تجربه کرده نیز باید گفت که د قیمت این خودرو بعد از پایان ممنوعیت درج قیمت ها، تقریبا تقریبا بدون تغییر باقی مانده و ۰.۳ درصد افزایش داشته است. در حقیقت  متوسط قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس در ششم مردادماه در سایت دیوار حدود ۶۰ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان بوده که بعد از سه هفته به ۶۰ میلیون و ۳۸۲ هزار تومان رسیده است.

سایت دیوار همچنین گزارش می‌دهد که قیمت دناپلاس نیز با رشدی ۱.۷ درصدی روبرو شده و دلیل آن را در دو موضوع افزایش قیمت آن از سوی ایران خودرو و دیگر عدم ورود دنا پلاس از سوی ایران خودرو به بازار معرفی کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت که از مجموع ۱۰ خودروی بررسی شده ۴ خودروی دنا، پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس رشد قیمت داشته اند و از سوی دیگر قیمت ۶ خودروی دیگر روند نزولی را تجربه کرده است. این آمارها به نوعی نشان می‌دهند که ثابت بازار به هم نخورده است. بازار خودرو مشکلات متعددی را سپری می‌کند و بر اساس آمارهای وزارت صمت، میزان تولید خودرو در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد کاهش داشته است. به نظر می‌رسد که این روند کاهش تولید باعث شود که خودروسازان نتاوانند به تعهدات خود از جمله تحویل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش فروش شده عمل کنند.

با روند تولید فعلی خودرو در کشور احتمال می‌رود که بازار دوباره شاهد رشد قیمت‌ها باشد چرا که اگر روند فروش خودرو از سوی خودروسازها به بازار با بی نظمی همراه باشد، این امر ناگزیر اتفاق خواهد افتاد. در چنین شرایطی حل ریشه ای مشکلات صنعت خودروسازی از جمله بحران نقدینگی و بدهکاری هزاران میلیارد تومانی به سیستم بانکی و قطعه سازها، بیش از همه اهمیت پیدا می‌کند.

با انتشار این آمار از سوی دیوار، باید منتظر ماند و دید که آیا پلتفرم جدید کارشناسی خودرو و قیمتگذاری که خبر آن پیش‌تر توسط مدیر بخش خودرو دیوار به دیجیاتو داده شده بود کماکان راه اندازی خواهد شد یا خیر؛ هر چند «شهرام شاهکار» در همان گفتگو نیز ابراز تمایل کرده بود تا با همکاری و استفاده از اطلاعات معاملات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ایجاد شفافیت و ساماندهی بازار خودرو کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی